Sekce: Nedělní liturgie
26. 1. 2003
3. neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Zpívejte Hospodinu píseň novou, zpívejte Hospodinu, všechny země! Velebnost a vznešenost ho předchází, moc a nádhera je v jeho svatyni.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, veď nás, ať žijeme podle tvé vůle, abychom zůstávali stále spojeni s tvým milovaným Synem a přinášeli hojný užitek. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Kniha Jonášova hlásá univerzalismus spásy (spásu pro všechny). Jedinou podmínkou je víra v Boha a zřeknutí se hříšných cest.
Jon 3,1-5.10
Hospodin oslovil Jonáše: ”Vstaň, jdi do velikého města Ninive a volej tam, co ti ukládám.” Jonáš tedy vstal a šel do Ninive podle Hospodinova rozkazu.
Ninive bylo veliké město před Bohem, tři dny se jím muselo procházet. Jonáš začal procházet městem první den a volal: ”Ještě čtyřicet dní a Ninive bude vyvráceno!”
Ninivští obyvatelé však uvěřili Bohu, vyhlásili půst, oblékli se v žínice, velcí i malí. Když Bůh viděl, co učinili, že změnili své hříšné chování, smiloval se a nepřivedl na ně zkázu, kterou jim hrozil.
ŽALM 25
Odpověď: Ukaž mi své cesty, Hospodine!
Ukaž mi své cesty, Hospodine, - a pouč mě o svých stezkách. - Veď mě ve své pravdě a uč mě, - neboť ty jsi Bůh, můj spasitel.
Rozpomeň se, Hospodine, na své slitování, - na své milosrdenství, které trvá věčně. - Pamatuj na mě ve svém milosrdenství - pro svou dobrotivost, Hospodine!
Hospodin je dobrý a dokonalý, - proto ukazuje hříšníkům cestu. - Pokorné vede k správnému jednání, - pokorné učí své cestě.
2. ČTENÍ
V sedmé kapitole Pavel odpovídá na některé konkrétní otázky ohledně manželství a celibátu. V následujícím krátkém úryvku apoštol zdůrazňuje, že žijeme ve výjimečné době, protože Kristus už přišel a nastala nová epocha. Proto náš život získal ”nový rozměr” a smysl.
1 Kor 7,29-31
Říkám, bratři, toto: Čas je krátký. Proto ti, kdo mají manželku, ať žijí, jako by ji neměli, a ti, kdo pláčou, jako by neplakali, a ti, kdo se radují, jako by se neradovali, a ti, kdo kupují, jako by jim nemělo zůstat nic, a ti, kdo užívají tohoto světa, jako by ho neužívali, neboť tento viditelný svět pomíjí.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Přiblížilo se Boží království, praví Pán; obraťte se a věřte evangeliu. Aleluja.
EVANGELIUM
Ježíš hlásá, že je třeba změnit smýšlení (”obraťte se”) a přijmout ”myšlení evangelia”: priority, postoje podle evangelia. Názorným příkladem takového obrácení (životního obratu) jsou první učedníci.
Mk 1,14-20
Když byl Jan (Křtitel) uvězněn, přišel Ježíš do Galileje a hlásal tam Boží evangelium: ”Naplnil se čas a přiblížilo se Boží království. Obraťte se a věřte evangeliu.”
Když šel podél Galilejského moře, uviděl Šimona a jeho bratra Ondřeje, jak loví v moři; byli totiž rybáři. Ježíš jim řekl: ”Pojďte za mnou a udělám z vás rybáře lidí.” Ihned nechali sítě a následovali ho.
Když popošel o něco dále, uviděl Zebedeova syna Jakuba a jeho bratra Jana, jak na lodi spravují sítě; a hned je povolal. Zanechali svého otce Zebedea na lodi s pomocníky a odešli za ním.
K ZAMYŠLENÍ
Není snadné se obrátit. Ale mnohdy je ještě nesnadnější uvěřit, že se může obrátit někdo druhý, člověk nebo lidé, od nichž to vůbec neočekáváme. Obrácení skutečně mění situaci. Ovšem mění především situaci mezi člověkem a Bohem. Ten, kdo se obrátí, si jakoby otevírá před sebou budoucnost. Bůh s ním může znovu počítat, protože se vrátil na jedinou cestu, po které Bůh ”chodí”, totiž na cestu dobra. Proto není divu, že se nad obráceným hříšníkem raduje celé nebe. Zamyšlení nad historií proroka Jonáše nás může přivést nakonec k otázce: je důležitější způsob, jakým někdo volá druhé k pokání, nebo víra, že Bůh odpustit chce, že se člověk obrátit může a že má proto smysl na obrácení hříšníků čekat? Jonáš se musel dopracovat až k té druhé možnosti.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Žid 9,15.24-28
Mk 3,22-30
Komentář: Mk 3,22-30
Ježíš byl nekompromisní vůči zlu: a kvůli tomu nebyl vždy populární a oblíbený. A že odkryje i v mém životě ”stopy zlého”, toho se nemusím strachovat: to bude jen k mému prospěchu. Proto mu mohu ”naplno” odhalit to, co je v mém srdci: on neničí, ale osvobozuje.
Žid 10,1-10
Mk 3,31-35
Komentář: Mk 3,31-35
To je opravdu velká výsada: mít ke Kristu tak blízký vztah, že jsme jeho ”bratři či sestry”. Nestojí to za to hledat cesty, jak být Kristu nablízku?
Žid 10,11-18
Mk 4,1-20
Komentář: Mk 4,1-20
Podobenství mě chce především ujistit o Boží velkorysosti: on rozsévá, i když nejsem ”dobrou půdou” - on mě oslovuje, zajímá se o mě, volá k sobě i tehdy, když nejsem disponovaný. To je důvodem k děkování.
Žid 10,19-25
Mk 4,21-25
Komentář: Mk 4,21-25
Dnešní doba nás často ”nutí” myslet ekonomicky: šetřit, rozpočítat peníze. Toto ekonomické smýšlení by se však nemělo promítat v našem vztahu k Bohu a k jeho slovu.
Žid 10,32-39
Mk 4,26-34
Komentář: Mk 4,26-34
Tato podobenství mě povzbuzují, že evangelium má především sílu samo od sebe: tedy nezávisle na mé aktivitě, přičinlivosti. To mě může osvobodit od nezdravého pocitu, že ”to stojí především na mně”.
Žid 11,1-2.8-19
Mk 4,35-41
Komentář: Mk 4,35-41
Kristu není jedno, že mě trápí potíže rodinné nebo finanční, zdravotní nebo duchovní. Jen jedno ode mne očekává…