Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

5. 12. 2004

2.neděle adventní - A

Čekání bývá dlouhé, zvláště, když se na přicházející událost opravdově těšíme. Jde při tom o poctivost a trpělivost. Vždyť všechno má svůj čas. Nedostatky toho, co jsme ošidili nebo uspěchali, rychle vyjdou najevo. Bylo by proto velkou škodou pokazit toužebně očekávanou chvíli podvodem a zkracováním nutné cesty. Dopřejme si čas na přípravu – obrácení našeho nitra. Jen disponované srdce bude schopné přijmout přicházejícího Pána. Bylo by velkou škodou minout se s ním nebo ho nepoznat.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Hle, Pán přijde spasit lidi všech národů a k radosti vašeho srdce dá, že uslyšíte jeho mocný hlas.

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí a milosrdný Bože, spěcháme vstříc tvému Synu a prosíme tě: Nedopusť, aby nám stály v cestě pozemské zájmy, ale ať nebeská moudrost zúrodní naše nitro, abychom došli k věčnému životu s Kristem. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…

1. ČTENÍ

Po katastrofálních událostech z roku 721 př. Kr., kdy Asyřané dobyli severní království, hrozí také judskému království zánik. V této situaci zní proroctví o nové budoucnosti. Z ponížení a bezmoci Izraele (zůstal pouhý „kořen“!) vyprýští nový spasitelný čin: výhonek – mesiánský král z Davidova rodu. Jeho dary označují praktické schopnosti najít prostředky a cestu k tomu, aby vnesl spravedlnost a pokoj do společnosti Božího lidu a mezi národy. Tento pokoj je vylíčený obrazy připomínajícími prvotní soulad v ráji.

Iz 11,1-10

Vyrazí ratolest z pahýlu Jesse, výhonek vypučí z jeho kořenů, spočine na něm duch Hospodinův: duch moudrosti a rozumu, duch rady a síly, duch poznání a zbožnosti, naplní ho duch bázně před Hospodinem.
Nebude soudit podle zdání, nebude rozhodovat podle doslechu, ale podle spravedlnosti bude soudit chudé a podle práva se bude rozhodovat pro ubohé v zemi. Zabije násilníka holí svých úst, usmrtí bezbožného dechem svých rtů. Spravedlnost bude rouchem jeho beder a věrnost bude pásem jeho boků. Vlk bude přebývat s beránkem, pardál si lehne vedle kozlátka, tele a lvíče budou žrát pospolu a malé dítě je bude vodit. Kráva pást se bude s medvědicí, jejich mláďata spolu ulehnou, lev jako býk bude řezanku žvýkat. Kojenec si bude hrát nad dírou zmije a nemluvně sáhne rukou do skrýše jedovatého hada. Nikdo nebude škodit ani pustošit na celé mé svaté hoře, protože země se naplní poznáním Hospodina, jako vody pokrývají moře.
Tehdy se objeví kořen Jesse jako znamení národům; pohané ho budou hledat a jeho sídlo bude slavné.

ŽALM 72

Odpověď: V jeho dnech rozkvete spravedlnost a hojnost pokoje navěky.

Bože, svěř králi svou pravomoc, – svou spravedlnost královskému synu. – Ať vládne tvému lidu spravedlivě, – nestranně tvým ubohým.
V jeho dnech rozkvete spravedlnost a hojnost pokoje, – dokud nezanikne luna. – Bude vládnout od moře k moři, – od Řeky až do končin země.
On vysvobodí chudáka, který se dovolává pomoci, – ubožáka, jehož se nikdo neujímá. – Smiluje se nad nuzným a chudým, – zachrání ubožákům život.
Jeho jménu se bude žehnat navěky, – pokud bude slunce svítit, potrvá jeho jméno. – A v něm budou požehnána všechna plemena země, – blahoslavit ho budou všechny národy.

2. ČTENÍ

Celé druhé čtení je třeba vidět v kontextu předcházejících veršů (15, 1-3), které vyslovují nárok, aby silní nesli slabosti slabých a hledali prospěch bližního ke společnému růstu. Na to navazuje náš úryvek, který hovoří o vytrvalém nesení slabostí druhých. Je důležité si všimnout, že taková trpělivost není pouhým lidským úsilím, ale pramení z Božího slova (v. 4), z Kristova příkladu (v. 2) a ze samotného Boha (v. 5). Z takové starostlivosti jednoho o druhého může pramenit společná oslava Boha.

Řím 15,4-9

(Bratři a sestry!) Všechno, co kdysi bylo napsáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom z Písma čerpali vytrvalost a povzbuzení, a tak měli naději. Bůh, zdroj vytrvalosti a povzbuzení, kéž vám dá, abyste žili v souladu podle vůle Krista Ježíše. Tak budete moci svorně a jedněmi ústy oslavovat Boha, Otce našeho Pána Ježíše Krista.
Přijímejte proto jeden druhého do svého společenství, jak i Kristus přijal vás – k oslavě Boží. Tím chci totiž říct: Kristus se stal služebníkem židů, aby se prokázalo, že Bůh je věrný, aby tím byla stvrzena zaslíbení daná praotcům; ale také proto, aby pohané oslavovali Boha, že jim prokázal milosrdenství, jak je psáno: „Proto tě budu velebit mezi pohany, tvému jménu budu zpívat chválu.“

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky! Každý člověk uzří Boží spásu. Aleluja.

EVANGELIUM

Vystoupení Jana Křtitele (kolem r. 26 po Kr.) se odehrává na poušti, jež byla ve SZ místem setkání s Bohem. V tichu pouště zní výzva ke „změně smýšlení“, protože se přiblížilo nebeské království: Bůh se jako mocný vládce novým způsobem přibližuje svému lidu. Tato změna smýšlení doprovázená skutky (v. 8.10; Mt 7,17-19) je onou přípravou cesty pro Panovníka. Obrat „připravit cestu“ má svůj kořen ve staroorientální praxi připravit cestu pro návštěvu panovníka. Tento přicházející Panovník je větší než Jan Křtitel, protože má moc očistit od všech podob hříchu a zla.

Mt 3,1-12

V té době vystoupil Jan Křtitel a kázal v judské poušti: „Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království.“ Jan byl totiž ten, o němž řekl prorok Izaiáš: „Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky!“
Jan měl na sobě oděv z velbloudí srsti a kolem boků kožený pás, živil se kobylkami a medem divokých včel. Tehdy vycházel k němu Jeruzalém, celé Judsko a celý kraj kolem Jordánu, dávali se od něho křtít v řece Jordánu a přitom vyznávali své hříchy.
Když však viděl, že k jeho křtu přichází mnoho farizeů a saduceů, řekl jim: „Zmijí plemeno, kdo vám ukázal jak uniknout trestu, který už hrozí? Přinášejte tedy ovoce hodné obrácení. Nemyslete si, že můžete říkat: ‚Naším otcem je Abrahám!‘, neboť vám říkám: Bůh může oživit tyhle kameny a Abrahámovi z nich udělat děti. Sekera už je přiložena stromům ke kořenu, každý strom, který nenese dobré ovoce, bude poražen a hozen do ohně. Já vás křtím vodou, abyste se obrátili. Ale ten, který má přijít po mně, je mocnější než já; jemu nejsem hoden ani opánky přinést. On vás bude křtít Duchem svatým a ohněm. V ruce má lopatu a pročistí (obilí) na svém mlatě. Pšenici uloží na sýpce, plevy však bude pálit ohněm neuhasitelným.“

K ZAMYŠLENÍ

Třebaže slova evangelia, zvláště ta o změně života, obrácení, jsou výzvou a nezní nám příliš lákavě, jejich autorem je ten, kdo nás stvořil. A stvořil nás ke štěstí, pro společenství se sebou samým. Jeho slova jsou nám tedy vodítkem, jak takového cíle dosáhnout. Nejen to. Jan Křtitel sám hlásal slova Ježíšova: „Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království“ (Mt 3,1) a žil je. Abychom stejná slova mohli hlásat i my, a k tomu jsme jako křesťané povoláni, je nezbytné přijmout je za svá. S těmi slovy přijímáme i jejich autora. Zdá se to nemožné? Snad. Asi jako je nemožné, aby ze suchého pařezu vyrazila svěží ratolest.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Iz 35,1-10

Lk 5,17-26

Komentář: Iz 35,1-10
Svět kolem nás vypadá úplně jinak, než jak ho líčí ve své vizi prorok. Je plný zla. A přece tam, kde se setkáme s Ježíšem, vnímáme proměnu – začínáme vidět něco podobného jako Izaiáš.

Iz 40,1-11

Mt 18,12-14

Komentář: Iz 40,1-11
Může Bůh vejít do mého života, do mých starostí, nadějí a očekávání? Je tam pro něho místo? Čekám ho?

Slavnost Neposkvrněného početí Panny Marie

Gn 3,9-15.20

Lk 1,26-38

Komentář: Gn 3,9-15.20
Výmluvy neplatí, zlo nese zlé ovoce. Pomáhá jediné: s důvěrou přijít k Bohu, původci života. Ospravedlňování vlastních činů je ztrátou času a další příležitostí pro zlo.

Iz 41,13-20

Mt 11,11-15

Komentář: Iz 41,13-20
Důvěra ve vlastní moc a nepřemožitelnost nebo důvěra v Hospodina? To bylo dilema pro Izrael mnohokrát v jeho historii a může to být i dilema našeho života. Najít v Bohu vykupitele však znamená vysvobození.

Iz 48,17-19

Mt 11,16-19

Komentář: Iz 48,17-19
Jakou cestou v životě chodím? Je to cesta, po které mě vede Bůh? Stojím o to, abych tuto cestu poznával? Mám odvahu se jeho cestě svěřit?

Sir 48,1-4.9-11

Mt 17,10-13

Komentář: Sir 48,1-4.9-11
Náš život je někdy tak malý a plný malicherností ve srovnání s tím, jak je líčen život proroků! A přece to může být život spojený s týmž velkým Bohem, s nímž ho spojovali oni! Život, který se stává velikým.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…