Sekce: Nedělní liturgie
26. 11. 2006
Slavnost Ježíše Krista Krále
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Beránek, který byl zabit, si zaslouží, aby přijal moc, bohatství, moudrost, sílu a čest. Jemu buď sláva a vláda na věčné věky!
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, tys dal svému milovanému Synu všechnu moc na nebi i na zemi, aby byl Králem všeho tvorstva; dej, ať celý svět, vysvobozený Kristem z otroctví hříchu, poznává tvou slávu, věrně ti slouží a ustavičně tě chválí. Skrze tvého Syna…
1. ČTENÍ
V sedmé kapitole pojednává Daniel nejprve o čtyřech šelmách a vzápětí o synu člověka. Čtyři šelmy představují čtyři říše, které budou postupně přemoženy. Vítězství bude náležet právě tajemné postavě syna člověka, v němž až křesťanská tradice (opírající se zřejmě o Ježíšovo sebeztotožnění s touto postavou) vidí Mesiáše.
Dan 7,13-14
Díval jsem se v nočním vidění, a hle – s nebeskými oblaky přicházel (někdo) jako syn člověka, došel až k starci velikého věku, přivedli ho k němu. Byla mu dána moc, sláva a království, a sloužily mu všechny národy, kmeny i jazyky: jeho moc je věčná, a ta nepřestane, jeho království nebude zničeno.
ŽALM 93
Odpověď: Hospodin kraluje, oděl se velebností.
Hospodin kraluje, oděl se velebností, – oděl se Hospodin, opásal se mocí.
Dal světu základ, – že nezakolísá. – Pevný je trůn tvůj od pradávna, – jsi od věčnosti.
Tvé výroky jsou nejvýš spolehlivé, – tvému domu přísluší svatost, Hospodine, na věčné časy.
2. ČTENÍ
Kniha Zjevení, navazující především na starozákonní knihy Daniel a Ezechiel, je jediným apokalyptickým spisem Nového zákona. Četba tohoto druhu literatury není pro nepřipraveného moderního člověka snadná; těžko chápe způsob vyjadřování, celkové zaměření i účel této mluvy. Perikopa je z úvodu k celé knize a objasňuje mimo jiné, kým je „svědek hodný víry“ – Ježíš Kristus: jako nadpozemský, věčný vládce převyšuje všechny lidské panovníky.
Zj 1,5-8
Ježíš Kristus je svědek hodný víry, prvorozený z mrtvých a vládce nad pozemskými králi. Tomu, který nás miluje, který nás obmyl od našich hříchů svou krví a udělal z nás královský národ a kněze Boha Otce, tomu buď sláva a vláda na věčné věky! Amen.
Hle, přichází v oblacích! Každé oko ho uvidí, i ti, kdo ho probodli, a budou pro něj naříkat všechna pokolení na zemi. Ano, amen.
Já jsem alfa i omega, praví Pán Bůh, který je, který byl a který přijde, Vševládný.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Požehnaný, který přichází ve jménu Páně, požehnané království našeho otce Davida, které přichází. Aleluja.
EVANGELIUM
Pašije, tj. popis umučení a smrti Ježíše Krista, mají u každého evangelisty poněkud odlišný ráz a perspektivu. Zvlášť výrazně v tomto směru vybočuje Janovo vyprávění, které je laděno ve stylu intronizace (uvedení na trůn) Ježíše Krista. Svědčí o tom korunování trním, jež v ostatních evangeliích vůbec nenacházíme, ale i zdůraznění ukřižování Ježíše mezi dvěma lotry (symbolizující usednutí na trůn!). Není divu, že v samotném středu logické stavby celého vyprávění stojí rozhovor mezi Pilátem a Ježíšem a otázka: „Ty jsi židovský král?“.
Jan 18,33b-37
Pilát řekl Ježíšovi: „Ty jsi židovský král?“
Ježíš odpověděl: „Říkáš to sám ze sebe, anebo ti to řekli o mně jiní?“
Pilát odpověděl: „Copak jsem já žid? Tvůj národ, to je velekněží, mi tě vydali. Čeho ses dopustil?“
Ježíš na to řekl: „Moje království není z tohoto světa. Kdyby moje království bylo z tohoto světa, moji služebníci by přece bojovali, abych nebyl vydán židům. Ne, moje království není odtud.“
Pilát se ho zeptal: „Ty jsi tedy přece král?“
Ježíš odpověděl: „Ano, já jsem král. Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas.“
K ZAMYŠLENÍ
Království Kristovo nelze pochopit politickými měřítky. Ježíš sám před politickou mocí Piláta odlišuje své království od království tohoto světa. Jeho království zjevuje lásku Boha k člověku a realizuje se například právě ve chvíli, kdy člověk, Pilát, Ježíše, Boha, soudí. V Kristově království můžeme kontemplovat jeho vrcholné svědectví pravdě, pro kterou neváhal prolít svou krev a darovat svůj život. V Kristově království se uskutečňuje a žije nový řád mezilidských vztahů, kdy jeden nezištně myslí na druhého a nebojí se všechno ztratit, aby druhého získal. V království Kristově žije nové lidstvo, nezatížené sobectvím ani pýchou, šťastné, protože všichni jsou zde šťastní. V království Kristově už člověk, tvor, nechápe Boha jako nepřítele a konkurenta, ale jako milujícího a všechno dávajícího. V Kristově království už člověk nemá před Bohem strach a nemusí se ukrývat.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
27. 11.
Zj 14,1-3.4b-5
Lk 21,1-4
Komentář: Lk 21,1-4
Provokativní výzva vyvádějící nás z naší zajištěnosti do nejistoty spoléhání se na Boha, na jeho péči, vedení, …
28. 11.
Zj 14,14-20
Lk 21,5-11
Komentář: Lk 21,5-11
V „děsivých“ okolnostech dneška, tváří v tvář přírodním neštěstím, terorismu a ničení životního prostředí, máme vytrvat v úsilí o věrné následování našeho Pána.
29. 11.
Zj 15,1-4
Lk 21,12-19
Komentář: Zj 15,1-4
Vezmi si z textu píseň Beránkovu (druhá část úryvku) a modli se ji jako modlitbu vděčnosti.
30. 11. Svátek sv. Ondřeje
Řím 10,9-18
Mt 4,18-22
Komentář: Mt 4,18-22
Povolání vypadá v textu tak jednoduše a ideálně. Následování už tak jednoduché není, to víme z vlastní zkušenosti (i o apoštolech ze zpráv evangelií). Vytrvat na cestě, vracet se ze svých odboček a falešných zkratek, k tomu jsem dnes vyzýván(a).
1. 12.
Zj 20,1-4.11 – 21,2
Lk 21,29-33
Komentář: Zj 20,1-4.11 – 21,2
Spoutaný satan nemá moc nad vykoupenými a jako vykoupený(á) mu ji nemám vracet, moc nade mnou má (mít) jedině Kristus, Boží Beránek.
2. 12.
Zj 22,1-7
Lk 21,34-36
Komentář: Lk 21,34-36
Vlastní slabosti a pozemské starosti mě provází a budou provázet celým mým životem; nemají však nad ním získat vládu a bránit mé připravenosti.