Sekce: Nedělní liturgie
15. 8. 2004
Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Na nebi se objevilo veliké znamení: Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou z dvanácti hvězd kolem hlavy.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, tys vzal neposkvrněnou Pannu Marii, Rodičku svého Syna, s tělem i duší do nebeské slávy; pomáhej nám, ať celým svým životem směřujeme k nebi, aby se i na nás dovršilo dílo vykoupení. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Žena zde symbolizuje vyvolený Boží lid, Izrael, z kterého se Ježíš narodil podle těla. A drak je symbolem satana, dočasně požívajícího moc. Tento text se může vztáhnout i na Marii, protože všechny posvátné texty o církvi platí o Matce Boží: Ona je totiž nejvznešenějším údem církve, ale přesto „jen jejím údem“, jak poznamenal svatý Augustin.
Zj 11,19a; 12,1.3-6a.10ab
Boží chrám v nebi se otevřel a ukázala se v něm archa jeho úmluvy. Pak se objevilo na nebi veliké znamení: Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou z dvanácti hvězd kolem hlavy.
Potom se objevilo na nebi další znamení: Veliký ohnivě rudý drak se sedmi hlavami a deseti rohy a na každé hlavě měl čelenku. Ocasem smetl třetinu hvězd z nebe a svrhl je na zem. Ten drak se postavil před ženu, která měla rodit, aby pohltil její dítě, jakmile ho porodí.
A porodila dítě, chlapce, toho, který má vládnout všem národům železným prutem. Avšak její dítě bylo uchváceno do nebe k Bohu, k jeho trůnu. Žena pak uprchla na poušť, kde měla místo připravené od Boha.
Tu jsem uslyšel hlasité volání v nebi: „Od nynějška patří vítězství, moc a královská vláda našemu Bohu a panování jeho Pomazanému.“
ŽALM 45
Odpověď: Královna stojí po tvé pravici ve zlatém rouchu.
Po své pravici máš královnu, – ozdobenou ofirským zlatem.
Slyš, dcero, pohleď a naslouchej, – sám král touží po tvé kráse.
Provázena radostným jásotem – vstupuje v královský palác.
2. ČTENÍ
V tomto textu Pavel dokazuje, jak pravda víry „Kristus z mrtvých vstal“ zahrnuje i naše vzkříšení. To dokazuje dvěma argumenty: Zaprvé – je-li Kristus „prvotinou vzkříšení“, pak zřejmě bude následovat i vzkříšení naše; zadruhé – je-li Kristus vítězem nad smrtí, pak logicky bude i vítězem nad smrtí naší. To vše Maria již prožila, a tak je předobrazem našeho vzkříšení.
1 Kor 15,20-27a
Bratři! Kristus vstal z mrtvých, a to jako první z těch, kteří zesnuli. Protože smrt přišla skrze člověka, přijde skrze člověka také vzkříšení mrtvých. Jako totiž pro svoje spojení s Adamem všichni propadli smrti, tak zase pro svoje spojení s Kristem všichni budou povoláni k životu. Ale každý v tom pořadí, jaké mu patří: Na prvním místě je Kristus; pak ti, kteří jsou Kristovi, až přijde. Potom nastane konec, až odevzdá své království Bohu a Otci a až zlomí vládu všech možných knížat, mocností a sil.
On totiž musí kralovat, dokud mu (Bůh) nepoloží všechny nepřátele k nohám. Jako poslední nepřítel bude pak zničena smrt. Všechno (totiž Bůh) podřídil pod jeho nohy.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Maria byla vzata na nebe, plesají zástupy andělů. Aleluja.
EVANGELIUM
Po Gabrielově zvěstování Maria spěchá k Alžbětě, aby uviděla dané znamení o jejím zázračném početí (Lk 1,36). Spěch Marie je způsoben radostí z víry plné očekávání, která se pak rozvine v Boží chválu (Magnificat). Po Mariině pozdravu Jan v lůně své matky poskočí radostí (srov. Mal 3,20) – už od „počátku“ tak poukazuje na Ježíše. Co nemůže dítě, učiní matka: Zvolá prorocky mocným hlasem a vysloví první vyznání o Kristu pod vlivem Ducha. Eschatologická radost dítěte je vyvolaná příchodem Mesiáše – je to předzvěst jásotu „přítele ženicha“. Maria je blahoslavena pro svou víru (protiklad k Zachariášově nedostatku víry – Lk 1,18nn): Jako odpověď vyslovuje chvalozpěv na Boží mocné činy, které se naplno projevily jejím nanebevzetím.
Lk 1,39-56
Maria se vydala na cestu a spěchala do jednoho judského města v horách. Vešla do Zachariášova domu a pozdravila Alžbětu.
Jakmile Alžběta uslyšela Mariin pozdrav, dítě se radostně pohnulo v jejím lůně. Alžběta byla naplněna Duchem svatým a zvolala mocným hlasem:
„Požehnaná jsi mezi ženami a požehnaný plod života tvého! Jak jsem si zasloužila, že matka mého Pána přišla ke mně? Vždyť jakmile zazněl tvůj pozdrav v mých uších, dítě se živě a radostně pohnulo v mém lůně. Blahoslavená, která jsi uvěřila, že se splní to, co ti bylo řečeno od Pána!“
Maria řekla: „Velebí má duše Hospodina a můj duch jásá v Bohu, mém spasiteli, neboť shlédl na svou nepatrnou služebnici. Od této chvíle mě budou blahoslavit všechna pokolení, že mi učinil veliké věci ten, který je mocný. Jeho jméno je svaté a jeho milosrdenství trvá od pokolení do pokolení k těm, kdo se ho bojí.
Mocně zasáhl svým ramenem, rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně. Mocné sesadil z trůnu a ponížené povýšil, hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté propustil s prázdnou.
Ujal se svého služebníka Izraele, pamatoval na své milosrdenství, jak slíbil našim předkům, Abrahámovi a jeho potomkům navěky.“
Maria zůstala u Alžběty asi tři měsíce a pak se vrátila domů.
K ZAMYŠLENÍ
Zvláštní slova o ohni, meči a rozdělení. Jakoby vybočovala z evangelia. Jenže evangelium není romantická novela, kde musí nakonec všechno dobře dopadnout. Je to kniha o cestě k věčnému životu a varování před cestou k věčné smrti. A mezi životem a smrtí je absolutní rozdíl, proto ten meč a rozdělení. Spojení není možné. Jen je třeba vědět, že nám není dáván do ruky meč, kterým bychom se mohli svévolně obrátit proti bližním. A oheň? Ten nás má zapálit, abychom hořeli pro Boha. Není dán na to, abychom jím pálili druhé. Jinak řečeno: Ježíš nepřináší návod k unylému životu. Dává člověku naprostou a nezrušitelnou budoucnost a proto ho také chce celého.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Ez 24,15-24
Mt 19,16-22
Komentář: Mt 19,16-22
Je těžké zachovávat přikázání, pokud neznáme Boha… jako dobrého. A bez dobrého Boha je ještě těžší zřeknout se něčeho – není totiž možné zůstat „s prázdnou“.
Ez 28,1-10
Mt 19,23-30
Komentář: Mt 19,23-30
Mrzí nás někdy, jak jsme závislí na tak „hloupých věcech“? (Na televizi, na penězích…) I o této závislosti platí „u člověka je to nemožné (se osvobodit), ale u Boha je možné všecko“. A proto je na místě prosit za osvobození a za svobodný vztah k věcem.
Ez 34,1-11
Mt 20,1-16
Komentář: Mt 20,1-16
Prosby za dělníky na Boží vinici se nemusí vztáhnout jen na kněze. Vždyť každý křesťan má sloužit Bohu (a pracovat na Boží vinici) – každý však jiným způsobem. Vždyť svědectví životem a slovem (na pracovišti, mezi přáteli) je skutečně službou na Boží vinici. Službou nenahraditelnou, protože ji nemohou vykonat „za tebe“ kněží.
Ez 36,23-28
Mt 22,1-14
Komentář: Mt 22,1-14
Byl jsi někdy pozvaný na svatbu? Připomeň si tu radost, že jsi dostal pozvání, připomeň si očekávání, těšení se… A nyní „přijmi“, že samotný Bůh tě zve...
Ez 37,1-14
Mt 22,34-40
Komentář: Mt 22,34-40
Milovat – „devalvované“ slovo, které potřebuje „obnovení“. Přibližuj si proto jeho význam pomocí jiných slov (a opisů) – a pak se zamysli nad evangelní perikopou.
Ez 43,1-7a
Mt 23,1-12
Komentář: Mt 23,1-12
Máš jediného a jedinečného duchovního průvodce – samotného Ježíše. A jedinečného otce, vlastně Otce.