Sekce: Knihovna
4. den: Duch proti tělu a tělo proti Duchu
z knihy Svatodušní novéna
Body k modlitbě
Bůh ve svém nitru tepe životem. Tato síla života je důvodem, proč z Boží lásky tryská Duch svatý. Jeho moc, jeho síla, jeho „světlo ve tmách“ pramení z nitra Boha. Tento živoucí pramen světla máme přijmout. Ale jak může vstoupit, pokud v místnosti našeho nitra není žádné okno. Ezechiel mluví o srdci z masa (Ez 36,26), které bude schopno tento pramen světla přijmout a opětovat. Prosme dnes o toto oživené srdce.
Můžeme postupovat podle těchto kroků:
1. Přečtěme si nejprve text Písma Ř 8,1-6.
2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.
3. Zkusme si představit rozdíl mezi kamenným srdcem a místem oživeným Duchem.
4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme.
5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.
6. Můžeme i připojit prosby. Zakončeme modlitbou Otče náš.
Tipy, jak se soustředit a využít připravené rozjímání
1. Přečtěme si text Písma Ř 8,1-6.
1Nyní však není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši, 2neboť zákon Ducha, který vede k životu v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti. 3Bůh učinil to, co bylo zákonu nemožné pro lidskou slabost: Jako oběť za hřích poslal svého vlastního Syna v těle, jako má hříšný člověk, aby na lidském těle odsoudil hřích, 4a aby tak spravedlnost požadovaná zákonem byla naplněna v nás, kteří se neřídíme svou vůlí, nýbrž vůlí Ducha. 5Ti, kdo dělají jen to, co sami chtějí, tíhnou k tomu, co je tělesné; ale ti, kdo se dají vést Duchem, tíhnou k tomu, co je duchovní. 6Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést Duchem je život a pokoj.
2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.
3. Zkusme si představit rozdíl mezi kamenným srdcem a místem oživeným Duchem.
4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme.
Text k rozjímání Ř 8,1-6
|
Komentář k rozjímání
|
1 Nyní však není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši,
|
List Římanům je asi nejpreciznější dílo svatého Pavla v Novém zákoně. Velice pečlivě připravoval v předchozích kapitolách prostor k tomu, aby vysvětlil, co je „zákon Ducha“. Základní problém byl v otázce plnění Zákona, tedy židovské Tóry. Žádný příkaz nedokážeme splnit absolutně. Jsme ztraceni? Kdo přijal Krista (vírou), nepodléhá žádnému odsouzení. Jsme v Kristu Ježíši?
|
2 neboť zákon Ducha, který vede k životu v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti.
|
Zákon hříchu je ve své podstatě odcizení, a to především ve vztahu. Hřích je zpochybnění skutečnosti, že Bůh je dobrý, věrný... Zákon Ducha je krokem do opětovné důvěry jak z naší strany, tak ale i ze strany Boží! Duch není technická věc! Duch je živý! On je projevem obnovené důvěry.
|
3 Bůh učinil to, co bylo zákonu nemožné pro lidskou slabost: Jako oběť za hřích poslal svého vlastního Syna v těle, jako má hříšný člověk, aby na lidském těle odsoudil hřích,
|
Zákon – plnění příkazů, není dostačující nástroj pro obnovení vztahu. Ale Kristus sám bere náš hřích na sebe! On odsoudí neposlušnost na svém vlastním těle. Bůh sám!
|
4 a aby tak spravedlnost požadovaná zákonem byla naplněna v nás, kteří se neřídíme svou vůlí, nýbrž vůlí Ducha.
|
„Spravedlnost“ ve Starém zákoně nebylo slovo označující, že dáváme každému to, co mu náleží. Označovalo stav, ve kterém máme volný přístup k Bohu. Tento stav fakticky nezaručí nějaké skutky, ale postoj mého nitra. Ezechiel to nazval srdcem z masa. My dnes prosíme o proměňující sílu, která vše „kamenné“ promění v živé, tlukoucí srdce.
|
5 Ti, kdo dělají jen to, co sami chtějí, tíhnou k tomu, co je tělesné; ale ti, kdo se dají vést Duchem, tíhnou k tomu, co je duchovní.
|
A zde Pavel předkládá „nový zákon“, nový princip: Dát se vést Duchem. Není to ztráta svobody, není to nová spoutanost? Ale Duch přeci nezotročuje! On vede něžným, jemným způsobem. Nenutí, vede. Hřích nás strhává, ale Duch osvobozuje. Co to znamená konkrétně? Uvěřit Bohu, že v našem životě mluví, a pak skutečně naslouchat.
|
6 Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést Duchem je život a pokoj.
|
Rozhodněme se dnes pro vedení Duchem. Zřekněme se žití svého života v čistě vlastní režii. Dovolme Duchu, aby s námi pracoval.
|
5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.
6. Můžeme i připojit prosby. Zakončeme modlitbou Otče náš.
Prosme o sílu Ducha, která promění naše sobectví.
Prosme za ty, kteří rozhodují v církvi, aby byli se nechali vést Duchem.
Prosme za naše blízké, aby jejich srdce bylo naplněno silou Ducha.
Prosme o dar pravdivosti pro nás i pro naše blízké.
Otče náš...
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- Tipy, jak se soustředit a využít připravené rozjímání
- 1. den: Ježíš nám touží dát svého Ducha
- 2. den: Duch posiluje vnitřního člověka Ef 3,14-19
- 3. den: Tajemství Nejsvětější Trojice
- 5. den Církev
- 6. den: Bůh a bolest
- 7. den: Ovoce Ducha
- 8. den: Charisma
- 9. den: Biřmování – Duch volá: „Přijď!“ (Zj 22,17)
Autor: Michal Němeček
Související texty k tématu:
Duch svatý, letnice:
- Jak nejlépe "realizovat sám sebe"? Jak nejlépe realizovat své životní poslání? Existuje universální návod?
- Duch svatý není nějaká ´energie´ Ducha svatého nemůžeme získat nějakým čarováním. Není to energie, kterou lze někde načerpat. Jestliže chci přijmout Ducha svatého, tedy Ducha Kristova, musím přijít ke Kristu.
- Kdo je Duch svatý, jak působí? Duch svatý je darem, poutem lásky i Láskou - Osobou. Je tím, kdo sjednocuje a vytváří společenství. (Angelo Scarano)
- Jakých je sedm darů Ducha svatého? Duch svatý neuděluje jen sedm darů, ale uděluje jich nespočet. Všichni jsme totiž Duchem Božím "vybavováni" k tomu, abychom "mohli být užiteční" (1 Kor 12,7). Jeho dary jsou tedy rozmanité tak, kolik existuje lidí a situací, ve kterých se lidé nacházejí. Pro základní pochopení a rozlišení se ale uvádí tzv. "sedm darů Ducha svatého" dle Iz 11,2.
- Nevíme, jak se modlit... Existuje modlitba, která tě na první pohled přesahuje. Bylo tomu tak od počátku církve. Apoštol Pavel napsal: "Nevíme, jak se modlit ..." A dodává: "... ale Duch svatý přichází na pomoc naší slabosti a modlí se v nás." Tvoje srdce si to těžko dokáže představit, ale jeho Duch je v tvém nitru v neustávající činnosti. (Roger Schutz)
- Duchu svatý omlouvám se, ale moc ráda tě nemám...
- Další texty k tématu Duch svatý, Letnice zde