Sekce: Nedělní liturgie
20. 4. 2003
Slavnost zmrtvýchvstání
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Vstal jsem z mrtvých, a jsem stále s tebou, aleluja.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, tvůj jednorozený Syn slavně přemohl smrt a otevřel nám nebe; prosíme tě: dej, ať ve světle jeho vzkříšení vstaneme k novému životu, a obnov nás svým Duchem, abychom směřovali k tobě do nebeské slávy. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Úryvek je součástí Petrovy řeči v domě římského setníka Kornélia, prvního obráceného pohana. Obsahem tohoto kázání je všechno, co Ježíš konal a učil. Hlavní důraz se klade na to, že Ježíš je vzkříšený a živý. On je tak skutečně živý, že apoštolové s ním mohli jíst a pít! A není jenom vítězem nad smrtí, je také soudcem živých i mrtvých. Tento výraz označuje plnost moci, kterou Kristus obdržel pro dílo spásy. Jako soudce může vynést i rozsudek života nad těmi, kteří jsou nevinní díky jeho krvi (Zj 5,9).
Sk 10,34a.37-43
Petr se ujal slova a promluvil: ”Vy víte, co se po křtu, který hlásal Jan, událo nejdříve v Galileji a potom po celém Judsku: Jak Bůh pomazal Duchem svatým a mocí Ježíše z Nazareta, jak on všude procházel, prokazoval dobrodiní, a protože Bůh byl s ním, uzdravoval všechny, které opanoval ďábel.
A my jsme svědky všeho toho, co konal v Judsku a v Jeruzalémě. Ale pověsili ho na dřevo a zabili. Bůh jej však třetího dne vzkřísil a dal mu, aby se viditelně ukázal, ne všemu lidu, ale jen těm, které Bůh předem vyvolil za svědky, totiž nám, kteří jsme s ním jedli a pili po jeho zmrtvýchvstání.
On nám přikázal, abychom to hlásali lidu a se vší rozhodností dosvědčovali: To je Bohem ustanovený soudce nad živými i mrtvými. O něm vydávají svědectví všichni proroci, že skrze něho dostane odpuštění hříchů každý, kdo v něho věří.“
ŽALM 118
Odpověď: Toto je den, který učinil Hospodin, jásejme a radujme se z něho! </b>Nebo: <b>Aleluja, aleluja, aleluja.
Oslavujme Hospodina, neboť je dobrý, - jeho milosrdenství trvá navěky. - Nechť řekne dům Izraelův: - ”Jeho milosrdenství trvá na věky.“
Hospodinova pravice mocně zasáhla, - Hospodinova pravice mě pozvedla. - Nezemřu, ale budu žít - a vypravovat o Hospodinových činech.
Kámen, který stavitelé zavrhli, - stal se kvádrem nárožním. - Hospodinovým řízením se tak stalo, - je to podivuhodné v našich očích.
2. ČTENÍ
Hlásá se tu přímo neslýchané poselství: nejenže Kristus byl vzkříšen, dokonce i my jsme byli vzkříšeni spolu s ním! Týž Pavel to vysvětluje a říká: ”Křtem jste byli spolu s Kristem položeni do hrobu, a tím také zároveň s ním vzkříšeni, protože jste uvěřili v moc Boha, který ho vzkřísil z mrtvých“ (Kol 2,12). Jestliže jsme dostali nový život, pak ”nemůžeme jinak“, než usilovat o jeho plné dovršení. Proto Pavel vybízí, abychom hledali to, co pochází shůry: život s Kristem ve slávě. Na to máme být zaměřeni, a ne na to, co je na zemi, tj. na pozemský život podle starého člověka ovládaného sobeckými a hříšnými sklony.
Kol 3,1-4
Bratři! Když jste s Kristem byli vzkříšeni, usilujte o to, co pochází shůry, kde je Kristus po Boží pravici. Na to myslete, co pochází shůry, ne na to, co je na zemi. Jste přece už mrtví a váš život je s Kristem skrytý v Bohu. Ale až se ukáže Kristus, náš život, potom se i vy ukážete ve slávě.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Kristus, náš velikonoční beránek, je obětován, proto slavme svátky s Pánem. Aleluja.
EVANGELIUM
Po objevení odvaleného hrobního kamene Marie Magdalská sděluje učedníkům jen negativní výpověď: Pán není v hrobě. Nemá ještě žádné poselství o Ježíšově vzkříšení, protože je dosud ve tmě (v. 1). Petr a milovaný učedník posléze sami nacházejí pruhy plátna a roušku složenou zvlášť. To naznačuje, že nikdo neukradl Ježíšovo tělo, protože ”kdyby jej někdo vzal, nepřidělal by si starost, aby sundal roušku a složil ji zvlášť“ (sv. Jan Zlatoústý). Zanechané pruhy plátna, které obmotávaly Kristovo tělo (Jan 19,40), vyjadřují, že Kristus byl osvobozen od pout smrti. ”Hrob nebyl ani prázdný, ani plný. Stal se poselstvím“ (Duplatier). Proto milovaný učedník uviděl a uvěřil, že Ježíš přemohl smrt. Teprve tato víra mu otevřela Písmo (Lk 24,44-45).
Jan 20,1-9
Prvního dne v týdnu přišla Marie Magdalská časně ráno ještě za tmy ke hrobu a viděla, že je kámen od hrobu odstraněn. Běžela proto k Šimonu Petrovi a k tomu druhému učedníkovi, kterého Ježíš miloval, a řekla jim: ”Vzali Pána z hrobu a nevíme, kam ho položili.“
Petr a ten druhý učedník tedy vyšli a zamířili ke hrobu. Oba běželi zároveň, ale ten druhý učedník byl rychlejší než Petr a doběhl k hrobu první. Naklonil se dovnitř a viděl, že tam leží pruhy plátna, ale dovnitř nevešel.
Pak za ním přišel i Šimon Petr, vešel do hrobky a viděl, že tam leží pruhy plátna. Rouška však, která byla na Ježíšově hlavě, neležela u těch pruhů plátna, ale složená zvlášť na jiném místě. Potom vstoupil i ten druhý učedník, který přišel k hrobu první, viděl a uvěřil. Ještě totiž nerozuměli Písmu, že Ježíš musí vstát z mrtvých.
K ZAMYŠLENÍ
Spojení Ježíšovy smrti a vzkříšení nás přivádí k údivu. Ten, který byl ochoten dát v pozemském životě všechno v sázku, skutečně svůj boj prohrává. Je ukřižován a umírá. Ale prázdný hrob upozorňuje učedníky i nás, že smrt v tomto případě zřejmě nebude poslední tečkou. Otevírá se nová perspektiva: nový život vzkříšeného Ježíše, který není návratem do života, který skončil, ale znamená proměnu. Moc zla, která chtěla Ježíše zničit, není jen oddálena nebo na čas poražena, je přemožena navěky. A sebevědomí křesťana má stát především na skutečnosti, že byl křtem k tomuto vítěznému Kristu připojen. Bez vlastních zásluh a výkonů má podíl na Ježíšově vítězství. A na tomto základě může a má stavět své pozemské snažení a své životní jistoty.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
velikonoční 21. 4.
Sk 2,14.22b-33
Mt 28,8-15
Komentář: Mt 28,8-15
Potkat živého Krista vyvolá někdy strach, znejistění: není lepší se mu vyhýbat, nepustit ho k sobě? To není řešení: spíš je žádoucí se mu postavit tváří v tvář a přijmout jeho slovo: Neboj se mě!
Sk 2,36-41
Jan 20,11-18
Komentář: Jan 20,11-18
Pláčeš snad jako Maria? Prožíváš smutek? Či naopak radost? Nebo prázdnotu, zklamání? O tom všem Ježíš ví. A ty můžeš nechat proniknout jeho zrak do svého nitra - bez obav.
Sk 3,1-10
Lk 24,13-35
Komentář: Lk 24,13-35
A rozmlouvali s Ježíšem o tom všem, co se dělo v Jeruzalémě. To můžeme i my: mluvit s Kristem o jeho kříži a vzkříšení - předložit mu své otazníky, nejasnosti, tápání, díky…
Sk 3,11-26
Lk 24,35-48
Komentář: Lk 24,35-48
Tak jako pro emauzské učedníky, i pro nás platí, že jen Kristus může oživit slova Písma - a odhalit nám, že jsou živá, aktuální.
Sk 4,1-12
Jan 21,1-14
Komentář: Jan 21,1-14
Vzkříšený není éterickou bytostí, vznášející se kdesi ve výšinách. Podobně jako při utrpení, i jako zmrtvýchvstalý se snižuje k člověku, k jeho všedním starostem. A na mně je, abych ho rozpoznával.
Sk 4,13-21
Mk 16,9-15
Komentář: Mk 16,9-15
Poznal jsem moc evangelia? Je Kristus pro mě živý, vzkříšený? Pak nemohu jinak, než svědčit o něm, o jeho slově.