Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

17. 3. 2013

5. neděle postní – cyklus C

Postní doba vrcholí a naše příprava na Velikonoce vstupuje do poslední fáze. Poselství dnešních textů Písma nese tři základní témata: Bůh vyvede svůj lid z jakéhokoli zajetí. Žádná pouta proti němu nejsou pevná (první čtení). Ale zde jde o víc, nejen záchranu, ale o plné vydání svého života Bohu (druhé čtení). Základní skutečností, kterou však potřebujeme zakusit, je Boží odpuštění (evangelium).

KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- http://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: http://www.vira.cz/Texty/Tema-tydne/

PŘÍMLUVY:
Přímluvy pro každou nedělní mši koncipované na základě aktuálního dění v církvi, ve světě i v naší zemi
- http://ps.apha.cz/nedelni-primluvy/

LITURGICKÝ KALENDÁŘ:
Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: http://pastorace.cz/kalendar/

BOHOSLUŽBY V PŘÍMÉM PŘENOSU
Bohoslužby v přímém přenosu pravidelně vysílá každou neděli dopoledne televize Noe. Svým divákům také přináší přímé přenosy ze slavnostních bohoslužeb ve Vatikánu a z papežových cest po světě. www.tvnoe.cz

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Bože, zjednej mi právo a ujmi se mé pře proti bezbožnému lidu, zbav mě člověka lstivého a zločinného! Vždyť ty jsi, Bože, má síla.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, tvůj Syn nás tak miloval, že se z lásky vydal na smrt za spásu světa; dej nám svou milost, abychom i my milovali své bratry a zůstávali v tvé lásce. Skrze tvého Syna…

1. ČTENÍ

Kniha proroka Izaiáše je složena zřejmě z více částí, které vznikly v různé historické situaci. Náš text patří do období babylonského zajetí (586-539 př. Kr.), kdy lid zlomený zajetím a vzdáleností domova přestal doufat, že se vrátí. Ale Bůh připomíná události přejití Rákosového moře, když je vyváděl z Egypta. Stejně bude jednat i dnes.

Iz 43,16-21

Tak praví Hospodin, který vytvořil v moři cestu, v mohutných vodách stezku, který vyvedl vozy i koně, vojsko i silné reky; všichni spolu leží, již nevstanou, jako knot zhasli, dohořeli.
„Nevzpomínejte na věci minulé, nedbejte na to, co se dávno stalo! Hle, já dělám věci nové, teď již vzcházejí, což to neznáte? Cestu vytvořím na poušti a řeky na neschůdných místech.
Divoká zvěř mě oslaví, šakalové a pštrosi, že jsem dal vodu na poušti, řeky na neschůdných místech, abych napojil svůj lid, svého vyvoleného. Ten lid jsem stvořil pro sebe, bude hlásat mou chválu.“

ŽALM 126

Tento žalm je přímou reakcí na první čtení. Také vzpomíná na události babylonského zajetí, ale i zde zaznívá životní zkušenost s Bohem.

Odpověď: Velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.

Když Hospodin přiváděl siónské zajatce, – byli jsme jako ve snách. – Tehdy byla naše ústa plná smíchu – a náš jazyk plný jásotu.
Tehdy se říkalo mezi pohany: – „Velkou věc s nimi udělal Hospodin!“ – Ano, velkou věc s námi udělal Hospodin, – naplnila nás radost.
Hospodine, změň náš osud, – jako se mění údolí na jihu země. – Kdo sejí v slzách, – žnout budou s jásotem.
Vycházejí s pláčem, – když nesou semeno k setí: – přijdou však s jásotem – a přinesou své snopy.

2. ČTENÍ

Svatý Pavel na mnoha místech své misie naráží na hlasatele evangelia, kteří ovšem považují za nutné plnit příkazy Zákona, především obřízku. Pavel se v Flp 3 rozhorlil proti těmto kazatelům do té míry, že sám ukazuje na sobě, jak marné je spoléhat na Zákon a co je skutečně zásadní pro křesťana.

Flp 3,8-14

Bratři! Všecko považuji za škodu ve srovnání s oním nesmírně cenným poznáním Krista Ježíše, svého Pána. Pro něj jsem se toho všeho zřekl a považuji to za bezcenný brak, abych mohl získat Krista a byl s ním spojen; nemám přece vlastní spravedlnost, která se získá zachováváním Zákona, ale tu, která se dává tomu, kdo věří v Krista, totiž tu, která přichází od Boha a spočívá na víře. Tak na sobě poznám Krista i moc jeho zmrtvýchvstání a účast v jeho utrpení; a protože umřel on, i já mu chci být v tom podobný. Potom, jak doufám, dosáhnu i vzkříšení z mrtvých.
Tím neříkám, že už bych toho dosáhl nebo že už jsem dokonalý; ale ze všech sil se snažím to uchvátit, protože i mne samého uchvátil Kristus Ježíš. Bratři, já si nenamlouvám, že už jsem to uchvátil. Ale o jedno mi jde: nedbám na to, co je za mnou, ale ženu se k tomu, co je přede mnou. Běžím k cíli za vítěznou nebeskou odměnou, ke které nás Bůh povolal skrze Krista Ježíše.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Praví Pán: Nyní se tedy obraťte ke mně celým svým srdcem, neboť jsem dobrotivý a milosrdný.

EVANGELIUM

Mnohé nejstarší rukopisy tuto perikopu neobsahují. Máme tedy před očima určitou vsuvku. Nic ovšem neztrácí na síle výpovědi. Pozoruhodné je, že Ježíš ženu na rozdíl od zákoníků nesoudí, ale vede ji k plnému obrácení.

Jan 8,1-11

Ježíš odešel na Olivovou horu. Ale brzo ráno se zase objevil v chrámě a všechen lid přicházel k němu. On se posadil a učil je.
Tu k němu učitelé Zákona a farizeové přivedli ženu přistiženou při cizoložství. Postavili ji doprostřed a řekli mu: „Mistře, tato žena byla dopadena v cizoložství při činu. Mojžíš nám v Zákoně nařídil takové ženy ukamenovat. Co říkáš ty?“ Tou otázkou ho chtěli přivést do úzkých, aby ho měli z čeho obžalovat.
Ježíš se však sehnul a psal prstem na zem. Když na něj nepřestávali dotírat otázkami, vzpřímil se a řekl jim: „Kdo z vás je bez hříchu, ať po ní hodí kamenem první!“ A sehnul se opět a psal na zem. Když to uslyšeli, jeden za druhým se vytráceli, starší napřed, až zůstal on sám a žena před ním.
Ježíš se vzpřímil a řekl jí: „Ženo, kam se poděli? Nikdo tě neodsoudil?“
Odpověděla: „Nikdo, Pane.“
Ježíš řekl: „Ani já tě neodsuzuji. Jdi a od nynějška už nehřeš!“

K ZAMYŠLENÍ

Hříšník, který stojí před Bohem, se chvěje hrůzou. Tak by se asi dala popsat určitá tradiční představa setkání s Bohem. Ale není přesná. Bůh je nejen soudce, ale především je „Panovník milující život“ (Mdr 11,26). Obrácení ženy je pro něj cennější! Všem čtenářům i aktérům evangelijního příběhu je přitom jasné, že skutek ženy byl a stále je nepřijatelný a neoddiskutovatelný. Ale to není téma příběhu. Teprve člověk, který zakusí Boží odpuštění, objeví, kým Bůh skutečně je. A pak může se sv. Pavlem zvolat: „Všecko považuji za škodu ve srovnání s oním nesmírně cenným poznáním Krista Ježíše.“

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

18. 3.

Dan 13,1-9.15-17.19-30.33-62

Jan 8,12-20

Komentář: Dan 13,1-9.15-17.19-30.33-62
„Její srdce doufalo v Pána.“ Jak je tomu s mým srdcem? Doufá ve svého Pána? A v čem mu doufat nejde, v co se mu doufat nedaří?

19. 3. Slavnost sv. Josefa

2 Sam 7,4-5a.12-14a.16; Řím 4,13.16-18.22

Mt 1,16.18-21.24a nebo Lk 2,41-51a

Komentář: Lk 2,41-51a
Pros za všechny otce, zvláště v tvém okolí či v rodině: aby byli svědky nekonečné Boží lásky svým dětem, aby jim dodávali jistotu a povzbuzení, aby jim otvírali cesty do světa i do církve.

20. 3.

Dan 3,14-20.91-92.95

Jan 8,31-42

Komentář: Dan 3,14-20.91-92.95
„Náš Bůh, jehož ctíme, nás může vysvobodit.“ I tebe tvůj Bůh může a chce vysvobodit… Stojíš o to? Ctíš ho (= počítáš s ním ve svém životě, vzdáváš mu chválu, řídíš podle něj svoje cesty)?

21. 3.

Gn 17,3-9

Jan 8,51-59

Komentář: Gn 17,3-9
Boží smlouva s Abrámem – Abrahámem se týká i tebe. On stál na počátku cesty lidí s Hospodinem, na jejím opačném konci stojíš i ty. Bůh je tvým Bohem, ty jeho učedníkem. Co to dnes konkrétně znamená, co bys měl udělat?

22. 3.

Jer 20,10-13

Jan 10,31-42

Komentář: Jer 20,10-13
„Hospodin je se mnou jako silný bojovník … Zpívejte Hospodinu, chvalte Hospodina.“ V těžkostech a utrpení je Bůh na tvé straně. A nejen prosby, ale i chvála a děkování vedou k Boží pomoci, k jeho přítomnosti v těžkostech tvého života.

23. 3.

Ez 37,21-28

Jan 11,45-56

Komentář: Ez 37,21-28
Raduj se, že přislíbení Ezechielovy knihy se naplnily, že i ty můžeš zakoušet, že Hospodin je naším Bohem, že jsme jeho lidem. Nech se jím očistit a vysvobodit.

Výběr literatury komentující nedělní (ev. i všednodenní) liturgické texty:
- http://www.ikarmel.cz/tema/liturgicky-rok/

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…