Sekce: Nedělní liturgie
2. 2. 2003
Svátek Uvedení Páně do chrámu
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Vzpomínáme, Bože, na tvé milosrdenství ve tvém chrámě. Jako tvé jméno, Bože, tak i tvá chvála sahá až na konec země; tvá pravice oplývá spravedlností.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, když se tvůj jednorozený Syn stal člověkem, byl ti představen v chrámě; my si to dnes připomínáme a pokorně prosíme: očisti naše nitro, abychom mohli předstoupit před tebe. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Prorok Malachiáš poté, co vytkl kněžím formální bohoslužbu, hlásá blízký ”den Páně”: Bůh sám přijde jako soudce, který očistí svůj lid k pravé bohoslužbě. To nastane tehdy, když do chrámu vejde Pán, ”anděl smlouvy”, tak nazývaný proto, že zprostředkuje smlouvu mezi Bohem a lidem.
Mal 3,1-4
Toto praví Pán Bůh: ”Hle, posílám svého anděla, aby mi připravil cestu. Hned potom přijde do svého chrámu Pán, jehož hledáte, a anděl smlouvy, po němž toužíte.
Hle, přijde - praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho příchodu, kdo obstojí, až se objeví? Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí se, aby tavil a tříbil stříbro, očistí syny Leviho a vytříbí je jako zlato a stříbro a potom zase budou obětovat Hospodinu ve spravedlnosti. Zase bude Hospodinu příjemná oběť Judy a Jeruzaléma jako za dávných dnů, jako za minulých let.”
ŽALM 24
Odpověď: Hospodin zástupů, on je král slávy!
Zdvihněte, brány, své klenby, - zvyšte se, prastaré vchody, - ať vejde král slávy!
Kdo je ten král slávy? - Silný a mocný Hospodin, - Hospodin udatný v boji.
Zdvihněte, brány, své klenby, - zvyšte se, prastaré vchody, - ať vejde král slávy!
Kdo je ten král slávy? - Hospodin zástupů, - on je král slávy!
2. ČTENÍ
Tento úryvek vysvětluje, jakým způsobem je Kristus prostředníkem (knězem): skrze solidaritu ke každému člověku, skrze ”skutečně lidský život”. Díky ”své lidskosti” Kristus ”chápe” každého z nás. A nejen to - dává účinnou posilu těm, kdo se nacházejí v těžkostech.
Žid 2,14-18
Protože sourozenci mají krev a tělo společné, i Ježíš přijal krev a tělo, aby svou smrtí zbavil moci toho, který má vládu nad smrtí, totiž ďábla, a vysvobodil všechny ty, kteří byli po celý život drženi v otroctví strachem před smrtí. Je přece jasné, že se neujal andělů, ale Abrahámových potomků.
Proto se ve všem musel připodobnit svým bratřím, aby se stal v jejich záležitostech u Boha veleknězem milosrdným a věrným, a tak usmiřoval hříchy lidu. A protože sám prožíval utrpení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na které zkoušky přicházejí.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Pán je světlo národů. Pán je sláva svého lidu. Aleluja.
EVANGELIUM
I v tomto příběhu se ukazuje chudoba Svaté rodiny: v den Mariina kultického očišťování (tj. 40 dní po narození dítěte - Lv 12,1-6) je podána oběť chudých - pár hrdliček nebo dvě holoubata. Tento starozákonní rituál dostává svůj nový obsah: stařec Simeon a prorokyně Anna mohou vidět Boží spásu - Ježíše.
Lk 2,22-40
Když nadešel den očišťování podle Mojžíšova Zákona, přinesli Ježíše do Jeruzaléma, aby ho představili Pánu, jak je psáno v Zákoně Páně: ”Všechno prvorozené mužského rodu ať je zasvěceno Pánu.” Přitom chtěli také podat oběť, jak je to nařízeno v Zákoně Páně: pár hrdliček nebo dvě holoubata.
Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl to člověk spravedlivý a bohabojný, očekával potěšení Izraele a byl v něm Duch svatý. Od Ducha svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud neuvidí Pánova Mesiáše.
Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když rodiče přinesli dítě Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle Zákona. Vzal si ho do náručí a takto velebil Boha:
”Nyní můžeš, Hospodine, podle svého slova propustit svého služebníka v pokoji, neboť moje oči uviděly tvou spásu, kterou jsi připravil pro všechny národy: světlo na osvícení pohanům a slávu pro tvůj izraelský lid.”
Jeho otec i matka byli plní údivu nad slovy, která o něm slyšeli.
Simeon jim požehnal a jeho matce Marii prohlásil: ”On je ustanoven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat - i tvou vlastní duší pronikne meč - aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí.”
Také tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova kmene. Byla značně pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v manželství, potom sama jako vdova - bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevycházela z chrámu a sloužil Bohu posty a modlitbami ve dne v noci. Přišla tam právě v tu chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali vykoupení Jeruzaléma.
Když vykonali všechno podle Zákona Páně, vrátili se do Galileje do svého města Nazareta.
Dítě rostlo a sílilo, bylo plné moudrosti a milost Boží byla s ním.
K ZAMYŠLENÍ
Mluvit lehkovážně v Hospodinově jménu bylo a je nebezpečné, je to závažné pochybení. Ale slyšet hlas Boží, který mluvil skrze proroka, bylo pro vyvolený národ životně důležité. Proto jim Bůh proroky posílal, i když se někdy objevovali také proroci falešní. Naše situace je jednodušší. Všechna Boží slova vůči lidem vrcholí v životě a slovech jeho Syna - Ježíše. Ať čteme Starý zákon nebo posloucháme jakéhokoliv současného ”proroka”, je zde jedno zásadní kriterium: vede nás takové čtení nebo naslouchání k vnímání Ježíšova slova? K větší oddanosti k našemu Mistru a Pánu? Pokud tomu tak je, není třeba se nikoho bát. Pokud takové slovo vede člověka jinak, než slovo Ježíšovo, je třeba zbystřit pozornost a odmítnout je. K Bohu, našemu Otci, nás skutečně spolehlivě vede jen Ježíš a ten, kdo ho následuje, slyší jeho slovo, tlumočí ho a nepřidává si k tomu svá vlastní přání a své osobní nároky.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Žid 11,32-40
Mk 5,1-20
Komentář: Mk 5,1-20
”Jdi domů ke své rodině a pověz jim…”: nelehký úkol, jak jsme se mohli asi víckrát přesvědčit. A pokud neoslovují naše slova, mohou promlouvat aspoň naše skutky: nebojme se ”vyzařovat evangelium”!
Žid 12,1-4
Mk 5,21-43
Komentář: Mk 5,21-43
Dotýkat se Ježíše: pro některého obyvatele Palestiny tehdejší doby to bylo možné, ale pro nás? Nemusíme rezignovat: i my se můžeme dotknout Ježíše vírou, hlubokou důvěrou. A v této důvěře mu ukázat ”krvácející rány”.
Žid 12,4-7.11-15
Mk 6,1-6
Komentář: Mk 6,1-6
Víra ”umožňuje Kristu”, aby jednal, nevíra mu to naopak znemožňuje. A za touto nevírou se někdy paradoxně neskrývá ”neznalost Krista”, ale ”důvěrná” znalost: vždyť ho už ”známe z kostela”, z kázání, z knih… už nás nemůže překvapit…
Žid 12,18-19.21-24
Mk 6,7-13
Komentář: Mk 6,7-13
I vyšli… a uzdravovali nemocné. Patrně nejsme povoláni k tomu, abychom začali ”obcházet” nemocné. Přesto jsme určitě povoláni k tomu, abychom vyšli ze sebe a viděli nemocné kolem sebe: lidi slabé fyzicky nebo duchovně. A takových se také ujímat: slovem, modlitbou, účinnou láskou.
Žid 13,1-8
Mk 6,14-29
Komentář: Mk 6,14-29
Král Herodes původně nechtěl nechat usmrtit Jana Křtitele, ale nakonec podlehl nátlaku. Je poučné si všimnout, že slabost k Herodiadě ho přivedla k takovému kroku, i když původně ”nechtěl”. Znám svoji Achillovu patu?
Žid 13,15-17.20-21
Mk 6,30-34
Komentář: Mk 6,30-34
I ty prožíváš situace, kdy se cítíš jako ”ovce bez pastýře”: rozkolísaný, nejistý, tápající. A v takových okamžicích si vzpomeň, že Ježíšovi nejsi lhostejný: on ”má s tebou soucit” a chce tě vést po dobrých stezkách. Je jen na tobě, aby ses mu otevřel a naslouchal.