Sekce: Nedělní liturgie
8. 4. 2007
Slavnost Zmrtvýchvstání Páně - C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Vstal jsem z mrtvých a jsem stále s tebou, aleluja.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, tvůj jednorozený Syn slavně přemohl smrt a otevřel nám nebe; prosíme tě: dej, ať ve světle jeho vzkříšení vstaneme k novému životu, a obnov nás svým Duchem, abychom směřovali k tobě do nebeské slávy. Skrze tvého Syna…
1. ČTENÍ
Úryvek je součástí Petrovy řeči v domě římského setníka Kornélia, prvního obráceného pohana. Obsahem tohoto kázání je všechno, co Ježíš konal a učil. Hlavní důraz se klade na to, že Ježíš je vzkříšený a živý. On je tak skutečně živý, že apoštolové s ním mohli jíst a pít! A není jenom vítězem nad smrtí, je také soudcem živých i mrtvých. Tento výraz označuje plnost moci, kterou Kristus obdržel pro dílo spásy. Jako soudce může vynést i rozsudek života nad těmi, kteří jsou nevinní díky jeho krvi (Zj 5,9).
Sk 10,34a.37-43
Petr se ujal slova a promluvil: ”Vy víte, co se po křtu, který hlásal Jan, událo nejdříve v Galileji a potom po celém Judsku: Jak Bůh pomazal Duchem svatým a mocí Ježíše z Nazareta, jak on všude procházel, prokazoval dobrodiní, a protože Bůh byl s ním, uzdravoval všechny, které opanoval ďábel.
A my jsme svědky všeho toho, co konal v Judsku a v Jeruzalémě. Ale pověsili ho na dřevo a zabili. Bůh jej však třetího dne vzkřísil a dal mu, aby se viditelně ukázal, ne všemu lidu, ale jen těm, které Bůh předem vyvolil za svědky, totiž nám, kteří jsme s ním jedli a pili po jeho zmrtvýchvstání.
On nám přikázal, abychom hlásali lidu a se vší rozhodností dosvědčovali: To je Bohem ustanovený soudce nad živými i mrtvými. O něm vydávají svědectví všichni proroci, že skrze něho dostane odpuštění hříchů každý, kdo v něho věří.”
ŽALM 118
Odpověď: Toto je den, který učinil Hospodin, jásejme a radujme se z něho. Nebo: Aleluja, aleluja, aleluja.
Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, – jeho milosrdenství trvá navěky. – Nechť řekne dům Izraelův: – ”Jeho milosrdenství trvá na věky.”
Hospodinova pravice mocně zasáhla, – Hospodinova pravice mě pozvedla. – Nezemřu, ale budu žít – a vypravovat o Hospodinových činech.
Kámen, který stavitelé zavrhli, – stal se kvádrem nárožním. – Hospodinovým řízením se tak stalo, – je to podivuhodné v našich očích.
2. ČTENÍ
Hlásá se tu přímo neslýchané poselství: nejenže Kristus byl vzkříšen, dokonce i my jsme byli vzkříšeni spolu s ním! Pavel to vysvětluje a říká: ”Křtem jste byli spolu s Kristem položeni do hrobu, a tím také zároveň s ním vzkříšeni, protože jste uvěřili v moc Boha, který ho vzkřísil z mrtvých” (Kol 2,12). Jestliže jsme dostali nový život, pak ”nemůžeme jinak”, než usilovat o jeho plné dovršení. Proto Pavel vybízí, abychom hledali to, co pochází shůry: život s Kristem ve slávě. Na to máme být zaměřeni, a ne na to, co je na zemi, tj. na pozemský život podle starého člověka ovládaného sobeckými a hříšnými sklony.
Kol 3,1–4
(Bratři a sestry!) Když jste s Kristem byli vzkříšeni, usilujte o to, co pochází shůry, kde je Kristus po Boží pravici. Na to myslete, co pochází shůry, ne na to, co je na zemi. Jste přece už mrtví a váš život je s Kristem skrytý v Bohu. Ale až se ukáže Kristus, náš život, potom se i vy s ním ukážete ve slávě.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Kristus, náš velikonoční beránek, je obětován, proto slavme svátky s Pánem. Aleluja.
EVANGELIUM
Po objevení odvaleného hrobního kamene Marie Magdalská sděluje učedníkům jen negativní výpověď: Pán není v hrobě. Nemá ještě žádné poselství o Ježíšově vzkříšení, protože je dosud ve tmě (v. 1). Petr a milovaný učedník posléze sami nacházejí pruhy plátna a roušku složenou zvlášť. To naznačuje, že nikdo neukradl Ježíšovo tělo, protože ”kdyby jej někdo vzal, nepřidělával by si starost, aby sundal roušku a složil ji zvlášť” (sv. Jan Zlatoústý). Zanechané pruhy plátna, které obmotávaly Kristovo tělo (Jan 19,40), vyjadřují, že Kristus byl osvobozen od pout smrti. ”Hrob nebyl ani prázdný ani plný. Stal se poselstvím” (Duplatier). Proto milovaný učedník uviděl a uvěřil, že Ježíš přemohl smrt. Teprve tato víra mu otevřela Písmo (Lk 24,44-45).
Jan 20,1-9
Prvního dne v týdnu přišla Marie Magdalská časně ráno ještě za tmy ke hrobu a viděla, že je kámen od hrobu odstraněn. Běžela proto k Šimonu Petrovi a k tomu druhému učedníkovi, kterého Ježíš miloval, a řekla jim: ”Vzali Pána z hrobu a nevíme, kam ho položili.”
Petr a ten druhý učedník tedy vyšli a zamířili ke hrobu. Oba běželi zároveň, ale ten druhý učedník byl rychlejší než Petr a doběhl k hrobu první. Naklonil se dovnitř a viděl, že tam leží pruhy plátna, ale dovnitř nevešel.
Pak za ním přišel i Šimon Petr, vešel do hrobky a viděl, že tam leží pruhy plátna. Rouška však, která byla na Ježíšově hlavě, neležela u těch pruhů plátna, ale složená zvlášť na jiném místě. Potom vstoupil i ten druhý učedník, který přišel ke hrobu první, viděl a uvěřil. Ještě totiž nerozuměli Písmu, že Ježíš musí vstát z mrtvých.
K ZAMYŠLENÍ
Tajemství Velikonoc, které je přiblíženo tolika jednoznačnými výpověďmi a znameními a které zároveň stále zůstává skrytým tajemstvím, neustále provokuje dvě protikladné reakce: ta první v zájmu klidného života vede ke smrti, je plná obav, starostí a pokrytectví. Velkou Boží moc se snaží spoutat lidskou intrikou. Ta druhá naopak v blízkosti hrobu a přijetím skutečnosti smrti jednoznačně konstatuje Život. Je velmi spontánní a misijní. Je to reakce prostých lidí, žen a Ježíšových učedníků, kteří sebe dali na druhé místo a uvěřili v Boží příslib a moc, překonávající každý strach i smrt. Znovu a znovu udivuje naivní snaha těch prvních, ochotných udělat cokoli, aby nemuseli být se skutečností vzkříšení konfrontováni i bezprostřední svěžest těch druhých a jejich ochota běžet.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
9. 4.
Sk 2,14.22b-33
Mt 28,8-15
Komentář: Sk 2,14.22b-33
I ty jsi svědek Kristova vzkříšení. Mohou to lidé kolem tebe na tobě vidět?
10. 4.
Sk 2,36-41
Jan 20,11-18
Komentář: Sk 2,36-41
I my jsme se přidali k této víře a jako dar jsme dostali Ducha svatého. Chval Pána za dar víry a za ty, kteří ti ji hlásali, zprostředkovali, povzbuzovali ji…
11. 4.
Sk 3,1-10
Lk 24,13-35
Komentář: Lk 24,13-35
”Což nám nehořelo srdce…” Setkání s Ježíšem nás uvádí do hlubšího chápání pravdy, pochopení Písma, proměňuje naši mysl. Potřebuji jediné: Jeho slovem se sytit.
12. 4.
Sk 3,11-26
Lk 24,35-48
Komentář: Lk 24,35-48
Znovu čteme o poslání být svědky – a to se týká každého z nás. A každý z nás k tomu byl ”vyzbrojen mocí z výsosti.” Na tu se spoléhej v dnešním dni ve všem svém konání!
13. 4.
Sk 4,1-12
Jan 21,1-14
Komentář: Jan 21,1-14
I člověk tak blízký Ježíši, který toho s ním tolik zažil, se může vracet ke svým starým způsobům (”Půjdu lovit ryby.”) A Ježíš jej znovu vrací k jeho poslání. I mně stále znova odpouští a vrací mne na moji cestu k Němu.
14. 4.
Sk 4,13-21
Mk 16,9-15
Komentář: Sk 4,13-21
”Je nemožné nemluvit o tom, co jsme viděli a slyšeli.” Skutečnost Zmrtvýchvstání je opravdu něčím velikým a základním, něčím, o čem prostě nejde mlčet a co musí být předáváno dál. A k tomu jsem i dnes zván – svědčit svým slovem i životem.