Sekce: Nedělní liturgie
23. 11. 2008
Slavnost Ježíše Krista Krále – cyklus A
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Beránek, který byl zabit, si zaslouží, aby přijal moc, bohatství, moudrost, sílu a čest. Jemu buď sláva a vláda na věčné věky!
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, tys dal svému milovanému Synu všechnu moc na nebi i na zemi, aby byl Králem všeho tvorstva; dej, ať celý svět, vysvobozený Kristem z otroctví hříchu, poznává tvou slávu, věrně ti slouží a ustavičně tě chválí. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Ve 34. kapitole Ezechiel vytýká pastýřům (králům a vůdcům izraelského národa), že se nestarali o svěřený lid. Na jejich místě se objeví pravý pastýř.
Ez 34,11-12.15-17
Tak praví Pán, Hospodin: "Hle, já sám vyhledám své stádo a ujmu se ho. Jako se pastýř stará o své stádo, když je mezi svými rozptýlenými ovcemi, tak budu pečovat o své ovce a vysvobodím je ze všech míst, kam se rozprchly v mlhavém a mračném čase.
Já budu pást své stádo, já jim dám odpočinek – praví Pán, Hospodin. Budu hledat ztracené, zpět přivedu rozptýlené, obvážu zraněné, posílím slabé, budu střežit tučné a silné, pást je budu svědomitě.
Co se pak týká vás, moje stádo – tak praví Pán, Hospodin – budu soudit mezi ovcí a ovcí, mezi berany a kozly."
ŽALM 23
Odpověď: Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám.
Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám, – dává mi prodlévat na svěžích pastvinách.
Vodí mě k vodám, kde si mohu odpočinout. – Občerstvuje mou duši, – vede mě po správných cestách – pro svoje jméno.
Prostíráš pro mě stůl – před zraky mých nepřátel, – hlavu mi mažeš olejem, – má číše přetéká.
Štěstí a přízeň mě provázejí – po všechny dny mého života, – přebývat smím v Hospodinově domě – na dlouhé, předlouhé časy.
2. ČTENÍ
V tomto textu Pavel dokazuje dvěma argumenty, jak pravda víry "Kristus z mrtvých vstal" zahrnuje i naše vzkříšení: 1) je-li Kristus "prvotinou vzkříšení", pak zřejmě bude následovat i vzkříšení naše; 2) je-li Kristus vítězem nad smrtí, pak logicky bude i vítězem nad smrtí naší.
1 Kor 15,20-26.28
(Bratři a sestry!) Kristus vstal z mrtvých, a to jako první z těch, kteří zesnuli. Protože smrt přišla skrze člověka, přijde skrze člověka také vzkříšení mrtvých. Jako totiž pro spojení s Adamem všichni propadli smrti, tak pro svoje spojení s Kristem všichni budou povoláni k životu. Ale každý v tom pořadí, jaké mu patří: na prvním místě je Kristus, pak ti, kteří jsou Kristovi, až přijde. Potom nastane konec, až odevzdá své království Bohu a Otci a až zlomí vládu všech možných knížat, mocností a sil.
On totiž musí kralovat, ´dokud mu Bůh nepoloží všechny jeho nepřátele k nohám’. Jako poslední nepřítel pak bude zničena smrt. A až mu bude všecko podřízeno, tehdy se i sám Syn podřídí tomu, který mu všecko podřídil, aby byl Bůh všechno ve všem.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Požehnaný, který přichází ve jménu Páně, požehnané království našeho otce Davida, které přichází. Aleluja.
EVANGELIUM
Chyba těch, kdo se ocitli "po levici", nespočívala v tom, že by nepoznali Krista v potřebných (ani ti "po pravici" ho v nich nepoznali). Jejich chyba byla "elementárnější": zavřeli své nitro a ruku před potřebnými. Na sklonku našeho života budeme souzeni podle lásky.
Mt 25,31-46
Ježíš řekl svým učedníkům: "Až přijde Syn člověka ve své slávě a s ním všichni andělé, posadí se na svůj slavný trůn a budou před něj shromážděny všechny národy. A oddělí jedny od druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů. Ovce postaví po své pravici, kozly po levici.
Tu řekne král těm po své pravici: ´Pojďte, požehnaní mého Otce, přijměte jako úděl království, které je pro vás připravené od založení světa. Neboť jsem měl hlad, a dali jste mi najíst, měl jsem žízeň, a dali jste mi napít; byl jsem na cestě, a ujali jste se mě, byl jsem nahý, a oblékli jste mě; byl jsem nemocen, a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení, a přišli jste ke mně.’
Spravedliví mu na to řeknou: ´Pane, kdy jsme tě viděli hladového, a dali jsme ti najíst, žíznivého, a dali jsme ti napít? Kdy jsme tě viděli na cestě, a ujali jsme se tě, nebo nahého, a oblékli jsme tě? Kdy jsme tě viděli nemocného nebo ve vězení, a přišli jsme k tobě?’
Král jim odpoví: ´Amen, pravím vám: Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali.’
Potom řekne i těm po levici: ´Pryč ode mě, vy zlořečení, do věčného ohně, který je připraven pro ďábla a jeho anděly. Neboť jsem měl hlad, a nedali jste mi najíst, měl jsem žízeň, a nedali jste mi napít; byl jsem na cestě, a neujali jste se mě, byl jsem nahý, a neoblékli jste mě; byl jsem nemocen a ve vězení, a nenavštívili jste mě.’
Tu mu na to řeknou také oni: ´Pane, kdy jsme tě viděli hladového nebo žíznivého, na cestě nebo nahého, nemocného nebo ve vězení, a neposloužili jsme ti?’
On jim odpoví: ´Amen, pravím vám: Cokoli jste neudělali pro jednoho z těchto nejposlednějších, ani pro mne jste neudělali.’
A půjdou do věčného trápení, spravedliví však do věčného života."
K ZAMYŠLENÍ
Dnešní liturgie jakoby shrnuje obsah naší víry i našeho snažení a vše zaměřuje na Krista a na okamžik zmrtvýchvstání, oslavení. Podle slov svatého Pavla v jeho prvním listě Korinťanům bude ve zmrtvých-vstání, nebo jak on říká v povolání k životu, určitý pořádek: po Kristu vstanou i všichni ostatní – mučedník vstane k životu jako mučedník, učitel jako učitel, maminka nebo táta, osoba zasvěcená Bohu – každý bude oslaven natolik, nakolik byl a zůstával věrný Bohu, nakolik se stal podobným Kristu. Milost, kterou jsme všichni obdrželi, je v nás zárodkem oslavení, láska, kterou jsme se snažili nebo nesnažili žít, se stane měřítkem naší věčné blaženosti. Na jedné straně tak v Ezechielově proroctví čteme o iniciativě Hospodina, hledajícího své stádo a pečujícího o ně, o jeho příkladné neustálé snaze zaměřené na naše dobro a na straně druhé slyšíme v Matoušově evangeliu, že před Kristem-soudcem budou zřetelně přítomny skutky naší mezilidské lásky nebo nelásky, které budou hodnoceny jako výraz našeho vztahu ke Kristu samotnému. Vždyť vše je na Krista zaměřeno.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
24. 11.
Zj 14,1-3.4b-5
Lk 21,1-4
Komentář: Zj 14,1-3.4b-5
I já mám na čele "napsáno" Beránkovo jméno = patřím mu, mám jej chválit a vydávat mu svědectví.
25. 11.
Zj 14,14-20
Lk 21,5-11
Komentář: Zj 14,14-20
Obraz Božího soudu je pozváním k vytrvalosti a připravenosti na druhý Pánův příchod – k věrnému životu podle evangelia.
26. 11.
Zj 15,1-4
Lk 21,12-19
Komentář: Zj 15,1-4
I tento hymnus: "Veliké a podivuhodné jsou tvé skutky ..." si vezmi do dnešního dne jako modlitbu, jako osobní vyjádření toho, co Bůh pro tebe koná.
27. 11.
Zj 18,1-2.21-23; 19,1-3.9a
Lk 21,20-28
Komentář: Zj 18,1-2.21-23; 19,1-3.9a
"Blaze těm, kdo jsou pozváni k Beránkově svatební hostině!" Toto pozvání je pozváním pro mne. Jak se na tuto hostinu (přebývání s Bohem v nebeském království) připravuji?
28. 11.
Zj 20,1-4.11 – 21,2
Lk 21,29-33
Komentář: Zj 20,1-4.11 – 21,2
Ve svém životě již nemusím otročit zlu, nemusím se jím nechat vláčet. Satan je spoután, díky Beránkově oběti mám život, mohu žít pro "nový Jeruzalém".
29. 11.
Zj 22,1-7
Lk 21,34-36
Komentář: Zj 22,1-7
Dnešní úryvek chce dodat naději a povzbudit k vytrvalosti a odhodlanosti ve zkouškách: "Hle, přijdu brzo!"