Sekce: Nedělní liturgie
9. 11. 2008
Svátek posvěcení lateránské baziliky – cyklus A
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Uviděl jsem svaté město, nový Jeruzalém, jak sestupuje z nebe od Boha; bylo vystrojeno jako nevěsta okrášlená pro svého ženicha.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, ty si z nás jako z živých kamenů buduješ svůj duchovní chrám; rozmnož ve své církvi působení svého Ducha, aby tvůj věrný lid dorůstal do plnosti, kterou bude mít u tebe v nebi. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Závěrečná část knihy Ezechiel (kap. 40-48) je tvořena mohutným proroctvím o Božím přebývání uprostřed Izraele, jenž se dosud nachází v babylonském zajetí. Vůdčím obrazem je zde přitom chrám a z něj vytékající pramen, představený právě v této perikopě. Symbolizuje proměňující sílu Božího působení mezi národy.
Ez 47,1-2.8-9.12
Anděl mě zavedl ke vchodu do chrámu, a hle – pod chrámovým prahem prýštila voda směrem na východ – na východ totiž bylo chrámové průčelí – voda stékala pravou chrámovou stranou na jih od oltáře. Pak mě vyvedl severní branou a venku mě vedl až k vnější bráně směřující na východ, a hle – voda vytékala z jižní strany.
Řekl mi: "Tato voda, která vytéká do východní krajiny, stéká do pouště a končí v moři ve slaných vodách a jeho voda je tím uzdravena. Kamkoli se řeka dostane, oživnou všichni živočichové, kteří se v ní hemží; velmi mnoho ryb bude tam, kam se dostane tato voda, a vše se uzdraví.
Nad řekou pak, na jejím břehu z obou stran vzroste všeliké ovocné stromoví; neopadne jeho listí, nepřestane jeho ovoce; každý měsíc ponese čerstvé plody, neboť jeho voda bude vytékat ze svatyně: jeho ovoce bude pokrmem, lékem jeho listí."
ŽALM 46
Odpověď: Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu, přesvatému stánku Nejvyššího.
Bůh je naše útočiště a síla, – osvědčil se jako nejlepší pomocník v nouzi. – Proto se nebojíme, i kdyby se kácela země, – i kdyby se hory řítily do hlubin moře.
Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu, – přesvatému stánku Nejvyššího, – Bůh je v jeho středu, nepohne se, – od časného jitra ho Bůh bude chránit.
S námi je Hospodin zástupů, – Bůh Jakubův je naší tvrzí. – Pojďte, pozorujte Boží skutky, – které učinil k úžasu země.
2. ČTENÍ
V první části tohoto listu Pavel reaguje na sváry uvnitř korintské církevní obce a na případ nemravnosti, který se tam vyskytl. To první nachází svou ozvěnu ve 3. kapitole, kde se hovoří o křesťanech jako o Božím chrámu: vzhledem k tomu, že jeho základem je Ježíš Kristus, je pošetilé stranit některému z apoštolů.
1 Kor 3,9c-11.16-17
(Bratři a sestry!) Vy jste Boží stavba. Podle Boží milosti, která mi byla dána, položil jsem jako zkušený stavitel základy, dále na tom staví už jiný. Každý však ať se dívá, jak na tom dále staví. Neboť nikdo nemůže položit jiný základ nežli ten, který je už položen – a tím je Ježíš Kristus.
Nevíte, že jste Božím chrámem a že ve vás bydlí Boží Duch? Kdo by ničil Boží chrám, toho zničí Bůh. Neboť Boží chrám je svatý, a ten chrám jste vy!
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Vyvolil jsem tento dům a posvětil, praví Pán, aby tam bylo mé jméno navěky. Aleluja.
EVANGELIUM
Zatímco synoptikové (Matouš, Marek i Lukáš) kladou epizodu vyhnání prodavačů a směnárníků z chrámu spíše na závěr Ježíšovy činnosti (do jeho posledního pobytu v Jeruzalémě), Jan o něm hovoří při prvním pobytu v rámci jeho veřejného působení. Jiný důležitý rozdíl spočívá v Ježíšově odpovědi na otázku po jeho pravomoci: zatímco u synoptiků staví protiotázku ohledně autority Jana Křtitele, zde se odvolává na znamení svého vzkříšení – zbudování chrámu ve třech dnech.
Jan 2,13-22
Byly blízko židovské Velikonoce a Ježíš se odebral vzhůru do Jeruzaléma. V chrámě zastihl prodavače býčků, ovcí a holubů i směnárníky, jak tam sedí.
Tu si udělal z provazů důtky a vyhnal všechny z chrámu i s ovcemi a býčky, směnárníkům rozházel peníze a stoly jim zpřevracel a prodavačům holubů řekl: "Jděte s tím odtud! Nedělejte z domu mého Otce tržnici!" Jeho učedníci si vzpomněli, že je psáno: "Horlivost pro tvůj dům mě stravuje."
Židé mu však namítli: "Jakým znamením nám dokážeš, že tohle smíš dělat?"
Ježíš jim odpověděl: "Zbořte tento chrám, a ve třech dnech jej zase postavím!"
Tu židé řekli: "Tento chrám se stavěl šestačtyřicet let – a ty že bys ho zase postavil ve třech dnech?" On však to řekl o chrámu svého těla.
Teprve až byl vzkříšen z mrtvých, uvědomili si jeho učedníci, co tím chtěl říci, a uvěřili Písmu i slovu, které Ježíš řekl.
K ZAMYŠLENÍ
Jakkoli Bůh není ničím omezen, zjevuje se v prostoru a čase, a to zcela konkrétním. Křesťanství samo je přece náboženstvím vtělení Boha na zem do lidského společenství, do chrámu našeho nitra. Bůh přebývá uprostřed nás. Právě skrze naši časovou a prostorovou omezenost, pro naše lidství, máme možnost Boha oslavovat a setkávat se s ním. Podobně chrám, postavený sice z neživých kamenů, nás zve do ticha a nabízí neopakovatelnou příležitost i prostředí k setkání s Bohem. Je odkazem na Boží velikost a majestát. Je symbolem Boží velebnosti. Je příbytkem Boha uprostřed našich domů a domovů. V návaznosti na dnešní svátek Posvěcení lateránské baziliky – matky všech kostelů si zároveň uvědomujeme velké společenství lidí, našich bratří a sester po celém světě, kteří se spojují ve chvále Boží velikosti, když vstupují do prostoru chrámu.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
10. 11.
Tit 1,1-9
Lk 17,1-6
Komentář: Tit 1,1-9
Snažím se, abych "důkladně poznal pravdu, jak uctívat Boha"? Má víra nemá být založena jen na zážitcích, ale i na vědomostech, mám se umět sdílet s druhými o důvodech své naděje; být pevný ve své víře, nenechat se svést kdejakým lidským slovem...
11. 11.
Tit 2,1-8.11-14
Lk 17,7-10
Komentář: Lk 17,7-10
Tento postoj: "Jsme jenom služebníci..." má být mým postojem ve všem, co dělám, byť jsem někomu nadřízený, za někoho zodpovědná, ...
12. 11.
Tit 3,1-7
Lk 17,11-19
Komentář: Tit 3,1-7
"Byli ochotni ke všemu, co je správné." Jsem ochoten se podřídit druhému v zájmu správné věci, jsem ochotna chovat se přívětivě a všem lidem projevovat všemožnou mírnost?
13. 11.
Flm 7-20
Lk 17,20-25
Komentář: Flm 7-20
Pavel má odvahu překonávat zaběhnuté společenské zvyklosti (vracím ti Onezima "ne už jako otroka, ale jako drahého bratra"). Jsem ochoten/schopna kvůli Kristu vycházet vstříc lidem odjinud? Třeba vůči přistěhovalcům, Vietnamcům, Ukrajincům?
14. 11.
2 Jan 4-9
Lk 17,26-37
Komentář: 2 Jan 4-9
"Žijte v lásce!" Nejsem ji někomu dlužen/dlužna?
15. 11.
3 Jan 5-8
Lk 18,1-8
Komentář: 3 Jan 5-8
Mohl by Pavel takto psát i o mně? Jestliže ne, co mám změnit ve svém životě, aby se mluvilo o mé lásce (a to nikoli jako důvod k mému zpyšnění, ale jako důvod k Boží oslavě)?