Sekce: Nedělní liturgie
2. 3. 2003
8. neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Hospodin se mě zastal, vyvedl mě na volné prostranství, vysvobodil mě, protože mě má rád.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí Bože, naplň celý svět svým pokojem a veď ho po správných cestách, aby tvá církev mohla v bezpečí a míru plnit své poslání. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Ozeáš představuje Hospodina jako snoubence, který vytrvale hledá svoji nevěrnou snoubenku. Po nalezení ”snoubenky” se Hospodin dává poznat skrze smlouvu, skrze projevy ”dobroty a slitování”.
Oz 2,16b.17b.21-22
Toto praví Hospodin: ”(Přemluvím svůj lid, nevěrnou nevěstu,) zavedu ji na poušť, budu mluvit k jejímu srdci. Bude poslušná jak ve dnech své mladosti, jako když vycházela z egyptské země.
Zasnoubím se s tebou navěky, zasnoubím se s tebou a dám ti věnem spravedlnost, právo, lásku a slitování, zasnoubím se s tebou a dám ti věnem věrnost. Pak poznáš Hospodina.”
ŽALM 103
Odpověď: Hospodin je milosrdný a milostivý.
Veleb, duše má, Hospodina, - vše, co je ve mně, veleb jeho svaté jméno! - Veleb, duše má, Hospodina, - a nezapomeň na žádné z jeho dobrodiní!
On odpouští všechny tvé viny, - on léčí všechny tvé neduhy. - On vykupuje tvůj život ze záhuby, - on tě věnčí láskou a slitováním.
Hospodin je milosrdný a milostivý, - shovívavý a nadmíru dobrotivý. - Nejedná s námi podle našich hříchů - ani podle našich vin nám neodplácí.
Jako je vzdálen východ od západu, - tak vzdaluje od nás naše nepravosti. - Jako se smilovává otec nad syny, - tak se smilovává Hospodin nad těmi, kdo se ho bojí.
2. ČTENÍ
Opět obhajoba Pavlova apoštolátu. Apoštolátu dotvrzeného ne z vnějšku ”doporučujícím listem”, ale zevnitř ”listem napsaným v srdci Korinťanů”. Listem napsaným Duchem - tím Duchem, který působí skrze Pavlova slova, který proniká a proměňuje srdce Korinťanů.
2 Kor 3,1b-6
Bratři! Potřebujeme snad - jako jistí lidé - doporučující listy na vás nebo od vás? Naším listem jste vy! Máme ho vepsaný do srdce, všichni lidé ho znají a mohou číst. Je to očividné, že jste Kristovým listem, který jsme my vyhotovili. Není však napsán inkoustem, ale Duchem živého Boha, ne na deskách kamenných, ale na jiných deskách: v lidském srdci.
Takovou důvěru máme k Bohu skrze Krista, ne že bychom sami sobě mohli něco přičítat, jako by to pocházelo od nás, ale když na něco stačíme, je to od Boha. On nám také dal schopnost sloužit nové smlouvě, která nespočívá v liteře, ale v duchu. Neboť litera zabíjí, ale duch oživuje.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Otec rozhodl, že nám dá život slovem pravdy, abychom byli jako prvotiny ze všeho, co stvořil. Aleluja.
EVANGELIUM
Ježíš přináší ”něco tak závratně nového”, že v jeho přítomnosti není možné žít stejný duchovní život jako předtím - stejně jako není možné přišít kus nové látky na staré šaty. A tak i praxe postu získává novou podobu a dimenzi: v přítomnosti ženicha je půst ”zakázán”, ale má svoje místo jako připomínka jeho utrpení a smrti.
Mk 2,18-22
Janovi učedníci a farizeové se (právě) postili. Lidé přišli k Ježíšovi s otázkou: ”Janovi učedníci a učedníci farizeů se postí - proč se tvoji učedníci nepostí?”
Ježíš jim odpověděl: ”Mohou se postit hosté na svatbě, dokud je ženich s nimi? Dokud mají ženicha mezi sebou, nemohou se postit. Přijdou však dny, kdy jim ženicha vezmou, a potom v ten den se budou postit.
Nikdo nepřišívá záplatu z neseprané látky na staré šaty, jinak se ten nový přišitý kus ze staré látky vytrhne a díra se jen ještě zvětší. A nikdo nenalévá mladé víno do starých měchů, jinak víno měchy roztrhne a přijde nazmar víno i měchy. Mladé víno do nových měchů!”
K ZAMYŠLENÍ
2 Kor 3,1b-6
Je mnoho věcí, který by člověk rád Bohu přenechal ”k vyřízení”, protože jsou obtížné, nepříjemné nebo se nám prostě do nich nechce. Ale je také mnoho věcí, které Bůh od nás očekává, které nám ”svěřil k vyřízení”. Apoštol Pavel velmi dobře věděl, že svědectví o Kristu, hlásání ”nové smlouvy” - evangelia, je jeho životním úkolem. Přece v něm ale nestojí sám a vyznává, že schopnosti k této službě má od Boha. Spojení vlastní ochoty, aktivity a námahy s Božím obdarováním je cesta, kterou člověk mnohdy jen těžce a tápavě ve svém životě nachází, která ale je tím nejlepším, co lze nalézt. Modlit se a namáhat se, vnímat Boží slovo a dávat své síly Bohu k dispozici, plně se angažovat nikoliv pro vlastní úspěch ale podle Boží výzvy - to jsou úkoly všedního dne pro každého křesťana.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Sir 17,20-28
Mk 10,17-27
Komentář: Mk 10,17-27
Bůh - náročný? Zákonodárce? Především ”dobrý”. Potřebuji znát ”dobrého Boha”, abych dokázal žít podle evangelia.
Sir 35,1-15
Mk 10,28-31
Komentář: Mk 10,28-31
Tato slova neplatí pro všechny. Pro všechny je však určeno slovo ”žít pro Pána”. A na každém z nás je, abychom poctivě hledali konkrétní způsob tohoto života.
5. 3. Popeleční středa
Jl 2,12-18
2 Kor 5,20-6,2 , Mt 6,1-6.16-18
Komentář: 2 Kor 5,20-6,2
Dobu postní bychom měli vnímat především jako ”čas vzácný, příhodný”, ne jako čas ”ponurý”: vždyť je to čas k nalezení nové milosti, nové radosti z Boha!
Dt 30,15-20
Lk 9,22-25
Komentář: Dt 30,15-20
Tím základním rozhodnutím, ke kterému se v tomto postním putování máme nově propracovat, je volba žít ”pro Boha”, nebo ”bez Boha”: pro Boha ”zcela a úplně”, nebo jen napůl. Dokážeš vidět, které ”svůdné cesty” tě v konkrétním životě odvádějí od Pána?
Iz 58,1-9a
Mt 9,14-15
Komentář: Iz 58,1-9a
Není snadné se správně postit: někdy je půst odrazovým můstkem k nevrlosti, tvrdosti vůči druhým. Půst nás má však vést k větší citlivosti a otevřenosti k bližním… i vzdáleným.
Iz 58,9b-14
Lk 5,27-32
Komentář: Iz 58,9b-14
Tento úryvek je ”náročný”: nesmím však přehlédnout velká zaslíbení, která jsou zde obsažená.