Sekce: Nedělní liturgie
21. 12. 2003
4. neděle adventní - C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Rosu dejte nebesa shůry, právo ať se vyleje jako déšť z oblak; ať se otevře země a zplodí spásu!
VSTUPNÍ MODLITBA
Prosíme tě, Bože, vlej nám do duše svou milost, abychom stále hlouběji prožívali tajemství našeho vykoupení: a dej, ať nás všechny, kteří jsme z andělova zvěstování poznali, že se tvůj Syn stal člověkem, jeho umučení a kříž přivede k slávě vzkříšení. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého...
1. ČTENÍ
Prorok Micheáš působil v Judsku v 2. polovině 8. století př. Kr. Byl současníkem Izaiáše, s kterým vykazuje některé společné rysy. Jeho doba bylo ve znamení sociální nespravedlnosti a úspěšného dobývání asyrské velmoci. Králové z Davidovy linie neplnili své poslání, a proto Bůh dává zaslíbení o jiném vládci. Z maličkého Betléma (a ne z bohatého a mocného Jeruzaléma!) vzejde Boží vládce z Davidova rodu. On osvobodí zbytek Izraele z cizí nadvlády a umožní nový exodus. Nebude kralovat jenom nad Izraelem, ale nad celým světem. Odstraní veškeré boje i napětí mezi lidmi a přinese ten pokoj, který byl původně v ráji.
Mich 5,1-4a
Toto praví Hospodin: ”A ty, Betléme Efratský, maličký jsi mezi judskými městy, z tebe mi vyjde ten, který bude vládcem v Izraeli, jeho původ je od pradávna, od věčnosti. Proto je Hospodin opustí až do doby, kdy rodička porodí; potom se zbytek jeho bratrů vrátí k izraelským synům. Bude stát a pást v Hospodinově síle, ve velebnosti jména Hospodina, svého Boha, oni pak budou požívat míru, neboť jeho moc se rozšíří až do končin země. On sám pak bude pokojem.”
ŽALM 80
Odpověď: Pane, Bože, obnov nás, rozjasni svou tvář a budeme spaseni.
Slyš, Izraelův pastýři, – skvěj se září ty, který trůníš nad cheruby, – probuď svou sílu – a přijď nás zachránit!
Bože zástupů, vrať se, – shlédni z nebe a podívej se, pečuj o tuto révu! – Ochraňuj, co tvá pravice zasadila, – výhonek, který sis vypěstoval!
Ať je tvá ruka nad mužem po tvé pravici, – nad člověkem, kterého sis vychoval. – Už od tebe neustoupíme, – zachovej nás naživu, a budeme velebit tvé jméno.
2. ČTENÍ
Anonymní autor listu Židům cituje z řeckého překladu Starého zákona (Ž 40/39,7), aby osvětlil absolutní novost Kristovy události: Kristovo tělo nahrazuje ”oběť” a ”dary” staré smlouvy. Kristovo ”tady jsem” je svolením k vůli Otcově, aby přišel na svět v podobě člověka. Tato Otcova vůle zahrnuje zároveň obětování jeho těla na kříži. Z toho je vidět, jak je vtělení úzce spojeno s tajemstvím Velikonoc: jedná se o jedno tajemství spásy! Ježíšovo ”tady jsem” při vtělení a smrti na kříži nám otevírá cestu, abychom se mohli setkat s Bohem. Jeho ”ano” vůči Bohu umožňuje i lidské ”ano” k přijetí Boží nabídky spásy.
Žid 10,5-10
Bratři! Když Kristus přicházel na svět, řekl: ”Oběti krvavé ani nekrvavé jsi nechtěl, ale připravils mi tělo. V celopalech a v obětech za hřích jsi neměl zálibu. Proto jsem řekl: Tady jsem, abych plnil, Bože, tvou vůli, jak je to o mně psáno ve svitku knihy.”
Po prvních slovech: ”oběti krvavé ani nekrvavé, celopaly ani oběti za hřích jsi nechtěl a neměls v nich zálibu” – a přece to všechno se obětuje podle Zákona – hned dodává: ”Tady jsem, abych plnil tvou vůli.” To první ruší, aby ustanovil to druhé. A touto ”vůlí” jsme posvěceni obětováním těla Ježíše Krista jednou provždy.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Jsem služebnice Páně, ať se mi stane podle tvého slova. Aleluja.
EVANGELIUM
Po Gabrielově zvěstování Maria spěchá k Alžbětě, aby uviděla dané znamení o jejím zázračném početí (Lk 1,36). Spěch Marie je způsoben radostí z víry plné očekávání, která se pak rozvine v Boží chválu (Magnificat). Po Mariině pozdravu Jan v lůně své matky poskočí radostí (srov. Mal 3,20) – už od ”počátku” tak poukazuje na Ježíše. Co nemůže dítě, učiní matka: zvolá prorocky mocným hlasem a vysloví první vyznání o Kristu pod vlivem Ducha. Eschatologická radost dítěte je vyvolaná příchodem Mesiáše – je to předzvěst jásotu ”přítele ženicha”. Maria je blahoslavena pro svou víru (protiklad k Zachariášově nedostatku víry: Lk 1,18nn). Ona je matkou víry. Vírou přijala Slovo nejprve ve svém srdci a pak také v těle.
Lk 1,39-45
V těch dnech se Maria vydala na cestu a spěchala do jednoho judského města v horách. Vešla do Zachariášova domu a pozdravila Alžbětu.
Jakmile Alžběta uslyšela Mariin pozdrav, dítě se radostně pohnulo v jejím lůně. Alžběta byla naplněna Duchem svatým a zvolala mocným hlasem:
”Požehnaná jsi mezi ženami a požehnaný plod života tvého! Jak jsem si zasloužila, že matka mého Pána přišla ke mně? Vždyť jakmile zazněl tvůj pozdrav v mých uších, dítě se živě a radostně pohnulo v mém lůně. Blahoslavená, která jsi uvěřila, že se splní to, co ti bylo řečeno od Pána!”
K ZAMYŠLENÍ
V supermarketech již od poloviny listopadu znějí vánoční koledy, regály jsou ozdobeny vánočními stromky, letáky nás lákají velevýhodnými nabídkami. Lidé se tlačí, shánějí a nakupují. Z domácností je slyšet zvuk vysavačů a praček, line se vůně připravovaného vánočního cukroví a jiných pochoutek. Uprostřed tohoto zmatku a shonu zní tichý hlas proroka ”A ty, Betléme Efratský, z tebe mi vzejde ten, který bude vládcem v Izraeli.” Uprostřed všeho předvánočního zmatku a shonu sledujeme v evangeliu Ježíšovu matku Marii, jak jde se svým tajemstvím navštívit Alžbětu. Jakmile Alžběta uslyší Mariin pozdrav, poznává, že k ní přichází sám Pán… Stejně jako Alžběta, ani my jsme si nijak nezasloužili, že k nám přichází Pán. Ale stejně jako Alžběta ho můžeme poznat, přivítat, radovat se.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
1 Sam 1,24-28
Lk 1,46-56
Komentář: Lk 1,46-56
Proč nezkusit ”vytvořit” nový Magnifikat? Chválit Hospodina za ty skutky, které vidím okolo sebe i ve svém životě.
Mal 3,1-4.23-24
Lk 1,57-66
Komentář: Lk 1,57-66
Jan předznamenává čas spásy také svým jménem: Jochanan znamená ”Bůh je milostivý, slitovný”. Vidět Boha jako milosrdného – to je klíč k objevení tajemství Vánoc.
2 Sam 7,1-5.8b-12.14a.16
Lk 1,67-79
Komentář: Lk 1,67-79
Při slovech tohoto chvalozpěvu mohu jednoduše spočinout a uvědomit si, že se týkají právě mne: Ježíš přišel, aby mě vysvobodil, zachránil ze všech podob zla…
25. 12. Slavnost Narození Páně
Iz 52,7-10
Žid 1,1-6 ; Jan 1,1-18
Komentář: Jan 1,1-18
Bůh se v Kristu setkává s člověkem tváří v tvář. Je tu dar plného setkání: otevřu se pro to?
26. 12. svátek sv. Štěpána
Sk 6,8-10; 7,54-60
Mt 10,17-22
Komentář: Sk 6,8-10; 7,54-60
Vydat svědectví: to je ”přírozené” vyústění Vánoc. A k tomu jsem povolán i já, vždyť křtem a biřmováním jsem přijal Ducha svědectví.
27. 12. svátek sv. Jana
1 Jan 1,1-4
Jan 20,2-8
Komentář: 1 Jan 1,1-4
Nejsme o nic ukráceni oproti prvním svědkům: stejně jako oni můžeme slyšet Krista v evangeliu a ”dotýkat” se ho ve svátostech!