Sekce: Knihovna
Jak může otec ochránit matku před nároky ze strany dětí
z knihy Srdce táty , vydal(o): Karmelitánské nakladatelství
Odlišný mužský přístup k výchově může pro ženu znamenat velkou pomoc, protože do výchovy vnáší větší vyrovnanost a realistický pohled. Pokud jsou manželé schopni o výchově a jejím směřování vést dialog, může být otcovský pohled pro matku velkým přínosem. V dialogu se pak můj vlastní rodičovský způsob „oplodňuje“ rodičovským způsobem mého partnera. Existuje totiž nejen plodnost tělesná, ale i duševní a duchovní. Každé dítě je vždy také dítětem vztahu, který vládne mezi jeho rodiči. I když tento vztah neexistuje nebo je různě pokřivený, dítě vždy nese jeho důsledky.
Dialog mezi partnery a soulad při výchově
Nepoměřuje-li rodič svůj přístup k výchově s přístupem svého partnera a s jeho odlišnými důrazy, hrozí větší nebezpečí, že se dopustí chyb.
Otec a matka mají totiž každý svou „kouzelnou skříňku“, s jejíž pomocí budují svůj vztah k dětem, a jejich vzájemný dialog napomáhá tomu, aby spolu jejich odlišné přístupy ladily. K tomu je potřeba, aby každý z nich ovládal i výchovné nástroje toho druhého a postupně přijímal za svůj i jeho přístup, který se nakonec stane součástí jeho vlastního vztahu s dítětem.
Pro osobní pojetí výchovy znamená ocenění a přijetí partnerova přístupu velké obohacení a láska k dětem tak nabývá větší hloubky a opravdovosti.
Partnerovu odlišnost pak mohu považovat za své „štěstí“, za možnost, jak svůj způsob výchovy pro dobro dětí ještě vylepšit. Každý rodič by měl s výchovou svému partnerovi pomáhat a zároveň si od něj nechat poradit.
Oba rodiče přece sdílejí stejný cit (lásku k dětem) a oba touží vychovávat je co možná nejlépe. Tento společný cíl je jádrem jejich společného výchovného úsilí.
Sladěnost výchovných postupů umožňuje každému z rodičů být tak trochu jako ten druhý a jejich odlišné důrazy pak do sebe dobře zapadají. K tomu je třeba, aby každý z partnerů dokázal vidět, v čem jsou slabé stránky jeho přístupu a hranice jeho možností, a aby se nezdráhal přijmout v zájmu lepšího vztahu s dětmi pomoc od partnera.
Čím otec přispívá k „osvobození“ matky
Pomáhají-li rodiče při výchově jeden druhému, může mužský způsob výchovy obohatit způsob ženský a „ochránit ho“ před nevyhnutelným nebezpečím (přítomným v různé míře případ od případu), které s sebou mateřská láska k dětem přináší.
Pokud si matka alespoň do jisté míry neosvojí mužský přístup k výchově, vystavuje se nebezpečí, že ji děti „sežerou“: že ji připraví o všechnu psychickou i fyzickou energii a že i v materiálním slova smyslu zůstane bez prostředků. Vedena svou úžasnou oddaností vůči dětem, uvědomuje si vždycky, až když je trochu pozdě, že ji děti důmyslně využívají, nemají k ní žádnou úctu a neoprávněně těží z její velké vstřícnosti. Matka snadno překročí neviditelnou mez, jež odděluje službu od služebnosti.
Otec také má a musí matku před dětmi chránit, to znamená otevřeně se za ni postavit, když požadavky dětí překračují únosnou mez, a zarazit dětské pokusy zneužívat matčiny ochoty a vstřícnosti.
„Osvobodit“ matku tím, že jí ukážu jiný způsob přístupu k dětem, však nebývá vždy snadné. Matky mívají totiž často sklony k sebeobviňování: „Kdybych se víc snažila“ nebo „Kdybych jednala jinak, možná by se nic z toho nestalo“… Když se život dětí nevyvíjí tak, jak by měl, trápí se matka tím, že asi něco nezvládla a že je to její vina. Tento bolestný podvědomý pocit pomine jen tehdy, když matka přijme za svůj mužský přístup, který zodpovědnost (a tudíž i vinu nebo zásluhy) přisuzuje samotnému dítěti.
Otec pomáhá matce vymanit se ze stavu, kdy nerozlišuje mezi sebou a dítětem, a z pocitu, že neudělala to, co ve skutečnosti udělat nemohla a ani neměla. Pomáhá jí, aby dokázala přijmout svou (relativní) bezmocnost a vzdát se bez pocitu viny své (domnělé) všemohoucnosti. Matka může například pomáhat dítěti s učením, ale studovat místo něho nemůže; může mu mluvit do duše a nabádat ho, aby dávalo při vyučování pozor, ale není možné, aby s ním byla ve třídě a napomínala ho, když je při vyučování roztržité.
Otec matce pomáhá u dětí realisticky vidět i jejich záporné stránky a pochopit, že to nejsou důsledky jejích výchovných chyb a že za ně nenese žádnou vinu. Rodič je zodpovědný za to, jak se k záporným stránkám dětské povahy postaví, ne za to, že děti takové charakterové vady mají. Napraveny mohou být jen tehdy, když je rodič jasně vidí, nepřehlíží je a nemyslí si, že je lze napravit vlastní obětavostí a úsilím (bez vlastního přičinění dítěte).
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- Cítit se „jako velký“
- Manželské soužití „mimo“ děti
- O potřebách mámy a táty
- Přestřihnout pupeční šňůru
- Souvisí chování mého dítěte s tím, jaká jsem matka?
- Strach dát dítěti svobodu
Autor: Osvaldo Poli