Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

13. 1. 2013

Svátek Křtu Páně – cyklus C

Svátek Křtu Páně ukončuje Vánoce a tvoří plynulý přechod mezi Ježíšovým narozením a veřejným vystoupením. V dalších nedělích roku 2013 začneme na pokračování číst z Lukášova evangelia a sledovat Ježíšovo veřejné vystoupení. Začínáme u Jordánu, kde Jan pokřtí i Krista. Vlastní připomínka Křtu Páně se v tradici liturgie objevila v souvislosti se slavností Zjevení Páně. Hlavní téma není symbolické očistění, které Jan u Jordánu konal, ale scéna popsaná v dnešním evangeliu. Z textu vyplývá, že si Jan dobře uvědomoval, že jeho konání je jen předzvěstí velkých událostí. Přesto je Janovo volání důležité. Učedníci v něm rozpoznali naplnění zvěsti proroka staré 600 let, z níž budeme citovat v prvním čtení. V neposlední řadě však nesmíme ztratit z očí to podstatné. A to je důvod, příčina či lépe Boží motivace celé události Kristova vtělení a vykoupení. Tento „klíč“ zazní ve druhém čtení.

KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- http://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: http://www.vira.cz/Texty/Tema-tydne/

PŘÍMLUVY:
Přímluvy pro každou nedělní mši koncipované na základě aktuálního dění v církvi, ve světě i v naší zemi
- http://ps.apha.cz/nedelni-primluvy/

LITURGICKÝ KALENDÁŘ:
Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: http://pastorace.cz/kalendar/

BOHOSLUŽBY V PŘÍMÉM PŘENOSU
Bohoslužby v přímém přenosu pravidelně vysílá každou neděli dopoledne televize Noe. Svým divákům také přináší přímé přenosy ze slavnostních bohoslužeb ve Vatikánu a z cest papeže Benedikta XVI. po světě. www.tvnoe.cz

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Když byl Pán Ježíš pokřtěn, otevřelo se nebe, objevil se nad ním Duch svatý jako holubice a ozval se hlas Otce: „To je můj milovaný Syn, v něm jsem si zalíbil.“

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, tys slavnostně prohlásil, že Kristus je tvůj milovaný Syn, když na něj při křtu v řece Jordánu sestoupil Duch svatý; dej, ať všichni, které jsi přijal za syny a dal jim nový život z vody a z Ducha svatého, zůstávají v tvé lásce. Skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Jde o začátek druhé části proroka Izaiáše (Deutero-Izaiáše), který je datován před rokem 540 př. Kr. Tato kniha napsaná ve velké porobě babylonského zajetí je plná útěchy. Zaslibuje východisko, návrat domů. Na tento text se odvolává Lk 3,4nn, když mluví o Janu Křtiteli.

Iz 40,1-5.9-11

Těšte, těšte můj národ – praví váš Bůh. Mluvte k srdci Jeruzaléma, volejte k němu, neboť je skončena jeho špatnost, odčiněna jeho nepravost, vzal z Hospodinovy ruky dvojnásob za všechny své hříchy.
Hlas volá: „Na poušti připravte Hospodinovi cestu, v pustině urovnejte stezky našemu Bohu! Každé údolí ať se zvýší a každá hora a pahorek ať se sníží! Co je křivé, ať se napřímí, co je drsné, ať se narovná: Hospodinova velebnost se zjeví a každé tělo společně uzří, že mluvila Hospodinova ústa.“
Vystup na vysokou horu, ty, který hlásáš pro Sión radostnou zvěst, pozdvihni mocně svůj hlas, ty, který hlásáš pro Jeruzalém radostnou zvěst! Pozdvihni svůj hlas a neboj se; řekni judským městům: „Hle, váš Bůh!“ Hle, Pán, Hospodin, přichází s mocí, jeho rámě mu dává vládu. Hle, u sebe má svou mzdu a před sebou má svůj zisk. Jako pastýř pase své stádo, svým ramenem shromažďuje beránky, ve svém klínu je nese, březí ovce šetrně vede.

ŽALM 104

Zde se opěvuje velikost Boží. Z 35 veršů vybereme jen některé, a to především v. 30, kde se mluví o seslání Ducha. Tento verš dostává nový význam v kontextu dnešní události evangelia.

Odpověď: Veleb, duše má, Hospodina!

Hospodine, můj Bože, jsi nadmíru velký! – Velebností a vznešeností ses oděl, – světlem se halíš jak pláštěm. – Napjals nebesa jak stanovou plachtu, – nad vodami jsi zbudoval své síně.
Z mraků si děláš svůj vůz, – kráčíš na perutích větru. – Větry si volíš za své posly, – za své služebníky plameny ohně.
Jak četná jsou tvá díla, Hospodine! – Všechno jsi moudře učinil, – země je plná tvého tvorstva. – Zde moře mohutné a široširé, – v něm nespočetné hemžení – živočichů drobných i velkých.
Všichni čekají od tebe, – že jim dáš obživu v pravý čas. – Ty jim dáváš, a oni sbírají, – otvíráš ruku, a sytí se dobrými dary.
Děsí se, když skryješ svou tvář, – hynou, když vezmeš jim život, – a vracejí se do svého prachu. – Když sešleš svého ducha, jsou stvořeni, – a obnovuješ tvář země.

2. ČTENÍ

Druhé čtení doplňuje dnešní texty podtržením projevené Boží dobroty, kterou sv. Pavel dvakrát zmiňuje. Podstatné je, jakou roli zde hraje Kristus. Je to jeho zásluha, která otevírá nám všem cestu k Bohu.

Tit 2,11-14; 3,4-7

Projevila se Boží dobrota, která přináší spásu všem lidem. Vede nás k tomu, abychom se odřekli bezbožného života i světských žádostí a žili v tomto nynějším věku rozvážně, spravedlivě a zbožně a přitom očekávali v blažené naději slavný příchod našeho velikého Boha a spasitele Krista Ježíše. On vydal sám sebe za nás, vykoupil nás z každé špatnosti a očistil si nás, abychom byli jeho vlastním lidem, horlivým v konání dobrých skutků.
Projevila se dobrota Boha, našeho spasitele, a jeho láska k lidem; ne snad proto, že my jsme vykonali něco dobrého, ale ze svého milosrdenství nás spasil v koupeli znovuzrození a obnovení Duchem svatým. Toho na nás vylil v hojnosti skrze našeho spasitele Ježíše Krista, abychom – ospravedlněni jeho milostí – dostali jako dědictví vytoužený věčný život.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Jan říkal: Přichází mocnější než já; on vás bude křtít Duchem svatým a ohněm. Aleluja.

EVANGELIUM

Po dvou úvodních kapitolách, kdy se mluvilo v Lukášově evangeliu o Ježíšově dětství, začíná vyprávění o veřejném vystoupení. První zásadní moment nastane u Jordánu, kde lidé naplno poznávají, kým tento „přicházející“ je. Pro všechna čtyři evangelia je Jan Křtitel zásadní postavou, neboť se odvolávají na jeho zvěst. A právě on prvně ukazuje na Krista jako mesiáše! Bůh Otec potvrzuje Ježíše jako svého Syna nejen hlasem z nebe, ale také citací žalmu 2,7.

Lk 3,15-16.21-22

Lid byl plný očekávání a všichni uvažovali o tom, zdali Jan není Mesiášem. Jan jim všem na to říkal: „Já vás křtím vodou. Přichází však mocnější než já; jemu nejsem hoden ani rozvázat řemínek u opánků. On vás bude křtít Duchem svatým a ohněm.“
Když se všechen lid dával pokřtít a když byl pokřtěn i Ježíš a modlil se, otevřelo se nebe, Duch svatý sestoupil na něj v tělesné podobě jako holubice a z nebe se ozval hlas: „Ty jsi můj milovaný Syn, v tobě mám zalíbení.“

K ZAMYŠLENÍ

Kristus nesestoupil do Jordánu, aby zde smyl hříchy či se nějak připojil ke kajícím hříšníkům. On sestupuje do vod, aby tyto hříchy vzal na sebe. Proto se po tomto symbolickém aktu otevírá nebe a zjevuje se celá Trojice (Duch jako holubice a Otcův hlas). Tak dává celá Trojice najevo, jak bude zainteresovaná v celém nastávajícím příběhu vykoupení. Je to Boží dobrota a jeho milost, které nám otevírají cestu ke spáse. Sv. Pavel ve druhém čtení zdůrazňuje, že to není dílo naše, ale Boží, které nás dovedlo k záchraně. A tak na konci vánoční doby vnímáme, jak úzké je spojení Vánoc a Velikonoc. A přece není zvláště o Vánocích v centru pozornosti tragický moment smrti našeho Pána. Mnohem více jde o jásot celého stvoření nad dílem Božím, kterému nevládne smrt, ale oživující vzkříšení, záchrana a vykoupení. Je to oživující Duch, který obnovuje každého pokřtěného, aby měl úzký vztah k nebeskému Otci. A právě z moci tohoto Ducha v síle Kristova vykoupení se přimkněme k Boží dobrotě a plně z ní čerpejme.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

14. 1.

Žid 1,1-6

Mk 1,14-20

Komentář: Žid 1,1-6
„Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil“ a mluví Bůh i k tobě. Proto mu i dnes naslouchej ve své modlitbě i ve všem svém konání, ve všech setkáních – a odpovídej na jeho slovo.

15. 1.

Žid 2,5-12

Mk 1,21b-28

Komentář: Žid 2,5-12
Jako Kristův bratr, či sestra se o něj mohu opřít, mohu počítat s jeho porozuměním, s jeho pomocí, s jeho blízkostí ve všem, co prožívám a čím procházím.

16. 1.

Žid 2,14-18

Mk 1,29-39

Komentář: Žid 2,14-18
Děkuj za své vysvobození z otroctví, za usmíření s Otcem, za to, že se nám Kristu stal podobným, za jeho milosrdenství a věrnost, za pomoc ve zkouškách.

17. 1.

Žid 3,7-14

Mk 1,40-45

Komentář: Žid 3,7-14
„Nezatvrzujte svoje srdce,“ buďte otevřeni Božímu vedení i potřebám bratří a sester, uchovejte „pevně až do konce svou počáteční důvěru“.

18. 1.

Žid 4,1-5.11

Mk 2,1-12

Komentář: Žid 4,1-5.11
Víra nás vede k našemu Otci, do místa našeho odpočinku. Víra se musí projevovat na mé každodenní cestě, v poslušnosti jeho slovu i v jeho naplňování.

19. 1.

Žid 4,12-16

Mk 2,13-17

Komentář: Žid 4,12-16
„Pevně se držme svého vyznání“ na naší cestě k němu, „přistupujme s důvěrou k trůnu milosti, kdykoli potřebujeme pomoci,“ a nenechme se žádným hříchem svazovat a odvádět od Pána.

Výběr literatury komentující nedělní (ev. i všednodenní) liturgické texty:
- http://www.ikarmel.cz/tema/liturgicky-rok/

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…