Sekce: Nedělní liturgie
12. 11. 2006
32. neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Kéž pronikne k tobě má modlitba, nakloň svůj sluch k mému volání, Hospodine!
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí a milosrdný Bože, dej nám sílu překonávat všechno, co se nám staví do cesty, ať ti můžeme bez vnitřních i vnějších překážek svobodně sloužit. Prosíme o to skrze tvého Syna…
1. ČTENÍ
Takzvaný Eliášův cyklus (1 Král 17 a následující) nám představuje Eliáše jako divotvůrce obdařeného mimořádnými Božími dary. Avšak jeho hlavním posláním bylo sdělovat Boží slovo a tím ukázat, že Hospodin je ten pravý a jediný Bůh: Bůh živý, který koná mocné činy a zázraky.
1 Král 17,10-16
Prorok Eliáš šel do Sarepty. Přišel k bráně města, a hle – jedna vdova tam právě sbírala dříví. Zavolal ji a řekl: „Prosím, dej mi trochu vody v nádobě, abych se napil.“ Když mu pro ni šla, zavolal za ní: „Vezmi s sebou také kousek chleba!“
Ona odpověděla: „Jako že je živ Hospodin, tvůj Bůh, nemám nic upečeného, ale jen hrst mouky v hrnci a trochu oleje ve džbánu. Právě sbírám pár kousků dřeva, pak půjdu a upeču z toho sobě i svému synu. Najíme se a umřem.“
Eliáš jí řekl: „Buď bez starosti, jdi a udělej, jak jsi řekla. Nejdřív z toho upeč mně malou placku a přines mi to, pak půjdeš a upečeš sobě a svému synu.
Neboť tak praví Hospodin, Bůh Izraele: Nevyprázdní se hrnec s moukou a neubude ve džbánu s olejem až do dne, kdy Hospodin sešle déšť na zemi!“
Ona tedy šla a udělala podle Eliášových slov a jedla ona, on i její syn po drahný čas. Z hrnce se mouka nevyprázdnila a ze džbánu oleje neubývalo podle Hospodinova slova, které promluvil skrze Eliáše.
ŽALM 146
Odpověď: Duše má, chval Hospodina!
Hospodin zachovává věrnost navěky, – zjednává právo utlačeným, – dává chléb lačným. – Hospodin vysvobozuje vězně.
Hospodin otvírá oči slepým, – Hospodin napřimuje sklíčené, – Hospodin miluje spravedlivé, – Hospodin chrání přistěhovalce.
Hospodin podporuje sirotka a vdovu, – ale mate cestu bezbožníků. – Hospodin bude vládnout na věky, – tvůj Bůh, Sióne, po všechna pokolení.
2. ČTENÍ
Síla Kristovy oběti je patrná i z toho, že byla podána jednou provždy. Jednou provždy Kristus smířil svět s Otcem, jednou provždy odstranil na Golgotě hřích. V síle této oběti je možné každé usmíření.
Žid 9,24-28
Kristus nevešel do svatyně, zbudované lidskýma rukama, která je jenom napodobeninou té pravé, ale do samého nebe, aby se teď staral o naše záležitosti u Boha. A není třeba, aby víckrát obětoval sám sebe, jako velekněz vchází do velesvatyně rok co rok s cizí krví, jinak by musel trpět už mnohokrát od stvoření světa. Ale zjevil se teď na konci věků jednou provždy, aby svou obětí odstranil hřích.
A jako je lidem určeno, že musí jednou umřít, a pak nastane soud, podobně je tomu i u Krista: když byl jednou podán v oběť, aby na sebe vzal hříchy celého množství lidí, objeví se podruhé – ne už pro hříchy – ale aby přinesl spásu těm, kteří na něho čekají.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Blahoslavení chudí v duchu, neboť jejich je nebeské království. Aleluja.
EVANGELIUM
Cyklus o sporech s představiteli židovského náboženského života je zakončen varováním před zákoníky: přitom je třeba si všimnout, že Ježíš neodsuzuje tyto lidi (viz rozhovor se zákoníkem o největším přikázání!), spíš odsuzuje určitý styl života, který je v rozporu s prostotou a opravdovostí.
Mk 12,38-44
Ježíš učil (zástupy): „Varujte se učitelů Zákona! Chodí rádi v dlouhých řízách, mají rádi pozdravy na ulicích, první sedadla v synagógách a čestná místa na hostinách; vyjídají vdovám domy pod záminkou dlouhých modliteb. Ty stihne tím přísnější soud.“
Potom se posadil proti chrámové pokladnici a díval se, jak lidé dávají do pokladnice peníze. Mnoho boháčů dávalo mnoho. Přišla také jedna chudá vdova a dala dvě drobné mince, asi tolik jako pár halířů.
Zavolal své učedníky a řekl jim: „Amen, pravím vám: Tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice. Všichni totiž tam dali ze svého nadbytku, ona však dala ze svého nedostatku. Dala všechno, co měla, celé své živobytí.“
K ZAMYŠLENÍ
Je důležité přispívat podle vlastních možností na potřeby církve, je to i jedno z pěti církevních přikázání. Důležitější však je dávat víc to, co jsme, než to, co máme. Vždyť všechno je naše, my patříme Kristu, jak říká apoštol Pavel. Láska se neměří ekonomickými měřítky, ale vnitřní kvalitou. Poslední špetka mouky nebo dvě drobné mince darované z upřímného srdce mají před Bohem obrovskou, lidsky neměřitelnou, cenu. Vyjadřují celé naše bytí. Bůh umí žasnout nad těmito našimi nepatrnými dary a umí je proměnit tak, že se navěky neztratí jako mouka v hrnci a olej ve džbánu v případě vdovy, o které jsme dnes slyšeli v úryvku z První knihy Královské. V případě druhé chudé vdovy Bůh v Ježíši Kristu hlasitě upozorní na náš sebenepatrnější dar, za kterým se ukrývá celé naše živobytí. Kdo dává všechno, všechno obdrží nazpět. Takový dar nebude zapomenut navěky.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
13. 11.
Tit 1,1-9
Lk 17,1-6
Komentář: Lk 17,1-6
Odpouštět, stále znova – tento nárok je pro mne neustálou výzvou a zároveň připomínkou toho, jak jedná Bůh vůči mně.
14. 11.
Tit 2,1-8.11-14
Lk 17,7-10
Komentář: Tit 2,1-8.11-14
„Projevila se Boží dobrota, která přináší spásu všem lidem.“ Koho mi Pán přináší dnes na mysl, abych se za něj modlil (aby poznal Boží dobrotu a spásu) a abych mu vydával svědectví o Boží dobrotě.
15. 11.
Tit 3,1-7
Lk 17,11-19
Komentář: Lk 17,11-19
Být vděčný Bohu – za to, čím mne obdařil. Možná se mi to zdá všední, obyčejné. Přesto je na místě vděčnost. Za dnešní den, za dar mluvení, za dar radosti, za dar druhých lidí kolem mne, …
16. 11.
Flm 7-20
Lk 17,20-25
Komentář: Lk 17,20-25
„Boží království je mezi vámi.“ Nemohu vědět, kdy Pán přijde, ale mohu Boží království naplňovat a „přibližovat“ i dnešního dne: svou láskou, svou službou, …
17. 11.
2 Jan 4-9
Lk 17,26-37
Komentář: Lk 17,26-37
Je to jako v té pohádce (ani nahá, ani oblečená…). Ani se jen nezabývat všemožnými znameními a proroky – ani nežít, jako by ten den neměl nikdy přijít. Žít v prostoru mezi, kde se království Boží naplňuje a zároveň přibližuje.
18. 11.
3 Jan 5-8
Lk 18,1-8
Komentář: Lk 18,1-8
Neochabovat v modlitbě – to je výzva dnešního úryvku. Nemohu a nemusím rozumět nejrůznějším událostem, okolnostem, ale jsem znovu a znovu zván přinášet je před Pána v modlitbě.