Sekce: Nedělní liturgie
10. 5. 2009
5. neděle velikonoční - cyklus B
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Zpívejte Hospodinu píseň novou, neboť učinil podivuhodné věci; před zraky národů zjevil svou spravedlnost. Aleluja.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, tys nám poslal Vykupitele a přijímáš nás za své syny; pohlédni na nás s otcovskou láskou a dej, aby všichni, kdo věří v Krista, dosáhli pravé svobody a věčného dědictví. Skrze tvého Syna ...
1. ČTENÍ
Jednota v prvotní církvi byla možná jen díky respektování a uznání různých obdarování a povolání. U Pavla se výrazným způsobem projevoval dar neohroženého zvěstování "v Ježíšově jménu" (tj. hlásání o Ježíši, a to v jeho moci). Vedle těchto podrobností z Pavlova života nám svatopisec předkládá i stručnou souhrnnou zprávu o situaci církve: "s úspěchem se vyvíjela, žila v bázni před Pánem a rostla přispěním Ducha svatého". Jak Pavel, tak i ostatní křesťané žili v různých podobách Ježíšovo slovo: "tím bude oslaven můj Otec, když ponesete hojné ovoce a budete mými učedníky" (Jan 15,8).
Sk 9,26-31
Když přišel Šavel do Jeruzaléma, pokoušel se navázat styk s učedníky, ale všichni se ho báli. Nemohli uvěřit, že on je učedníkem.
Ujal se ho však Barnabáš. Uvedl ho k apoštolům a vypravoval, jak Šavel viděl na cestě Pána, který s ním mluvil, a jak v Damašku neohroženě vystupoval ve jménu Ježíšově. Od té chvíle byl s nimi v Jeruzalémě stále ve styku a směle vystupoval ve jménu Páně. Také rozmlouval s helénisty a přel se s nimi. Ti mu však začali ukládat o život. Jakmile se to bratři dověděli, doprovodili ho dolů do Césareje a odtamtud ho vypravili do Tarsu.
Církev měla pokoj v celém Judsku, Galileji i Samařsku. S úspěchem se vyvíjela, žila v bázni před Pánem a rostla přispěním Ducha svatého.
ŽALM 22
Odpověď: Budu tě chválit, Hospodine, ve velkém shromáždění. Nebo: Aleluja.
Své sliby splním před těmi, kdo ctí Hospodina. – Chudí se najedí do sytosti, – kdo hledají Hospodina, budou ho chválit: – "Navěky ať žije vaše srdce!"
Rozpomenou se, k Hospodinu se obrátí – všechny končiny země, – před ním se skloní – všechna lidská pokolení. – Jen jemu se budou kořit všichni, kdo spí v zemi, – před ním se skloní všichni, kdo sestupují v prach.
I má duše bude pro něho žít, – mé potomstvo bude mu sloužit. – Bude vyprávět o Pánu příštímu pokolení, – lidu, jenž se narodí, budou hlásat jeho spravedlnost: – "To udělal Hospodin!"
2. ČTENÍ
Milovat znamená otevřít srdce potřebám bližních. Z takového vnitřního postoje pak plyne i konkrétní pomoc (v. 18). Tyto skutky lásky jsou naším krokem obrácení a odpovědí na výčitky svědomí, které zkoumá naše jednání v Božím světle, ve světle Boha, který vidí všechno (v. 19-20). U Jana jsou skutky lásky souhrnem všech přikázání a osvědčením, že jsme přešli ze smrti do života. Verše 23-24 jsou závěrem delšího předchozího celku (1 Jan 3,11-24), který spojuje oba aspekty Kristova "přikázání" či "poselství": víru (srov. 1,5) a lásku (srov. 3,11). Kdo zachovává přikázání, zůstává v Bohu, v Duchu (v. 24).
1 Jan 3,18-24
Děti, nemilujme jen slovem a jazykem, ale činem, doopravdy! Podle toho poznáme, že jsme z pravdy, a to uklidní před ním naše svědomí, když by nám něco vyčítalo, neboť Bůh ví všechno dokonaleji a lépe než naše svědomí.
Milovaní, jestliže nás svědomí neobviňuje, dodá nám to radostné důvěry v Boha a dostaneme od něho všechno, zač prosíme, protože zachováváme jeho přikázání a konáme, co je mu milé.
A to je to jeho přikázání: abychom věřili ve jméno jeho Syna Ježíše Krista a navzájem se milovali, jak nám nařídil. Kdo zachovává jeho přikázání, zůstává v Bohu a Bůh v něm. A že v nás zůstává, poznáváme podle Ducha, kterého nám dal.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Zůstaňte ve mně, a já zůstanu ve vás, praví Pán; kdo zůstává ve mně, ten nese mnoho ovoce. Aleluja.
EVANGELIUM
Obraz vinného kmene nesoucího ovoce (srov. starozákonní pozadí Jer 2,21; Iz 5,1-7; Ez 17; Oz 10,1) je třeba brát jako celek (životodárná jednota s kmenem jako podmínka přinášení ovoce). Všechny jednotlivosti jsou tomuto celku podřízeny. "Nesení ovoce" není hromaděním skutků a zvláštních výkonů, ale přirozeným projevem nového života v Kristu. "Být čisti" znamená hluboké společenství s tímto Ježíšem skrze slovo jeho radostné zvěsti. Toto společenství je darem, který v sobě zahrnuje vše ostatní potřebné (v. 7).
Jan 15,1-8
Ježíš řekl svým učedníkům: "Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař. Každou ratolest na mně, která nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla ovoce ještě více. Vy jste už čistí tím slovem, které jsem k vám mluvil. Zůstaňte ve mně, a já zůstanu ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li na kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li ve mně.
Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese mnoho ovoce, neboť beze mne nemůžete dělat nic. Kdo nezůstane ve mně, bude vyhozen ven jako ratolest; uschne, seberou ji, hodí do ohně – a hoří. Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li ve vás moje slova, můžete prosit, oč chcete, a dostanete to. Tím bude oslaven můj Otec, že ponesete mnoho ovoce a osvědčíte se jako moji učedníci."
K ZAMYŠLENÍ
Také dnes slyšíme Kristovo pozvání, abychom byli spojeni s ním, abychom v něm zůstávali jako ratolesti na vinném kmeni. Ovocem takového společenství je podle listu svatého apoštola Jana růst ve víře a vzájemné lásce. Podíl mého života na životě Božím. Nejsem si však úplně jist, zda se ve víře dokážu spolehnout na Ježíšovo slovo "můžete prosit oč chcete, a dostanete to" (Jan 15,7). Povzbuzuje mne skutečnost, že on může proměnit lidské srdce, kterékoli, například způsobit obrácení pronásledovatele v apoštola!
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
11. 5.
Sk 14,5-18
Jan 14,21-26
Komentář: Jan 14,21-26
Otec a Syn přebývají v mém srdci skrze moji víru, skrze moji důvěru – vyjádřené mou láskou, zachováváním Ježíšových slov. Které z Ježíšových slov (z těch, která znám) si mohu vzít do celého dnešního dne?
12. 5.
Sk 14,19-28
Jan 14,27-31a
Komentář: Jan 14,27-31a
"Ať se vaše srdce nechvěje a neděsí." Kristův pokoj je darem pro můj život. Dokážu se na něj samotného a jím darovaný pokoj i dnes spolehnout?
13. 5.
Sk 15,1-6
Jan 15,1-8
Komentář: Jan 15,1-8
Kristovo slovo mne očišťuje, sám Otec se o mne stará, abych nesl(a) ještě více ovoce. Mým úkolem je zůstat v Kristu, zůstat na kmeni a oslavit Otce (nikoli sebe) tím, že ponesu mnoho ovoce ...
14. 5. Svátek sv. Matěje
Sk 1,15-17.20-26
Jan 15,9-17
Komentář: Jan 15,9-17
Mám radost? Radost z toho, že patřím Kristu, že zůstávám v jeho lásce, že patřím mezi jeho přátele? Radost z toho, že je se mnou? – Právě teď a dává mi sílu odpovídat (naplňováním jeho přikázání) na jeho lásku.
15. 5.
Sk 15,22-31
Jan 15,12-17
Komentář: Jan 15,12-17
Je to velký dar – jsme Kristovi přátelé. Kristus si nás vyvolil, abychom šli, nezůstávali stát na místě a přinášeli trvalý užitek. A to opravdu můžeme, napojeni na něj, v jeho moci, v jeho požehnání, nám darovaném.
16. 5. Svátek sv. Jana Nepomuckého
Řím 8,31b-39
Mt 10,17-22
Komentář: Řím 8,31b-39
Pro Boží děti není odsouzení – Kristus "je po Boží pravici a přimlouvá se za nás!". Proto mne nic nemůže odloučit od jeho lásky a ve všech okolnostech svého života mohu mít naději. Naději na jeho vítězství, naději na jeho doprovázení, naději na vysvobození.