Sekce: Nedělní liturgie
25. 10. 2009
30. neděle v mezidobí – cyklus B
Protože se na nás obracejí mnozí naši čtenáři s dotazem ohledně "Varhanické petice proti hudebnímu provedení mše sv. s papežem v Boleslavi", nabízíme Vám k přečtení článek a reakce mnohých z Vás...
<a href="http://www.pastorace.cz/otevreny-dopis-o-liturgii" target="Blank">Reakce na tzv. Otevřený dopis varhaníků o liturgii
aneb Církevním dokumentem po hlavě?</a>
Aktualizováno!
Pod článkem jsou zveřejněny souhlasné i nesouhlasné reakce čtenářů
***
V eucharistické modlitbě, kterou jsme si po několik nedělí přibližovali, jsme se nyní v jejím závěru dostali k prosbám. V tichu a zpravidla ve stoje nasloucháme knězi a v duchu k jeho slovům připojujeme záležitosti a prosby, které sami neseme v srdcích. Mše svatá rozhodně není omezena jen jedním předem definovaným úmyslem. Využijme té možnosti a nebojme se prosit Otce skrze jeho Syna v Duchu svatém. Konec konců formulace proseb v eucharistické modlitbě zahrnují všechno důležité, zač máme prosit, stačí být pozornými. V samém závěru eucharistické modlitby zaznívá doxologie, při které kněz drží pozvednutou misku s Tělem Kristovým a kalich s jeho Krví. Doxologií se vyjadřuje oslava Boží; stvrzuje a uzavírá ji společné zvolání lidu Amen. (Všeobecné pokyny k římskému misálu, čl. 79) Často se stává, že naše Amen jakoby zanikne a vyzní nezřetelně. Tímto jediným slovem však společně potvrzujeme slova kněze a připojujeme se k nim.
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Ze srdce ať se radují, kdo hledají Hospodina. Uvažujte o Hospodinu a jeho moci, hledejte vždy jeho tvář!
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, rozmnož naši víru, naději a lásku, ať s radostí plníme, co přikazuješ, aby se na nás splnilo, co slibuješ. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Toto čtení obsahuje dvě velká témata: Prvním je návrat z exilu – zvláštní pozornost se přitom věnuje právě těm, kteří byli v tehdejší společnosti znevýhodnění (slepí, chromí, těhotné). Druhým tématem je "změna údělu": místo pláče útěcha (tato "změna" konkretizuje ono "ponížení – povýšení").
Jer 31,7-9
Tak praví Hospodin: "Oslavujte Jakuba, jásejte nad prvním z národů, ať je slyšet váš jásot: Zachránil Hospodin svůj národ, zbytky Izraele!
Hle, přivedu je nazpět ze severní země, shromáždím je od končin země; slepí a kulhaví budou mezi nimi, spolu se ženami v naději a nedělkami; veliký zástup bude těch, kteří se sem vrátí.
Přicházejí s pláčem, ale útěchou je doprovázím; přivedu je k vodním proudům přímou cestou, na níž neklopýtnou. Stal jsem se totiž Izraeli otcem, Efraim je mým prvorozencem."
ŽALM 126
Odpověď: Velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.
Když Hospodin přiváděl siónské zajatce, – byli jsme jako ve snách. – Tehdy byla naše ústa plná smíchu – a náš jazyk plný jásotu.
Tehdy se říkalo mezi pohany: – "Velkou věc s nimi udělal Hospodin!" – Ano, velkou věc s námi udělal Hospodin, – naplnila nás radost.
Hospodine, změň náš osud, – jako se mění údolí na jihu země. – Kdo sejí v slzách, – žnout budou s jásotem.
Vycházejí s pláčem, – když nesou semeno k setí: – přijdou však s jásotem – a přinesou své snopy.
2. ČTENÍ
První část úryvku vyjmenovává vlastnosti kněze: být člověkem (a tak mít schopnost "soucitu"), být prostředníkem mezi Bohem a lidmi (nabízením obětí), mít povolání.
Žid 5,1-6
Každý velekněz je brán z lidu a bývá ustanoven pro lid v jeho záležitostech u Boha, aby podával dary a oběti za hříchy. Protože sám je stejně podroben slabosti, je schopen cítit s chybujícími a bloudícími. A proto musí podávat oběti za hřích sám za sebe jako za ostatní lidi. Nikdo si však nemůže tu důstojnost vzít sám, nýbrž musí být povolán od Boha jako Árón.
Tak si ani Kristus nepřisvojil slávu velekněžství sám, ale dal mu ji ten, který mu řekl: "Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil", jak říká i na jiném místě: "Ty jsi kněz navěky podle řádu Melchizedechova."
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Náš spasitel Ježíš Kristus zlomil moc smrti a přinesl nám světlo nepomíjejícího života v evangeliu. Aleluja.
EVANGELIUM
Už zázraky uzdravení hluchoněmého (7,31-37) a slepého z Betsaidy (8,22-26) naznačují, že i učedníci potřebují otevřít sluch a oči k porozumění Ježíšovu tajemství. Totéž platí o dnešním zázraku, který se odehrává před Ježíšovým utrpením – a učedníci přitom nechápou (mají zavřené oči) a nepřijímají tuto Ježíšovu cestu.
Mk 10,46-52
Když Ježíš a jeho učedníci s velkým zástupem vycházeli z Jericha, seděl u cesty slepý žebrák – Timaiův syn Bartimaios. Jakmile uslyšel, že je to Ježíš Nazaretský, začal volat: "Synu Davidův, Ježíši, smiluj se nade mnou!" Mnozí ho okřikovali, aby mlčel. On však křičel ještě víc: "Synu Davidův, smiluj se nade mnou!"
Ježíš se zastavil a řekl: "Zavolejte ho!" Zavolali tedy toho slepce a řekli mu: "Buď dobré mysli, vstaň, volá tě!" On odhodil plášť, vyskočil a přišel k Ježíšovi. Ježíš se ho zeptal: "Co chceš, abych pro tebe udělal?"
Slepec odpověděl: "Mistře, ať vidím!"
Ježíš mu řekl: "Jdi, tvá víra tě zachránila!" A ihned začal vidět a šel tou cestou za ním.
K ZAMYŠLENÍ
Spása, kterou Kristus realizuje, je určena všem, každému člověku. I tam, kde všechny naděje selhaly, v končinách nejvzdálenějších, kde z lidského pohledu není řešení, má Bůh svou cestu, i tam se může ozývat jásot a radost z jeho mimořádného zásahu. Každý dostane svou šanci, aby mohl spásu zakusit. Pro ni je pak třeba rozhodnout se bez zaváhání. V dnešním úryvku evangelia jsme slyšeli, že příležitost dostal slepý žebrák, syn Timaiův. Musel hodně silně volat: "Ježíši, Synu Davidův, smiluj se nade mnou", aby zastavil Ježíšův zástup i Ježíše samotného. Tu šanci však nepromarnil. Je ještě potřeba vědět, co spása znamená, že je tím jediným a podstatným v našem životě. I tady se Bartimaios nezmýlil. Uměl bych taky správně odpovědět na Ježíšovu otázku: "Co chceš, abych pro tebe udělal?"? Pozor! Chtít člověk může cokoli a Bůh má moc to učinit, jen jedno však je to podstatné!
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
26. 10.
Řím 8,12-17
Lk 13,10-17
Komentář: Lk 13,10-17
Osmnáct let je hrozně dlouhá doba v lidském životě. Číslovka osmnáct pro mne může být nadějí, že i skutečnosti v mém životě, které dlouho zůstávají bez proměny, se změnit mohou, že je Kristus může proměnit, že "na to má".
27. 10.
Řím 8,18-25
Lk 13,18-21
Komentář: Lk 13,18-21
Jsem na cestě, hořčičné zrnko víry do mě bylo zaseto a roste. Nechávám je jen tak růst, či jeho růst podporuji? Jak konkrétně?
28. 10. svátek sv. Šimona a Judy
Ef 2,19-22
Lk 6,12-19
Komentář: Lk 6,12-19
Ježíšova důležitá rozhodnutí se odehrávají po modlitbě, po čase stráveném v naslouchání jeho Otci. Proč jej v tom nenapodobovat (i když "nemám čas"...)?
29. 10.
Řím 8,31b-39
Lk 13,31-35
Komentář: Lk 13,31-35
Nehledám někdy také falešné důvody, jak druhé přesvědčit (tak jako farizeové)? Či falešné důvody, jak se vyhnout svým povinnostem?
30. 10.
Řím 9,1-5
Lk 14,1-6
Komentář: Lk 14,1-6
Láska jsoucí nad Zákonem. Co mi to říká pro můj život? Co je pro mne důležitější: člověk v nouzi, nebo dodržení přikázání, zvyku, obvyklého chování?
31. 10.
Řím 11,1-2a.11-12.25-29
Lk 14,1.7-11
Komentář: Lk 14,1.7-11
Na spásu (přední místo na hostině) si nemohu dělat nárok, nemohu ji získat svým jednáním. Získávám ji pokorným přijetím tohoto Božího daru a následováním = službou svým bližním.