Sekce: Nedělní liturgie
24. 11. 2013
Slavnost Ježíše Krista Krále – cyklus C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Beránek, který byl zabit, si zaslouží, aby přijal moc, bohatství, moudrost, sílu a čest. Jemu buď sláva a vláda na věčné věky!
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, tys dal svému milovanému Synu všechnu moc na nebi i na zemi, aby byl Králem všeho tvorstva; dej, ať celý svět, vysvobozený Kristem z otroctví hříchu, poznává tvou slávu, věrně ti slouží a ustavičně tě chválí. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Izraelité jen postupně přecházejí z kmenového uspořádání k podobě království. První král Saul skončil nevěrností Bohu. Jižní část země si za krále volí Davida (kolem roku 1000 př. Kr.), ale Sever ještě sedm let čeká, než ho přijme za svého krále také. Pak ovšem prožívá Izrael zlatý věk rozvoje.
2 Sam 5,1-3
Všechny izraelské kmeny přišly k Davidovi do Hebronu a řekly: „Hle, jsme tvá kost a tvoje maso. Již dávno, když byl Saul králem nad námi, řídil jsi všechny záležitosti Izraele a Hospodin ti řekl: Ty budeš pást můj izraelský lid, ty budeš vládcem nad Izraelem.“
Přišli tedy všichni přední mužové izraelští ke králi do Hebronu a král David s nimi v Hebronu uzavřel smlouvu před Hospodinem, oni pak pomazali Davida za krále nad Izraelem.
ŽALM 122
Město Jeruzalém nepatří žádnému z kmenů, ale přímo králi Davidovi, a proto je symbolem spojení všech dvanácti kmenů Izraele. Společné zakotvení je nejen v králi, ale především v Hospodinově chrámu, který buduje Davidův syn Šalamoun.
Odpověď: Do domu Hospodinova půjdeme s radostí.
Zaradoval jsem se, když mi řekli: – „Do domu Hospodinova půjdeme!“ – Už stojí naše nohy – v tvých branách, Jeruzaléme!
Tam vystupují kmeny, – kmeny Hospodinovy, – jak to zákon přikazuje Izraeli, – aby chválil Hospodinovo jméno. – Tam stojí soudní stolce, – stolce Davidova domu.
2. ČTENÍ
Tento hymnus otevírá list Kolosanům. Obsahuje několik zcela zásadních pravd víry o Kristu, těch, kdo ho přijali, a významu vykoupení. Pozornému čtenáři neunikne zajímavá blízkost listu Kolosanům a Efezanům…
Kol 1,12-20
Bratři! Děkujeme Bohu Otci, že vás uschopnil k účasti na dědictví věřících ve světle. On nás totiž vytrhl z moci temnosti a převedl do království svého milovaného Syna. V něm máme vykoupení a odpuštění hříchů. On je věrný obraz neviditelného Boha, dříve zrozený než celé tvorstvo. V něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi, svět viditelný i neviditelný: ať jsou to andělé při trůnu, ať jsou to panstva, ať jsou to knížata, ať jsou to mocnosti. Všecko je stvořeno skrze něho a pro něho. Kristus je dříve než všechno ostatní a všechno trvá v něm. A on je hlava těla, to je církve: on je počátek, prvorozený mezi vzkříšenými z mrtvých. Tak má ve všem prvenství. Bůh totiž rozhodl, aby se v něm usídlila veškerá plnost dokonalosti, a že skrze něho usmíří se sebou všecko tvorstvo jak na nebi, tak na zemi tím, že jeho krví prolitou na kříži zjedná pokoj.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Požehnaný, který přichází ve jménu Páně, požehnané království našeho otce Davida, které přichází. Aleluja.
EVANGELIUM
Vrcholná scéna kříže rozehrává řadu odkazů k předchozímu textu evangelia i ke starozákonním knihám. Všimněme si tří rovin výsměchu (farizeové, vojáci, lotr). Poslední má svůj pozitivní protějšek. Právě zde, na kříži, se láme moc zla, nenávisti, ubohosti a bídy tohoto světa. Zde Ježíš zjevuje svoji skutečnou moc.
Lk 23,35-43
Když Ježíše ukřižovali, členové velerady se mu vysmívali: „Jiným pomohl, ať pomůže sám sobě, je-li Mesiáš, Boží Vyvolený!“
Posmívali se mu i vojáci, přistupovali, podávali mu ocet a říkali: „Když jsi židovský král, zachraň sám sebe!“ Nad ním byl totiž nápis: „To je židovský král.“ Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal: „Copak ty nejsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!“ Druhý ho však okřikl: „Ani ty se nebojíš Boha? Vždyť jsi odsouzen k stejnému trestu! My ovšem spravedlivě: dostáváme přece jen, jak si zasloužíme za to, co jsme spáchali, ale on neudělal nic zlého.“ A dodal: „Ježíši, pamatuj na mě, až přijdeš do svého království.“ Odpověděl mu: „Amen, pravím ti: Dnes budeš se mnou v ráji.“
K ZAMYŠLENÍ
Scéna ukřižování dostává u evangelisty Lukáše zvláštní podobu. Před smrtí se objevuje rozhovor s kajícím zločincem. Jako jediný (alespoň v dramatickém líčení Lukáše) je schopen v této strašlivé chvíli poznat, kým Ježíš skutečně je. Tento zločinec, člověk na první pohled hodný odsouzení a záhuby, dostává okamžitou nabídku spásy. Paradox celé scény je základním obrazem křesťanství: mučící nástroj kříže se stává znamením záchrany. Ježíš spoutaný všemi člověkem myslitelnými prostředky fyzického i psychického utrpení zachraňuje toho nejposlednějšího z lidí. Ježíš se právě tam, kde člověk ztrácí jakoukoli naději, ujímá vlády. Což z těchto paradoxů není zřejmé, kdo je skutečný Pán?
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
25.11.
Dan 1,1-6.8-20
Lk 21,1-4
Komentář: Dan 1,1-6.8-20
Daniel se i v osobní nepříznivé situaci spoléhá na Hospodina, což je to nejlepší, co může udělat. Tak jednej i ty, nespoléhej na vlastní „kličky“ a nepřizpůsobuj se tomuto světu…
26.11.
Dan 2,31-45
Lk 21,5-11
Komentář: Dan 2,31-45
Boží moc a kralování trvá navěky, lidská moc je křehká, vlády padají, strany se střídají… Svou naději mám vkládat v Hospodina, v jeho vedení, o něj se opírat (i při svém angažování se ve správě věcí veřejných – což je samozřejmě také důležité)!
27.11.
Dan 5,1-6.13-14.16-17.23-28
Lk 21,12-19
Komentář: Dan 5,1-6.13-14.16-17.23-28
Lidská moc je křehká... Spoléhaje na svého Pána, na jeho moc a milosrdenství pros za ty, kteří nám vládnou, aby sloužili ku prospěchu všech obyvatel naší země…
28.11.
Dan 6,12-28
Lk 21,20-28
Komentář: Dan 6,12-28
Nemusím se třást a bát, ale naopak radovat se z toho, že můj Bůh „je Bůh živý a zůstává navěky … jeho moc nemá konec“. I mne vysvobozuje…
29.11.
Dan 7,2-14
Lk 21,29-33
Komentář: Dan 7,2-14
Setkej se dnes s tím, kterému „byla dána moc, sláva i království“ a nech se poslat – sloužit svým bratřím a sestrám.
30.11. svátek sv. Ondřeje
Řím 10,9-18
Mt 4,18-22
Komentář: Řím 10,9-18
V poslední den církevního roku vzývej jméno svého Pána, který je bohatě štědrý i k tobě. Vyznej svými ústy jeho skutky, které koná ve tvém životě.
DALŠÍ SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY:
NEDĚLNÍ KÁZÁNÍ
- http://pastorace.cz/kazani
PŘÍMLUVY NA KAŽDOU NEDĚLI
na základě aktuálního dění:
- http://ps.apha.cz/nedelni-primluvy/
na základě nedělních biblických textů:
- http://pastorace.cz/Vecny-rejstrik/Primluvy-k-liturgii.html
TÉMA TÝDNE
kratičké zamyšlení z nedělních liturgických textů:
- http://vira.cz/Texty/Tema-tydne/
LITURGICKÝ KALENDÁŘ
Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099
- http://pastorace.cz/kalendar/
LITERATURA K LITURGICKÝM BIBLICKÝM TEXTŮM
Výběr literatury k liturgickým textům:
- http://www.ikarmel.cz/tema/liturgicky-rok/
VEZMI A ČTI
týden s Božím slovem
- http://www.vezmiacti.cz/index.php?page=tyden-s-bozim-slovem
BOHOSLUŽBY V PŘÍMÉM PŘENOSU
Bohoslužby v přímém přenosu pravidelně vysílá televize Noe. Svým divákům také přináší přímé přenosy ze slavnostních bohoslužeb ve Vatikánu a z papežových cest po světě
- http://www.tvnoe.cz