Sekce: Nedělní liturgie
16. 1. 2005
2.neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Ať se ti koří celá země, Bože, ať ti zpívá, ať opěvuje tvé jméno.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, ty řídíš všechno na nebi i na zemi; vyslyš prosby svého lidu a dej našim dnům svůj řád a mír. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Ke konci babylónského exilu lze datovat tento úryvek, který je součástí druhé písně o Služebníku (Iz 49,1n). Tato tajuplná postava má znovu sjednotit rozptýlený izraelský národ, ale také přinést světlo života pohanům „přebývajícím ve tmě“. Tato pasáž předjímá univerzálnost spásy zjevnou v Kristově poslání.
Iz 49,3.5-6
Hospodin mi řekl: „Jsi mým služebníkem, Izraelem, proslavím se tebou.“
Avšak nyní praví Hospodin, který si ze mě utvořil služebníka již v matčině lůně, abych zas k němu přivedl Jakuba, abych mu shromáždil Izraele. Tak jsem ve cti u Hospodina, (protože) Bůh můj je mou silou.
Řekl mi (tedy): „Nestačí, že jsi mým služebníkem, abys obnovil Jakubovy kmeny a zbytky Izraele přivedl nazpět. Proto tě dám národům jako světlo, aby se spása má rozšířila až do končin země.“
ŽALM 40
Odpověď: Hle, přicházím, Pane, splnit tvou vůli.
Pevně jsem doufal v Hospodina, – on se ke mně sklonil a vyslyšel mé volání. – Novou píseň vložil mi do úst, – chvalozpěv našemu Bohu.
V obětních darech si nelibuješ, – zato jsi mi otevřel uši. – Celopaly a smírné oběti nežádáš, – tehdy jsem řekl: „Hle, přicházím.
Ve svitku knihy je o mně psáno: – Rád splním tvou vůli, můj Bože, – tvůj zákon je v mém nitru.“
Spravedlnost jsem zvěstoval ve velkém shromáždění, – svým rtům jsem nebránil, ty to víš, Hospodine!
2. ČTENÍ
První list Korinťanům byl napsán kolem Velikonoc roku 57. Korintská obec prožívala určitý duchovní rozkvět protkaný mnohými chybami a hříchy: rozdělení společenství, indiferentismus vůči případu krvesmilství, zmatené slavení liturgie. A právě těmto hříšným křesťanům Pavel hned v úvodu připomíná, že jsou povoláni ke svatosti.
1 Kor 1,1-3
Pavel, z Boží vůle povolaný za apoštola Ježíše Krista, a bratr Sosthenes členům církevní obce Boží v Korintě, kteří byli posvěceni v Kristu Ježíši a povoláni do stavu svatých, a také všem, kteří kdekoli vzývají jméno Pána Ježíše Krista, Pána svého i našeho. Milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a od Pána Ježíše Krista.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi. Aleluja.
EVANGELIUM
Slova Jana Křtitele jsou vůbec prvním svědectvím o Kristu ve čtvrtém evangeliu: mají proto zvláštní význam, jsou jeho „hlavní charakteristikou“. Jan Křtitel vyjmenovává dva znaky Kristova poslání: odstranit hřích a darovat Ducha svatého. Nejprve je třeba totiž odstranit „špatný obsah nádoby“, vyčistit ji, aby bylo možné ji naplnit obsahem novým, Duchem nového života.
Jan 1,29-34
Na druhý den Jan viděl Ježíše, jak jde k němu, a řekl: „Hle, beránek Boží, který snímá hříchy světa! To je ten, o kterém jsem řekl: ‚Po mně přijde ten, který má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.‘ Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem přišel křtít vodou, aby byl zjeven izraelskému národu.“
A Jan vydal svědectví: „Viděl jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zůstal na něm. Ani já jsem ho neznal, ale ten, který mě poslal křtít vodou, mi řekl: ‚Na koho uvidíš sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který křtí Duchem svatým.‘
A já jsem to viděl a dosvědčuji: To je Syn Boží.“
K ZAMYŠLENÍ
Bůh v Kristu člověku začal bydlet mezi námi, „roztáhl svůj stan uprostřed nás“. Kristus, Boží Syn, jako člověk žil na této zemi a jeho slovo znělo a zaznívá v prostoru a čase. Vtělení je ústředním tajemstvím naší víry. Je to konkrétní projev Boží starostlivosti o nás. Naše odpověď Bohu, který v Kristu začíná své putování po našich cestách, má být konkrétní a každodenní. Situace, ve kterých se ocitáme a které řešíme, nejsou nikterak mimořádné, provází nás všednost a každodenní rutina. Zdá se nám to málo pro vhodnou odpověď Bohu. A přece jakékoli gesto, přijatý úkol, čas ve společnosti druhých, události do nichž jsme ponořeni, všechno to jsou jedinečné příležitosti k setkání s Ježíšem. I obyčejná sklenice obyčejné vody podaná našemu bližnímu s ochotou a láskou má cenu věčné odměny a jednoduché slovo modlitby spojené s vírou, pronesené v pravou chvíli může vyprosit obrácení srdce! Díky Božímu přebývání mezi námi i skutečnosti všední dostaly hodnotu nekonečnou.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
17. 1.
Žid 5,1-10
Mk 2,18-22
Komentář: Mk 2,18-22
Pro Ježíšovy současníky bylo jeho evangelium něčím novým. Nám se může zdát, že je staré – známe ho my, znaly ho předchozí generace. Až když se člověk do něho zahloubá, uvidí, že je to nové slovo, které mluví do našeho starého a mnohdy omšelého vidění světa.
18. 1. Památka Panny Marie, Matky jednoty křesťanů
Sk 1,12-14
Lk 1,39-47
Komentář: Lk 1,39-47
Dobrá překvapení dělají náš život hezčím a bohatším. Ale až když dojdeme ke chvíli, kdy za ně Boha chválíme, dosáhli jsme cíle! A v této chvále se můžeme spojit se všemi, kdo se cítí být Bohem obdarováni, i když s námi mnohé věci nesdílí.
19. 1.
Žid 7,1-3.15-17
Mk 3,1-6
Komentář: Mk 3,1-6
Nad převráceným jednáním Ježíšových odpůrců se člověk nejspíš pozastaví a diví se mu. Ale nepřihodí se něco podobného i nám, když se věci v našem životě nevyvíjejí podle našich představ?
20. 1.
Žid 7,25 – 8,6
Mk 3,7-12
Komentář: Mk 3,7-12
Při cestě za uzdravením se lidé za Ježíšem jen hrnuli. Na Kalvárii ho nechtěl následovat téměř nikdo. A přece se spása dovršila až tam. Tedy až tam se dovršilo uzdravení, které začalo uzdravováním tělesných neduhů.
21. 1.
Žid 8,6-13
Mk 3,13-19
Komentář: Mk 3,13-19
Být s Ježíšem je nezbytnou průpravou k tomu, aby mohl být člověk jako jeho posel poslán do světa. Nejde tedy jen o to, jak hlásat evangelium, ale i o otázku, zda ti, kdo mají hlásat (všichni křesťané!), jsou vybaveni ke službě tím, že „jsou s ním“.
22. 1.
Žid 9,2-3.11-14
Mk 3,20-21
Komentář: Mk 3,20-21
Tak je to dodnes: kdo bere Boží království vážně, připadá řadě lidí tak trochu jako blázen. A kdo chce být úplně stejný jako ostatní, nejspíš nebude Boží.