Sekce: Nedělní liturgie
25. 12. 2008
Slavnost Narození Páně, v noci – cyklus B
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Pán mi řekl: Ty jsi můj Syn, já jsem tě dnes zplodil.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, tys ozářil tuto posvátnou noc jasem pravého světla a dals nám poznat, že se tvůj Syn pro naši spásu stal člověkem; dej, prosíme, ať s ním jednou prožíváme věčnou radost v nebi. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého...
1. ČTENÍ
Iz 9,1-3.5-6
Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo, obyvatelům temné země vzchází světlo. Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost; veselí se před tebou, jako se jásá o žních, jako plesají ti, kdo se dělí o kořist. Neboť jho, které ho tížilo, hůl na jeho šíji a bodec jeho otrokáře jsi zlomil jako za midjanských dnů.
Hle, dítě se nám narodilo, syn je nám dán, vládu má na svém rameni a dostane jméno podivuhodný rádce, mocný Bůh, věčný otec, kníže pokoje. Jeho vladařství vzroste a pokoje nebude konce; bude vládnout na Davidově trůně a v jeho království, aby je upevnil a utvrdil právem a spravedlností od tohoto času až navěky! Způsobí to horlivost Hospodina zástupů.
ŽALM 96
Odpověď: Dnes se nám narodil Spasitel, Kristus Pán.
Zpívejte Hospodinu píseň novou, – zpívejte Hospodinu, všechny země! – Zpívejte Hospodinu, velebte jeho jméno!
Rozhlašujte den po dni jeho spásu, – vypravujte mezi pohany o jeho slávě, – mezi všemi národy o jeho divech.
Radujte se, nebesa, zajásej, země, – zahuč, moře a vše, co je naplňuje. – Zaplesej, pole a vše, co je na něm. – Tehdy se rozveselí všechny lesní stromy.
Před Hospodinem, že přichází, – že přichází řídit zemi. – Bude řídit svět spravedlivě, – národy bude spravovat věrně.
2. ČTENÍ
Tit 2,11-14
Projevila se Boží dobrota, která přináší spásu všem lidem. Vede nás k tomu, abychom se odřekli bezbožného života i světských žádostí a žili v tomto nynějším věku rozvážně, spravedlivě a zbožně a přitom očekávali v blažené naději slavný příchod našeho velikého Boha a spasitele Krista Ježíše. On vydal sám sebe za nás, vykoupil nás z každé špatnosti a očistil si nás, abychom byli jeho vlastním lidem, horlivým v konání dobrých skutků.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Zvěstuji vám velkou radost: Dnes se nám narodil Spasitel, Kristus Pán. Aleluja.
EVANGELIUM
Lk 2,1 - 14
V těch dnech vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby se v celé říši provedlo sčítání lidu. To bylo první sčítání a konalo se, když byl v Sýrii místodržitelem Kvirinius. Šli tedy všichni, aby se dali zapsat, každý do svého města.
Také Josef se odebral z galilejského města Nazareta vzhůru do Judska do města Davidova, které se jmenuje Betlém, protože byl z rodu a kmene Davidova, aby se dal zapsat spolu s Marií, sobě zasnoubenou ženou, která byla v požehnaném stavu.
Když tam byli, naplnil se jí čas, kdy měla porodit. A porodila svého prvorozeného syna, zavinula ho do plének a položila do jeslí, protože v zájezdním útulku nebylo pro ně místo.
V té krajině nocovali pod širým nebem pastýři a střídali se na hlídce u svého stáda. Najednou u nich stál anděl Páně a sláva Páně se kolem nich rozzářila a padla na ně veliká bázeň. Anděl jim řekl: "Nebojte se! Zvěstuji vám velikou radost, radost pro všechen lid: V městě Davidově se vám dnes narodil Spasitel – to je Kristus Pán. To bude pro vás znamením: Naleznete děťátko zavinuté do plének a položené v jeslích." A náhle bylo s andělem celé množství nebeských zástupů a takto chválili Boha:
"Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem, v kterých má Bůh zalíbení."
K ZAMYŠLENÍ
Vánoce je potřeba chápat jako počátek velikonočního setkání mezi lidstvím a božstvím, mezi stvořením a Stvořitelem. Jsou vstupem života do naší smrti. Počátkem definitivního vítězství Boží dobroty. Klíčovým slovem Vánoc je vtělení, totiž příchod Božího Syna a jeho narození v těle, které je podrobeno smrti. Vánoce jsou tak i zrozením člověka v Bohu. Kristus je živým slovem, které vyžaduje naše pokorné a tiché naslouchání a poslušnost; Kristus je světlem, odhalujícím a zahánějícím naši temnotu a slepotu (viz prolog Janova evangelia); Kristus je životem, ke kterému má člověk přilnout tím, že se zřekne svého vlastního. Vánoce jsou odkrytím pravdy o člověku, odhalením naší skutečnosti. Bez nich by však nebyly Velikonoce. Máli se o těchto Vánocích uskutečnit ono velikonoční setkání lidství a božství i v nás, pak je třeba, abychom na Boží iniciativu odpověděli svým svobodným souhlasem a z temnoty vstoupili do světla.