Sekce: Nedělní liturgie
1. 1. 2012
Slavnost Matky Boží, Panny Marie – cyklus B
KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- http://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: http://www.vira.cz/Texty/Tema-tydne/
PŘÍMLUVY:
Přímluvy pro každou nedělní mši koncipované na základě aktuálního dění v církvi, ve světě i v naší zemi
- http://ps.apha.cz/nedelni-primluvy/
LITURGICKÝ KALENDÁŘ:
Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: http://pastorace.cz/kalendar/
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Buď zdráva, svatá Boží Rodičko, porodila Krále, jenž nad nebem i zemí vládne na věčné věky.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, tys vyvolil blahoslavenou Pannu Marii za Matku Spasitele lidského pokolení; dej, ať poznáváme, že ta, která nám zrodila původce života, stále se za nás u něho přimlouvá. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…
1. ČTENÍ
Áronské požehnání je exkluzivním textem SZ. Takto svoláváme Boží dobro na člověka. Je to součást kněžského konání v židovské i křesťanské liturgii. Ale i laici mají žehnat – vyprošovat, aby Boží dobro bylo přítomno v lidech blízkých i vzdálených.
Nm 6,22-27
Hospodin řekl Mojžíšovi: „Řekni Árónovi a jeho synům: Tak budete žehnat izraelským synům; budete jim říkat:
‘Ať tobě Hospodin požehná a ochraňuje tě! Ať tobě Hospodin ukáže svou jasnou tvář a je ti milostivý! Ať Hospodin obrátí k tobě svou tvář a dopřeje ti pokoje!’ Budou vzývat moje jméno nad izraelskými syny a já jim požehnám.“
ŽALM 67
Odpověď: Bože, buď milostiv a žehnej nám!
Bože, buď milostiv a žehnej nám, – ukaž nám svou jasnou tvář, – kéž se pozná na zemi, jak jednáš, – kéž poznají všechny národy, jak zachraňuješ. Nechť se lidé radují a jásajÍ, – že soudíš národy spravedlivě – a lidi na zemi řídíš.
Ať tě, Bože, velebí národy, – ať tě velebí kdekterý národ! – Kéž nám Bůh žehná, – ať ho ctí všechny končiny země!
2. ČTENÍ
List Galaťanům rozebírá otázku povinnosti plnit předpisy Mojžíšova zákona. Přirovnává Izraelity k dětem. Ty plní rozkazy stejně jako otroci, protože jsou nedospělé. Ale skrze Krista jsme přijati za dospělé syny, tedy jsme svobodni. Úryvek z Gal 4 je zde zařazen kvůli zmínce narození ze ženy, jak to vyznává již Pavlova komunita v Galácii.
Gal 4,4-7
(Bratři a sestry!) Když se naplnil čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného ze ženy, podrobeného Zákonu, aby vykoupil lidi, kteří podléhali Zákonu. Tak jsme byli přijati za syny. A protože jste synové, poslal nám Bůh do srdce Ducha svého Syna, Ducha, který volá: „Abba, Otče!“ Už tedy nejsi otrok, ale syn, a jako syn také dědic skrze Boha.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil Bůh v minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však promluvil k nám skrze svého Syna. Aleluja.
EVANGELIUM
V evangeliu telegrafickým způsobem Lukáš popisuje závěr vyprávění o narození. Pastýři potvrzují význam události. Maria hraje jakýsi protiklad ostatních, kteří se „divili“. Uchovává vše v srdci. Obřízka je pak podtržením naplněných zaslíbení.
Lk 2,16-21
Pastýři pospíchali do Betléma a nalezli Marii a Josefa i děťátko položené v jeslích. Když ho uviděli, vypravovali, co jim bylo o tom dítěti pověděno. Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu, co jim pastýři vyprávěli. Maria však to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom. Pastýři se zas vrátili. Velebili a chválili Boha za všechno, co slyšeli a viděli, jak jim to bylo řečeno.
Když uplynulo osm dní a dítě mělo být obřezáno, dali mu jméno Ježíš, jak ho nazval anděl, než bylo počato v mateřském lůně.
K ZAMYŠLENÍ
Když se v 5. století zápasilo o dogma upřesňující Kristovo lidství, byl zásadním faktorem pojem „bohorodička“. Maria porodila člověka a zároveň Boha. Výraz „bohorodička“ se stal tedy termínem pro označení pravdy víry o Kristu. Ale zároveň je vznešeným titulem pro Marii. Skrze obyčejnou ženu vstupuje do světa Bůh a současně člověk! Ale Mariina role je ještě vznešenější. Naše společenství víry v ní spatřuje symbol sebe – církve. Skrze obyčejné přichází na svět Bůh. Je vzorem k následování jak v pokoře, naslouchání, modlitbě, tak v poslušnosti a jasném „ano“, které dává Bohu. A ona stojí před Bohem a přimlouvá se za nás. Proto je označena nejen jako Matka Boží, ale i matka církve.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
2. 1.
1 Jan 2,22-28
Jan 1,19-28
Komentář: Jan 1,19-28
Jan přišel, aby ukázal na Krista. To je poslání každého křesťana, to je i mé poslání. Jak je mohu naplňovat ve svém životě, ve svém povolání, ve své rodině, mezi svými kolegy, přáteli?
3.1.
1 Jan 2,29 – 3,6
Jan 1,29-34
Komentář: Jan 1,29-34
Měj dnes při modlitbě před očima obraz Krista – Beránka, který snímá hříchy světa. Děkuj za jeho vítězství nad hříchy, i ve tvém životě, pros jej za uzdravení všeho, co ti ještě brání, co tě od něj odvádí ...
4.1.
1 Jan 3,7-10
Jan 1,35-42
Komentář: Jan 1,35-42
Boží Beránek přebývá ve tvém srdci, tam jej můžeš nalézt a setkávat se s ním každý den, právě teď. Prožij jeho blízkost, prožij společenství s Kristem, přebývajícím v tvém srdci, působícím v tvém životě.
5.1.
1 Jan 3,11-21
Jan 1,43-51
Komentář: Jan 1,43-51
Ježíšovo „Pojď za mnou!“ není jednorázovou výzvou, je pozváním pro každý den, i pro ten dnešní. Zaposlouchej se do hlubin svého srdce a odpověz na Ježíšovo dnešní pozvání svými slovy i svým jednáním.
6.1. slavnost Zjevení Páně
Iz 60,1-6; Ef 3,2-3a.5-6
Mt 2,1-12
Komentář: Mt 2,1-12
I když svého krále znáš, možná už celý svůj (dlouhý) život, přesto jsi stále znovu zván jej hledat, hledat jej i v dnešním dni, poklonit se mu, přinést mu svůj dar …
7.1.
1 Jan 3,22 – 4,6
Mt 4,12-17.23-25
Komentář: Mt 4,12-17.23-25
Veliké světlo – Ježíš přinášející radostnou zvěst, hlásající nebeské království – zazářilo i pro tebe, pro všechny, kdo sídlili ve stínu smrti. Buď i dnes vděčný za tento veliký dar, žij z něj, čerpej u Pána sílu pro nesení tíhy dnešního dne.
Výběr literatury komentující nedělní (ev. i všednodenní) liturgické texty:
- http://www.ikarmel.cz/tema/liturgicky-rok/