Sekce: Nedělní liturgie
10. 11. 2002
32. neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Kéž pronikne k tobě má modlitba, nakloň svůj sluch k mému volání, Hospodine!
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí a milosrdný Bože, dej nám sílu překonávat všechno, co se nám staví do cesty, ať ti můžeme bez vnitřních i vnějších překážek svobodně sloužit. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Moudrost je zde zosobněna, podobně jako na jiných místech SZ
(Př 9; Sir 24). Je zároveň Božím darem a „plodem“ lidského úsilí a hledání. V NZ moudrost vystupuje jako skutečná osoba v Kristu Ježíši, který je „mocí a moudrostí Boží“ (1 Kor 1,24).
MDR 6,12-16
Moudrost září a nevadne, snadno ji vidí ti, kdo ji milují, dává se nalézt těmi, kdo ji hledají. Předchází ty, kdo po ní touží, a ukazuje se jim první.
Neunaví se, kdo k ní časně přichází, najde ji, jak mu sedí u dveří. Myslet totiž na ni je svrchovaná prozíravost, kdo kvůli ní bdí, brzy je bez starosti.
Vždyť sama obchází a hledá ty, kdo jsou jí hodni, na cestách se jim ukazuje s přízní a při každé myšlence jim vychází vstříc.
ŽALM 63
Odpověď: Má duše po tobě žízní, Pane, můj Bože!
Bože, ty jsi můj Bůh, – snažně tě hledám, – má duše po tobě žízní, prahne po tobě mé tělo – jak vyprahlá, žíznivá, bezvodá země.
Tak toužím tě spatřit ve svatyni, – abych viděl tvou moc a slávu. – Vždyť tvá milost je lepší než život, – mé rty tě budou chválit.
Tak tě budu velebit ve svém životě, – v tvém jménu povznesu své dlaně k modlitbě. – Má duše se bude sytit jak tukem a morkem, – plesajícími rty zajásají ústa.
Kdykoli na tebe vzpomenu na svém lůžku, – v nočních hodinách budu na tebe myslet. – Neboť stal ses mým pomocníkem – a ve stínu tvých křídel jásám.
2. ČTENÍ
V druhé části listu Soluňanům (kap. 4-5) se apoštol věnuje teologickým otázkám (tématu svatosti a příchodu Páně). Tři hlavní myšlenky charakterizují lit. úryvek:
1) křesťan nemůže mít stejný postoj k smrti jako ti, kteří nemají naději;
2) pokud věříme, že Kristus z mrtvých vstal, pak věříme, že i mrtví vstanou a budou s ním;
3) proto při příchodu Páně se opět „všichni sejdeme“.
1 Sol 4,13-18
Nechceme vás, bratři, nechat v nevědomosti o těch, kteří už zemřeli. Nesmíte pro ně truchlit tak jako ostatní, kdo nemají naději. Poněvadž věříme, že Ježíš umřel i vstal z mrtvých, věříme také, že s Ježíšem přivede Bůh i ty, kdo zesnuli ve spojení s ním. Říkáme vám to přece, jak nás Pán o tom poučil: My živí, kteří se dožijeme příchodu Páně, nepředstihneme ty, kdo budou už mrtví.
Až totiž bude dán rozkaz, až zazní archandělův hlas a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe. Napřed vstanou zemřelí křesťané, potom my, kteří do té chvíle zůstaneme naživu, budeme spolu s nimi uchváceni v oblacích do vzduchu vstříc Pánu. A pak už budeme s Pánem navždycky. Těšte se proto navzájem těmito slovy.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Bděte a buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete. Aleluja.
EVANGELIUM
V těchto posledních třech nedělích budeme číst perikopy z eschatologické řeči (Mt 24-25). Nejistota o čase Kristova příchodu vede k naléhavé výzvě „vytrvat a bdít“. Bdění pak nesmíme chápat jako nečinné vyhlížení, ale jako připravenost – v tom jsou nám moudré družičky příkladem.
Mt 25,1-13
Ježíš řekl svým učedníkům toto podobenství:
„Nebeské království je podobné deseti pannám, které vzaly lampy a vyšly naproti ženichovi. Pět z nich bylo pošetilých a pět prozíravých. Pošetilé vzaly sice lampy, ale nevzaly s sebou olej, prozíravé si však vzaly s lampami také do nádobek olej. Když ženich dlouho nepřicházel, začaly všechny podřimovat a usnuly.
Uprostřed noci se strhl křik: Ženich je tady! Jděte mu naproti! Tu všechny ty panny vstaly a začaly si upravovat lampy. Pošetilé prosily prozíravé: Dejte nám trochu oleje, lampy nám dohasínají. Ale prozíravé odpověděly: Nemůžeme, nestačilo by pak ani nám, ani vám, dojděte si raději k prodavačům a kupte si.
Jakmile však odešly nakoupit, přišel ženich a ty připravené vešly s ním na svatbu a dveře se zavřely. Později přišly i ostatní panny a volaly: Pane, pane, otevři nám! On však odpověděl: Amen, amen, pravím vám: Neznám vás. Bděte tedy, protože neznáte dne ani hodinu.“
K ZAMYŠLENÍ
Je pro mne Ježíš tím, koho čekám a na koho se těším, nebo tím, koho se bojím a raději bych byl od něho daleko? Ženich, který mne zve na hostinu a chce, abych se s nim radoval, nebo zkušební komisař, který v nestřežené chvíli přijde, aby mi překontroloval lampu? Ten, koho nechci propásnout, nebo kdosi daleký, jehož zájmem o můj život si nejsem jistý? Odpovědi na tyto otázky určují orientaci, tvar a kvalitu mého života. Je velký rozdíl mezi tím, jestli důvodem k mé bdělosti je očekávání někoho, na kom mi záleží a komu důvěřuji, nebo je důvodem strach před někým, koho se bojím jako nebezpečného protivníka!
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Tit 1,1-9
Lk 17,1-6
Komentář: Tit 1,1-9
V úvodním pozdravu se uvádí určité dary, které jsme my všichni mohli od Boha dostat. Které?
Tit 2,1-8.11-14
Lk 17,7-10
Komentář: Tit 2,1-8.11-14
Projevila se Boží dobrota a vede nás k… – pokus se konkretizovat uvedené životní postoje!
Tit 3,1-7
Lk 17,11-19
Komentář: Tit 3,1-7
Výčet „projevů starého člověka“ bys mohl doplnit, aby zahrnoval i tvé špatné skutky: a na tomto pozadí si uvědom velikost Boží dobroty k tobě!
Flm 7-20
Lk 17,20-25
Komentář: Flm 7-20
Pozoruhodný dopis! V něm se nám odkrývá Pavlovo srdce. A protože je to vzácný list, stojí za to se do něj ponořit v četbě a v uvažování o „Pavlově lidskosti“.
2 Jan 4-9
Lk 17,26-37
Komentář: 2 Jan 4-9
Víra a vzájemná láska: to jsou dvě stěžejní témata Janových listů a dva pilíře duchovního života. Nestačí však postavit tyto pilíře jednou provždy, je třeba je neustále obnovovat…
3 Jan 5-8
Lk 18,1-8
Komentář: 3 Jan 5-8
Víra v Krista je silnější než národnostní bariéry. Anebo je to u mě naopak?