Sekce: Nedělní liturgie
6. 2. 2011
5. neděle v mezidobí - cyklus A
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Pojďme, klaňme se Bohu, poklekněme před svým tvůrcem, Hospodinem! Neboť on je náš Bůh.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí Bože, opatruj nás – svůj lid – s otcovskou láskou; a protože nemáme oporu jinde než v naději na tvou milost, chraň nás stále svou mocí. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
I sebelepší zbožné úkony se mohou stát sebestřednými a formálními. Tak tomu bylo často i s postem (verše z Iz 58,1-6, které předchází liturgickému úryvku): člověk se soustřeďoval pouze na asketický výkon a zapomínal na druhé. Přitom Bůh vyžaduje především milosrdenství k potřebným: to přináší skvostné plody a obohacuje i dárce.
Iz 58,7-10
Toto praví Hospodin: „Lámej svůj chléb hladovému, popřej pohostinství bloudícím ubožákům; když vidíš nahého, obleč ho, neodmítej pomoc svému bližnímu.
Tehdy vyrazí tvé světlo jak zora, tvá jizva se brzy zacelí. Před tebou půjde tvá spravedlnost a za tebou Boží sláva.
Tehdy budeš volat, a Hospodin odpoví, křičet o pomoc, a on řekne: ‘Zde jsem!’
Přestaneš-li utlačovat, ukazovat prstem, křivě mluvit, nasytíš-li svým chlebem hladového, ukojíš-li lačného, tehdy v temnotě vzejde tvé světlo, tvůj soumrak se stane poledním jasem.“
ŽALM 112
Odpověď: Spravedlivý září v temnotách jako světlo. Nebo: Aleluja.
Spravedlivý září v temnotách jako světlo řádným lidem, – je milosrdný, dobrotivý a spravedlivý. – Blaze muži, který se slitovává a půjčuje, – stará se o své věci podle práva.
Neboť navěky nezakolísá, – ve věčné paměti bude spravedlivý. – Nemusí se obávat zlé zprávy, – jeho srdce je pevné, důvěřuje v Hospodina.
Jeho srdce je zmužilé, nebojí se, – rozděluje, dává chudým, – jeho štědrost potrvá navždy, – jeho moc poroste v slávě.
2. ČTENÍ
Korinťané měli sklon vyzdvihovat výřečné kazatele a „celebrity“: upřednostňování vynikajících osob pak působilo rozkladně na celou obec. Pavel jim proto ukazuje jiný vzor misionáře: on samotný nepřišel, aby předváděl svoje schopnosti, ale aby nechal působit Božího Ducha. Jako věrný služebník nechce vést Korinťany k sobě, ale k Bohu.
1 Kor 2,1-5
(Bratři a sestry), když jsem k vám přišel hlásat svědectví o Bohu, nepřišel jsem s nějakou zvláštní výřečností nebo moudrostí. Rozhodl jsem se totiž, že u vás nechci znát nic jiného než Ježíše Krista, a to ukřižovaného.
Vystupoval jsem u vás se skleslou náladou, se strachem a obavami. A moje mluvení a kázání nezáleželo v přemlouvavých slovech moudrosti, ale v projevování Ducha a moci. To proto, aby se vaše víra zakládala na moci Boží, a ne na moudrosti lidské.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Já jsem světlo světa, praví Pán, kdo mě následuje, bude mít světlo života. Aleluja.
EVANGELIUM
Bylo učiněno mnoho pokusů, jak chápat výrok, že křesťan je solí: zabraňuje „rozkladu“ společnosti? „Ochucuje“ život druhých? Klíč k pochopení nám podává paralelní výrok o světle: tak jako světlo má svítit dalším lidem (má tedy „sloužit“), podobně i sůl má jednoduše „sloužit“ druhým. Sůl a světlo mají být pro druhé, jinak ztrácejí svůj význam. Místo křesťanů je v „těstě“ a „na hoře“.
Mt 5,13-16
Ježíš řekl svým učedníkům: „Vy jste sůl země. Jestliže však sůl ztratí chuť, čím bude osolena? K ničemu se už nehodí, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali.
Vy jste světlo světa. Nemůže se skrýt město položené na hoře. A když se svítilna rozsvítí, nestaví se pod nádobu, ale na podstavec, takže svítí všem v domě. Tak ať vaše světlo svítí lidem, aby viděli vaše dobré skutky a velebili vašeho Otce v nebesích.“
K ZAMYŠLENÍ
„Já jsem světlo světa“ (Jan 8,12), říká o sobě Kristus. V dnešním evangeliu se stejnými slovy obrací k nám: „Vy jste světlo světa“ (Mt 5,14). Arabský básník Ebrat en-Na´ini k tomu říká: „Stejně jako sluneční světlo není sluncem, i když ze slunce vychází, stejně člověk, který je živým znamením Boha, není Bohem.“ Lidé kolem nás mají právo potkat skrze nás Boha, uvidět jeho světlo. Abychom takového svědectví byli schopni, potřebujeme být zakořeněni v Bohu. Sami pak musíme ukazovat na něho, nikoliv na sebe. Nevydávat svědectví a schovávat se by bylo stejným nesmyslem jako rozsvícené a přitom ukryté světlo. Znamenalo by to popřít vlastní identitu. Nejsme křesťany jenom pro sváteční dny nebo pro určité situace.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
7. 2.
Gn 1,1-19
Mk 6,53-56
Komentář: Gn 1,1-19
Bůh tvoří svým slovem a je to dobré; dar řeči jsem od Něj dostal(a) i já. A tímto darem mohu budovat, povzbuzovat, ale také shazovat a ničit. Jak s ním zacházím?
8. 2.
Gn 1,20 – 2,4a
Mk 7,1-13
Komentář: Gn 1,20 – 2,4a
Vnímej velikost Božího stvoření, všeho, co Hospodin učinil pro tebe i pro každého člověka...
9. 2.
Gn 2,4b-9.15-17
Mk 7,14-23
Komentář: Gn 2,4b-9.15-17
O Boží stvoření má člověk pečovat a chránit je. Čím k tomu mohu přispět?
10. 2.
Gn 2,18-25
Mk 7,24-30
Komentář: Gn 2,18-25
Bůh nás nenechává samotné, dává nám možnost prožívat společenství, sdílet své životy. Jak užívám tohoto daru, neuzavírám se do sebe? Jsem otevřený(á) ke svému okolí?
11. 2.
Gn 3,1-8
Mk 7,31-37
Komentář: Gn 3,1-8
První hřích – neposlušnost (touha po nezávislosti) – je zahnízděný v každém z nás. Otevři své oči a pochop, k čemu vede neposlušnost, kam směřuje tvoje touha po nezávislosti. A neschovávej se před Bohem, ale nech se jím uzdravit.
12. 2.
Gn 3,9-24
Mk 8,1-10
Komentář: Gn 3,9-24
Adam chce být nezávislý, ale nedokáže to, schovává se před Bohem, na kterém však zůstává závislý. „Kde jsi?“ ptá se Bůh i mne. Co odpovím?