Sekce: Nedělní liturgie
14. 12. 2003
3. neděle adventní - C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Radujte se stále v Pánu, opakuji: Radujte se! Pán je blízko.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí Bože, očekáváme s vírou slavnost narození tvého Syna a prosíme tě: dej nám svou milost, abychom se mohli radovat z naší spásy a vděčně tě chválit. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
1. ČTENÍ
Toto čtení je závěrem knihy proroka Sofoniáše, která hovoří o příchodu ”dne Hospodinova”. Tento den bude dnem očisty pro všechny národy. Hospodin bude tříbit také vzpurný Jeruzalém a zanechá uprostřed něj lid pokorný a chudý, který se bude utíkat k Hospodinovu jménu. Pro tento ”zbytek Izraele” platí výzva, aby se radoval celým srdcem a odložil strach i malomyslnost. Důvodem pro obě tyto výzvy je ujištění: Hospodin, tvůj Bůh, je ti blízko, je uprostřed tebe. On ti nově prokazuje svoji lásku.
Sof 3,14-18a
Jásej, siónská dcero, zaplesej, Izraeli, raduj se a vesel celým srdcem, jeruzalémská dcero! Zrušil Hospodin tvůj trest, odstranil tvé nepřátele, uprostřed tebe je Hospodin izraelským králem, zla už se neboj!
V onen den bude řečeno Jeruzalému: Neboj se, Sióne, ať nejsou tvoje ruce malátné! Hospodin, tvůj Bůh, je uprostřed tebe, hrdina, vítěz, plesá nad tebou v radosti, obnovil k tobě svou lásku, s veselím nad tebou jásá jako ve dnech svátku.
ŽALM Iz 12
Odpověď: Plesejte a jásejte, neboť nad vámi vládne Svatý Izraele.
Bůh je má spása! – Bez obavy mohu doufat. – Hospodin je má síla a statečnost, – stal se mou spásou. – S radostí budete vážit vodu – z pramenů spásy.
Oslavujte Hospodina, vzývejte jeho jméno! – Hlásejte mezi národy jeho díla, – zvěstujte vznešenost jeho jména.
Zpívejte Hospodinu, neboť učinil velkolepé věci, – ať je to známo po celé zemi! – Plesejte a jásejte, obyvatelé Siónu, – neboť nad vámi vládne Svatý Izraele.
2. ČTENÍ
Pavel byl zcela prostoupen a unášen blízkostí Pána. Toto můžeme jasně vytušit z následujících veršů, v jejichž středu stojí ujištění: Pán je blízko! Jeho blízkost proměňuje celý život křesťana: vyvolává radost, ušlechtilé a dobrotivé jednání vůči druhým, pokoj ve starostech. Tato blízkost osvobozuje člověka k tomu, aby dokázal odevzdávat Bohu všechny své potřeby v modlitbě. Jistota, že Bůh je blízko a že o nás láskyplně pečuje, dává vytrysknout už předem děkování, i když nejsou ještě vidět ”plody” modlitby. Boží blízkost obdarovává také pokojem, který je silnější než veškeré znepokojující myšlenky.
Flp 4,4-7
Bratři! Radujte se stále v Pánu, opakuji: Radujte se! Vaše ušlechtilost ať je známa všem lidem. Pán je blízko. O nic nemějte starost! Ale ve všem předkládejte Bohu své potřeby v modlitbě a prosbě s děkováním.
Pak Boží pokoj, který převyšuje všecko pomyšlení, uchrání vaše srdce a vaše myšlenky v Kristu Ježíši.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Duch Páně je nade mnou, poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst. Aleluja.
EVANGELIUM
Jan Křtitel přísně napomínal nově pokřtěné, aby neměli falešnou jistotu o vlastní spáse na základě pouhého křestního obmytí či původu od Abraháma. Je třeba konkrétních projevů obrácení. Proto lidem ukládá, aby uplatnili solidární lásku jako předstupeň Ježíšova požadavku lásky. Celníkům a vojákům neříká, aby opustili své povolání (Židé jimi pohrdali, protože spolupracovali s okupantskou římskou mocí!), ale radí jim, aby jednali spravedlivě a respektovali práva i důstojnost druhých. Především však nasměrovává pozornost lidí k přicházejícímu Mesiáši, a proto je jeho hlásání označeno jako radostná zvěst. Je to evangelium v zárodku, které dovrší Ježíš.
Lk 3,10-18
Lidé se ptali Jana (Křtitele): ”Co máme dělat?”
Odpovídal jim: ”Kdo má dvoje šaty, ať se rozdělí s tím, kdo nemá žádné. A kdo má něco k jídlu, ať jedná stejně.”
Přišli také celníci, aby se dali pokřtít, a ptali se ho: ”Mistře, co máme dělat?”
On jim odpověděl: ”Nevybírejte víc, než je stanoveno.”
I vojáci se ho ptali: ”A co máme dělat my?”
Odpověděl jim: ”Na nikom se nedopouštějte násilí, nikoho nevydírejte, buďte spokojeni se svým žoldem.”
Lid byl plný očekávání a všichni uvažovali o tom, zdali Jan není Mesiášem. Jan jim všem na to říkal: ”Já vás křtím vodou. Přichází však mocnější než já; jemu nejsem hoden ani rozvázat řemínek u opánků. On vás bude křtít Duchem svatým a ohněm. V ruce má lopatu, aby pročistil (obilí) na svém mlatě a pšenici uložil na sýpce; plevy však bude pálit ohněm neuhasitelným.”
Dával lidu ještě mnoho jiných napomenutí a hlásal mu radostnou zvěst.
K ZAMYŠLENÍ
Třikrát zaznívá v dnešním evangeliu otázka: ”Co máme dělat?” A Jan odpovídá různým kategoriím lidí (celníci, vojáci…) na základě jejich konkrétních životních podmínek. I my se dnes můžeme ptát: co máme dělat, a můžeme si být jisti, že odpověď na tuto otázku bude v souladu se životním stavem, k němuž patříme. Zkoumejme proto, co je jeho podstatou a základní charakteristikou!
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Nm 24,2-7.15-17a
Mt 21,23-27
Komentář: Mt 21,23-27
K Ježíši není možné přistoupit pokrytecky, vykalkulovaně, s maskami…
Sof 3,1-2.9-13
Mt 21,28-32
Komentář: Mt 21,28-32
Celníci a nevěstky mají velkou výhodu: nemohou spoléhat na sebe (a na své výkony před Bohem) a vše očekávají jen od Hospodina. A tak jsou pro nás ”vzorem” k napodobení!
Gn 49,1a.2.8-10
Mt 1,1-17
Komentář: Mt 1,1-17
Výčet jmen Ježíšova rodokmenu je na první pohled nicneříkající. Možná mě to však osloví víc, když si uvědomím, že Bůh používal konkrétní lidi k uskutečňování svého plánu spásy: lidi hříšné, obyčejné. A do tohoto výčtu mohu přidat svoje jméno a uvědomit si: i mě si chce Bůh použít…
Jer 23,5-8
Mt 1,18-24
Komentář: Mt 1,18-24
Marie počala z Ducha svatého: jen tak mohla přinést světu Boží život. A stejně tak i ty můžeš přinést Boží život hledajícím a skomírajícím jen tehdy, když se otevřeš Duchu života.
Sd 13,2-7.24-25a
Lk 1,5-25
Komentář: Lk 1,5-25
Zásadní chybou Zachariáše bylo, že neuvěřil Božímu slovu: zdálo se mu to příliš ”fantastické” a neuvěřitelné. A já? Budu mít odvahu uvěřit (nově a hlouběji) nepochopitelné zvěsti, že Bůh přichází ke mně… tak blízko?
Iz 7,10-14
Lk 1,26-38
Komentář: Lk 1,26-38
”Staň se mi podle tvého slova” – to je ”magické” slůvko, které má v sobě zázračnou moc: Slovo se stává tělem. Toto ”magické” slůvko je na dosah každému z nás: a Boží slovo se pak stane tělem v našem životě.