Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

5. 6. 2011

7. neděle velikonoční – cyklus A

Věřit v Boha nekonečně velikého, naprosto vzdáleného lidské malosti a zlu tohoto světa, může být mnohdy snadnější než věřit v Boha, který chce být v lidské bídě přítomen. A přece v Ježíši Bůh sestoupil do středu a hloubky lidské bídy a do „kotle zla“, kterým se svět mnohdy zdá být. Máme právo se tam s ním setkat. Máme důvod hledat Boha i na dně své bídy a nemohoucnosti. Máme z evangelia mnoho důvodů k tomu, abychom věřili, že budeme nalezeni a zachráněni. A naše bohoslužba může být vždy znovu společnou chválou lidí Bohem zachraňovaných a povzbuzením pro ty, kdo milosrdnému Bohu, který lidi neopouští ani v jejich nedostatečnosti, jen obtížně věří.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Slyš, Hospodine, můj hlas, jak volám. Mé srdce k tobě mluví, má tvář tě hledá; hledám tvou tvář, neskrývej svou tvář přede mnou. Aleluja.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, náš nebeský Otče, vyznáváme, že tvůj Syn, Spasitel světa, je s tebou ve tvé slávě; dej, ať také poznáváme, že nás neopouští, ale podle svého slibu zůstává stále s námi. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého...

1. ČTENÍ

První „kroky“ prvotní církve jsou úzce spjaté s předcházejícím obdobím Ježíšova působení. Tuto kontinuitu zviditelňuje jednak okruh apoštolů a zbožných žen, jednak „večeřadlo“. Právě toto místo spojuje začátky církve s velikonoční událostí: tam Ježíš daroval sebe sama v eucharistii a o neděli vzkříšení daroval svého Ducha (Jan 20,19-23). V očekávání přijetí moci Ducha svatého (Sk 1,8) se Kristovi učedníci i učednice scházejí k jednomyslným modlitbám (slovo „jednomyslnost“ naznačuje jednotu prvních křesťanů – viz Sk 2,46; Sk 4,24). Modlitba stále provázela život prvních křesťanů (viz Sk 2,42.46; 4,24-30): uschopňuje a připravuje k přijetí Ducha svatého.

Sk 1,12-14

Když byl Ježíš vzat do nebe, apoštolové se vrátili do Jeruzaléma z hory, která se nazývá Olivová. Je blízko Jeruzaléma, vzdálená jenom délku sobotní cesty.
A když přišli zase do města, vystoupili do hořejší místnosti, kde bydleli Petr a Jan, Jakub a Ondřej, Filip a Tomáš, Bartoloměj a Matouš, Jakub Alfeův, Šimon Horlivec a Juda, Jakubův bratr. Ti všichni jednomyslně setrvávali v modlitbách spolu se ženami, s Ježíšovou matkou Marií a s jeho příbuznými.

ŽALM 27

Odpověď: Věřím, že uvidím blaho od Hospodina v zemi živých! Nebo: Aleluja.

Hospodin je mé světlo a má spása, – koho bych se bál? – Hospodin je záštita mého života, – před kým bych se třásl?
Jedno od Hospodina žádám a po tom toužím: – abych směl přebývat v Hospodinově domě po všechny dny svého života, – abych požíval Hospodinovy něhy – a patřil na jeho chrám.
Slyš, Hospodine, můj hlas, jak volám, – smiluj se nade mnou, vyslyš mě! – Mé srdce k tobě mluví, – má tvář tě hledá.

2. ČTENÍ

Autor tohoto úryvku se snaží ukázat smysl utrpení, který se skrývá za skutečností pronásledování. Takové utrpení není pouhé zlo, ale milost: milost sdílení samotného Kristova utrpení. Toto utrpení není pouhé pokoření a ponížení, ale znamení přítomnosti Ducha slávy! Z těchto velkých Božích darů se může věřící radovat (ne z utrpení jako takového!). Jedná se o jinou radost než tu „obyčejnou“ lidskou: je „oslavená“ (1 Petr 1,8), protože je prozářena samotným Duchem slávy (v. 14). Tato předchuť „nebeské radosti“ se pak dovrší při zjevení Ježíšovy slávy (v. 13).

1 Petr 4,13-16

Milovaní! Radujte se, že máte účast na utrpení Kristově, abyste také mohli radostně jásat při jeho slavném zjevení. Když musíte snášet urážky pro Kristovo jméno, blaze vám, neboť na vás spočívá Duch slávy, to je Duch Boží. Ať nikdo z vás netrpí proto, že zavraždil nebo okradl, že někomu ublížil nebo jen že se míchal do záležitostí druhých lidí. Trpí-li však, že je křesťanem, za to se stydět nemusí; spíše ať Boha velebí, že je křesťanem.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Nenechám vás sirotky, praví Pán, jdu a zase k vám přijdu a vaše srdce se bude radovat. Aleluja.

EVANGELIUM

Autor evangelia formou Ježíšovy modlitby k Otci shrnuje celé poselství o Kristu. Vstupem do „té hodiny“ Ježíš předává Otci své dokončené dílo zprostředkování věčného života. V čem tento věčný život spočívá, je shrnuto ve v. 3: „poznání“ pravého Boha i jeho „vyslance“ Ježíše Krista („poznání“ je samozřejmě i zde chápáno jako navázání jedinečného, hlubokého a bytostného vztahu). To je pak rozvíjeno ve v. 6-19.

Jan 17,1-11a

Ježíš pozvedl oči k nebi a modlil se: „Otče, přišla ta hodina. Oslav svého Syna, aby Syn oslavil tebe. Obdařils ho mocí nade všemi lidmi, aby dal věčný život všem, které jsi mu dal. Věčný život pak je to, že poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.
Já jsem tě oslavil na zemi: dokončil jsem dílo, které jsi mi svěřil, abych ho vykonal. Nyní oslav ty mne u sebe, Otče, slávou, kterou jsem měl u tebe, dříve než byl svět.
Zjevil jsem tvé jméno lidem, které jsi mi dal ze světa. Byli tvoji a mně jsi je dal a zachovali tvoje slovo. Nyní poznali, že všechno, cos mi dal, je od tebe; vždyť slova, která jsi dal mně, dal jsem jim. Oni je přijali a skutečně poznali, že jsem vyšel od tebe, a uvěřili, že jsi mě poslal.
Já prosím za ně. Neprosím za svět, ale za ty, které jsi mi dal, vždyť jsou tvoji; a všechno mé je tvé a všechno tvé je mé. V nich jsem oslaven. Už nejsem na světě, ale oni jsou na světě; a já jdu k tobě.“

K ZAMYŠLENÍ

Evangelia byla napsána dávno, téměř dvoutisíciletá doba od jejich vzniku je pro nás takřka nepřehlédnutelně dlouhá. Proto je někdy těžké zřetelně vidět, že jejich platnost není omezena jen na dobu dávno minulou. Ale tak, jak se Ježíš modlí za své učedníky před svým utrpením, jak čteme v Janově evangeliu, tak se modlí za nás i dnes. Jeho vůle a touha po tom, aby se neztratil nikdo z těch, kdo v něho uvěřili, trvá a je stále účinná. Může to povzbudit naši víru. Nejde ovšem jen o to, abychom věřili, že se Ježíš přimlouvá osobně za každého z nás, kdo v něho věříme. Podívejme se s důvěrou i na ty, jejichž víra zakolísala nebo se na nějakou dobu přímo vytratila. I o ty Ježíš stojí a také za ně prosí. Pokud tomu skutečně uvěříme, budeme se i my na ně dívat s větší nadějí a důvěrou. A to prospěje jim i nám.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

6. 6.

Sk 19,1-8

Jan 16,29-33

Komentář: Sk 19,1-8
„Ani jsme neslyšeli, že je nějaký Duch svatý.“ – My samozřejmě víme, že je Duch svatý. Ale jak je tomu ve skutečnosti – dá se na mém životě poznat, že žiji z moci Božího Ducha, z jeho obdarování?

7. 6.

Sk 20,17-27

Jan 17,1-11a

Komentář: Sk 20,17-27
Pavel následuje vedení Ducha svatého, i když tato cesta vede přes „pouta a soužení“. Naplňovat Boží vůli je však pro něj přednější než vlastní prospěch…

8. 6.

Sk 20,28-38

Jan 17,11b-19

Komentář: Sk 20,28-38
„Blaženější je dávat než dostávat.“ – Jak moc žiji podle těchto Ježíšových slov, která nám Pavel předkládá?

9. 6.

Sk 22,30; 23,6-11

Jan 17,20-26

Komentář: Sk 22,30; 23,6-11
„Kvůli naději ve vzkříšení z mrtvých!“ – Je Ježíšovo vzkříšení (i sedm týdnů po Velikonocích) živou skutečností, se kterou počítám ve svém životě? Vztahuji k této základní naději všechny své vlastní naděje a očekávání?

10. 6.

Sk 25,13b-21

Jan 21,15-19

Komentář: Sk 25,13b-21
Pro Festa jen sporná náboženská otázka, ale pro mne základní výpověď: Ježíš žije! Tato skutečnost má ovlivňovat a proměňovat celý můj život. Jak to mohu dnes – alespoň trochu – uskutečnit?

11. 6. památka sv. Barnabáše

Sk 11,21b-26; 13,1-3

Mt 10,7-13

Komentář: Sk 11,21b-26; 13,1-3
Barnabáš byl ten, který povzbuzoval. V tom jej dnes mohu napodobit – koho mi Pán posílá, abych jej povzbudil? Kdo potřebuje dodat odvahy, koho mohu ocenit za jeho úsilí...?

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…