8. 6. 2009
Výpovědi o návštěvě nebe a pekla
Navigace: Katalog dotazů > Eschatologie
Moje děti se chtějí dozvědět co nejvíce o skutečnostech nebe a pekla. Můj syn za mnou nedávno přišel se čtením "8 hodin v nebi", kde se píše o Ricardu Cid z Chile, že byl vzat na 8 hodin do nebe a pak zase vrácen na Zemi, aby podával svědectví. Píše se tam o druhém a třetím nebi, což vůbec neumím vysvětlit. Pak měl ještě další čtení "23 minut v pekle", kde Bill Wise píše, jak byl v pekle.
Dcera zase dostala knihu "Stála jsem u brány nebe a pekla", prý vyšla jako příloha časopisu Světlo.
Syn si texty stáhl z internetových stránek. Nevím, co je to za stránky, jak dalece jsou věrohodné a zda je vhodné, aby je četl a zabýval se jimi katolík, protože jen v těchto dvou textech, které jsem si přečetla, jsem našla dost rozporuplných údajů a myslím, že mohou v člověku vyvolat docela zmatek. Říkala jsem jim, že se tyto texty musí číst s nadhledem; nezdá se mi, že by všechno, co je v nich obsažené byla skutečnost, které musím věřit, ale na druhou stranu jsou připomenutím skutečnosti existence nebe i pekla.
Ráda bych slyšela váš názor k takovým textům a také, z jakých zdrojů, kromě Bible, je možné čerpat věrohodné informace o této problematice.
Děkuji.
Mystická zkušenost není zaručenou cestou do nebe, ba naopak
Záležitosti, o kterých píšete, jsou pro mladé lidi velmi fascinující. Pokud na ně narazí, budou je studovat a zabývat se jimi nejspíše velmi intenzivně. Je to normální, mnoho nejen mladých lidí musí takovým obdobím projít.
Pokud Vaše děti obstojí, tato zkušenost je nadále povzbudí a motivuje k co nejlepšímu prožívání své víry. Setkání s takovými věcmi může jejich víru prohloubit, pokud se jedná o zkušenosti lidi, kteří jsou opravdu křesťany.
Jsou zde dvě nebezpečí:
1) autoři článků a stránek, o nichž píšete, mají víru pomíchanou se spiritismem, reinkarnací, mystikou, která není křesťanská a dalším. Takoví lidé jsou schopni o sobě tvrdit, že jsou křesťany. Vašim dětem to může poplést hlavu a může je to odvrátit na dlouho od správného prožívání víry.
2) Vaše děti začnou usilovat o podobné zkušenosti ač křesťanské.
Je třeba vědět, že našim cílem není Krista uvidět a dostat se ze Země na chvíli do nebe. Svatost spočívá spíše v kvalitě mého života s Kristem. Mystická zkušenost není zaručenou cestou do nebe. Ba naopak - často mnohé věci zkomplikuje. Jak říká sv.Jan od Kříže: když prožijete něco mystického, je třeba zkoumat, kterým duchem se taková zkušenost nese a to je velmi těžké. (V Praze žije více lidí, kteří říkají, že mají zjevení Krista. Když se však podíváte na jejich život, nepůsobí dojmem, že žijí Kristu skutečně blízko - např. nechávají se vydržovat, nejsou schopni si najít práci, nutí druhé k modlitbám... a další nesrovnalosti. Kterým duchem se tedy nese jejich mystické prožívání a co vlastně pod rouškou Krista vidí, to je otázkou.)
Mystické zkušenosti jsou problematické v tom, že jsou neověřitelné. Nikdo neví, kde je vlastně pravda, protože jde o subjektivní zkušenosti. Našim cílem není trávit čas tím, že se budeme pokoušet to zjistit.
Fakt, že lidé o těchto zkušenost píší otevřeně na věrohodnosti příliš nepřidává. Z historie víme, že u mnohých věrohodných zjevení potvrzených církví měli lidé spíše tendenci o nich veřejně nehovořit (kromě podřízení autoritě církve). Skutečné setkání s Kristem totiž často vede spíše ke zvnitřnění, diskrétnosti a pokornému obrácení života.
Je třeba počkat, až Vaše děti tímto obdobím projdou a modlit se za ně. V každém případě jim může pomoci solidní společenství mladých křesťanů v jejich věku. Na takovém místě budou spontánně konfrontovat s druhými své názory a zkušenosti a dostane se jim odezvy vrstevníků, kterou budou schopni snadno přijmout. V takovém společenství je často někdo, kdo názory mladých koriguje a povídá si s nimi.
Doporučuji Vám knihu
Bededict J. Groeschel: Tichý, jemný hlas, 1998, Karmelitánské nakl.
Po přečtení lze pochopit, o jak širokou a citlivou problematiku v otázce nadpřirozených zjevení jde. Zde se dozvíte základní pravidla rozlišování v otázce zjevení.
Přeji Vám vše dobré
Kategorie otázky: Eschatologie