Sekce: Nedělní liturgie
28. 9. 2003
Slavnost sv. Václava (26. neděle v mezidobí - B)
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Dorostl k svatosti za krátký čas, a naplnil mnohé věky.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, dej, ať po vzoru svatého mučedníka Václava žijeme moudře a spravedlivě, ať statečně usilujeme o to, co slouží k nastolení tvého pokoje, a přemáháme zlo dobrem. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Zatímco knihy Přísloví a Sirachovce ztotožňovaly Moudrost se Zákonem (a tím ji ukazovaly staticky), kniha Moudrosti ji ztotožňuje nejčastěji s Božím Duchem, a tak ji předkládá převážně jako skutečnost dynamickou. Tento dynamický rys je potvrzený i liturgickým úryvkem, který ukazuje Moudrost jako tu, která předchází ty, kdo po ní touží (v. 13), sama obchází a hledá ty, kdo jsou jí hodni (v.16). Moudrost je zde zosobněna, tak jako na jiných místech SZ (Př 1; 8-9; Sir 24; Bar 3,9-4,4). Dalo by se říci, že první čtení popisuje setkání dvou „hledajících”: Moudrosti (Boha) a člověka.
Mdr 6,9-21
Vládcové, k vám se obracejí má slova, abyste se naučili moudrosti a neklesli. Ti totiž, kdo svatě střeží svaté příkazy, budou uznáni za svaté, ti, kdo jsou o nich poučeni, najdou ospravedlnění. Buďte tedy žádostiví mých slov, mějte po nich touhu, a poučí vás.
Moudrost září a nevadne, snadno ji vidí ti, kdo ji milují, dává se nalézt těmi, kdo ji hledají. Předchází ty, kdo po ní touží, a ukazuje se jim první. Neunaví se, kdo k ní časně přichází, najde ji, jak mu sedí u dveří. Myslet totiž na ni je svrchovaná prozíravost, kdo kvůli ní bdí, brzy bude bez starosti. Vždyť sama obchází a hledá ty, kdo jsou jí hodni, na cestách se jim ukazuje s přízní a při každé myšlence jim vychází vstříc. Neboť její začátek je zcela upřímná touha poučit se, chtít se poučit je láska (k ní), láska (k ní) je zachovávat přikázání, dbát o přikázání je zajistit si nesmrtelnost, nesmrtelnost pak dává místo u Boha.
A tak touha po moudrosti přivádí ke kralování. Vládcové lidí, když se tedy těšíte z trůnů a žezel, ctěte moudrost, abyste kralovali navěky.
ŽALM 1 Kron 29
Odpověď: Ty, Hospodine, vládneš nade vším
Tvá je, Hospodine, velikost a moc, - nádhera, lesk i vznešenost, - neboť tobě patří všechno na nebi i na zemi.
Tobě, Hospodine, přísluší kralovat, - ty jsi svrchovaně povýšený nade vším, - od tebe je bohatství a velebnost.
Ty vládneš nade vším, - v tvé ruce je síla a moc, - z tvé ruky pochází všechna velikost a vláda.
2. ČTENÍ
Mezi tímto úryvkem a životem sv. Václava nacházíme několik styčných bodů: význam křestní důstojnosti v pohanském nepřátelském prostředí, odstraňování bídy otroků a výzva ke kráčení v Kristových šlépějích.
1 Petr 1,3-6; 2,21b-24
Buď veleben Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista! Protože je tak nesmírně milosrdný, znovu nás zrodil, takže zmrtvýchvstáním Ježíše Krista máme živou naději na dědictví, které nepomine, na dědictví skvělé a trvalé.
Je pro vás připraveno v nebi; protože totiž máte víru, chrání vás Boží moc (a vede) ke spáse, která se má ukázat (nyní) v poslední době. A proto budete potom jásat, i když vás snad musí trápit teď ještě na krátký čas všelijaké zkoušky.
Vždyť i Kristus trpěl za vás a zanechal vám tak příklad, abyste šli v jeho šlépějích. On nezhřešil a nikdo od něho neslyšel nic neupřímného. Když mu spílali, on jim to spíláním neoplácel, když trpěl, nevyhrožoval, ale ponechal vše tomu, který soudí spravedlivě. On sám na sobě vynesl naše hříchy na dřevo (kříže), abychom byli mrtví hříchům a žili spravedlivě. Jeho ranami jste uzdraveni.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Blahoslavení, kdo lační a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni. Aleluja.
EVANGELIUM
Vyznání Krista otevírá učedníky k pochopení pravé tváře tohoto Mesiáše: je to trpící služebník. Jaké jsou důsledky pro život učedníka? Nekráčet před Kristem (určovat mu ”přijatelný osud”), ale za ním.
Mt 16,24-27
Ježíš řekl svým učedníkům: ”Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě. Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro mne ztratí, nalezne ho. Neboť co prospěje člověku, když získá celý svět, ale ztratí svou duši? Nebo jakou dá člověk náhradu za svou duši?
Syn člověka přijde ve slávě svého Otce se svými anděly, a tehdy odplatí každému podle jeho jednání.”
K ZAMYŠLENÍ
Není obtížné dívat se na mučedníky s úctou a obdivem, zvlášť pokud nás dělí od jejich života řada staletí. Mnohem obtížnější je přijmout evangelium o nesení kříže a ztrátě života v současnosti. Žijeme ve světě, kde se zdá být samozřejmým nárok na život ”bez ztrát”. Řada lidí dokonce chápe i křesťanství jako takovou formu života, která ho má ode všech křížů a ztrát ochránit. Je to všem iluze. Dobru, pravdě, Božím zásadám nikdy netleskal celý svět. Žitá láska k bližním člověka také většinou něco stojí, někdy i velmi mnoho. A tak lze říci, že na rozdíl od mnoha reklamních nabídek a řady receptů na ten nejšťastnější život je evangelium velmi realistické. Počítá s křížem, bolestí, ztrátami. Nijak je ovšem neospravedlňuje a nevelebí. Ale ukazuje, že vítězství lze dosáhnout v Bohu, nikoliv tím, že by se člověk kříži za každou cenu vyhýbal.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
29. 9. Svátek sv. Michaela, Gabriela a Rafaela
Dan 7,9-10.13-14 nebo Zj 12,7-12a
Jan 1,47-51
Komentář: Dan 7,9-10.13-14
Dopřej si čas k tomu, aby sis představil to, co popisuje prorok - a nech se vtáhnout do této nebeské liturgie.
Zach 8,20-23
Lk 9,51-56
Komentář: Lk 9,51-56
Zničit ”Boží nepřátele”, ale i nepřátele církve - pokušení aktuální v minulosti, ale i současnosti. V jaké podobě se to projevuje v tvém životě?
Neh 2,1-8
Lk 9,57-62
Komentář: Lk 9,57-62
Tyto nároky ukazují, že následování Krista má ”určitou” podobu (není tedy jen vágní ”touhou”) a volá po konkrétních rozhodnutích.
Neh 8,1-4a.5-6.7b-12
Lk 10,1-12
Komentář: Lk 10,1-12
Ta zpráva, která by si zasloužila ”titulní stranu” všech deníků zní: Bůh je nám blízko, není ”daleko nad námi” na oblacích. Promysli tuto hlubokou pravdu pro svůj život.
Bar 1,15-22
Lk 10,13-16
Komentář: Lk 10,13-16
V minulosti takřka zbožnění hierarchie (a zdůraznění její ”božské stránky”), dnes (aspoň někdy) ”spíš vyhrocená kritičnost” vůči ní (a zdůraznění její ”lidské a nedokonalé stránky”). Jaký je tvůj postoj k ní? A jak by tento postoj měl vypadat podle Písma?
Bar 4,5-12.27-29
Lk 10,17-24
Komentář: Lk 10,17-24
Tvoje jméno je vyryto na dlani tvého Otce, tvoje jméno je v jeho srdci. On na tebe nezapomněl, nezapomíná, nezapomene. Není to důvod k radosti?