Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

19. 10. 2008

29. neděle v mezidobí - cyklus A

Potřebuje-li liturgie znamení ke své existenci, potřebuje je také člověk. Není totiž jen duch – má tělo, také ono musí vzdát čest svému Tvůrci, musí ho chválit a musí mu děkovat – vždyť i ono vzešlo z Boží ruky. Svou vděčnost nemůže vyjádřit lépe než viditelnými znameními v liturgii. Znamení, která provázejí a uskutečňují naše svatá tajemství, vycházejí z kulturního bohatství prostředí, v němž žil Kristus, a jsou jím určena, aby nejen naznačila, nýbrž i uskutečnila to, co Pán svěřil své církvi. Kristus slavil Poslední večeři se svými učedníky podle předpisů svého národa. Takovému stolování předsedal otec rodiny. Lámal chléb a rozdával jej spolustolujícím. Tento chléb vytvářel jednotu všech účastníků hostiny. Během slavnosti žehnal trojí kalich, každý však pil ze své číše. Přitom se zpívaly žalmy a chvalozpěvy. Mezitím byla hostina k nasycení – bylo to skutečné jídlo. Právě k takové hostině připojil Kristus své ustanovení, přičemž některé její obřady pozměnil, například dával pít ze svého kalicha a když lámal chléb a rozdával apoštolům, bylo to už jeho proměněné tělo a v kalichu byla už jeho proměněná krev. Opakovat nenařídil židovskou hostinu, nýbrž eucharistický děj, který do této hostiny vložil. Díky tomu můžeme být i my účastni této Ježíšovy tajemné hostiny, jeho slov a gest, v našem čase a právě na tomto místě. (Srov. Pokorný L., Prostřený stůl, ČKCH Praha, 1990, str. 48nn).

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Volám k tobě, protože mě vyslyšíš, Bože, popřej mi sluchu, slyš mé slovo! Opatruj mě jako zřítelnici oka, do stínu svých perutí mě ukryj.

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí Bože, od tebe máme všechno dobré a v tvých rukou je celý náš život; dej, ať chceme vždycky to, co chceš ty, a ať ti sloužíme s upřímným srdcem. Prosíme o to skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Izaiáš předpovídá znovuvybudování Jeruzaléma a chrámu. Bůh si přitom použije nástroj "neobvyklý": pohanského perského krále Kýra (kraloval 557 – 529 př. Kr.). Jemu jsou přisouzeny tituly vyhrazené vůdcům a budoucímu mesiáši: pastýř, vyvolený. Hospodin může používat jakékoli nástroje k uskutečnění plánů spásy.

Iz 45,1.4-6

Toto praví Hospodin svému pomazanému Kýrovi:
"Vzal jsem ho za pravou ruku, abych mu podmanil národy, abych odpásal bedra králů, abych před ním otevřel vrata, aby žádná brána nezůstala uzavřena.
Pro svého služebníka Jakuba, pro Izraele, svého vyvoleného, zavolal jsem tě jménem, poctil jsem tě, i když jsi mě neznal. Já jsem Hospodin, jiný není, není Bůh mimo mne. Přepásal jsem tě, i když jsi mě neznal, aby se poznalo od východu slunce i od západu, že mimo mne jiný není.
Já jsem Hospodin, a nikdo jiný."

ŽALM 96

Odpověď: Vzdejte Hospodinu slávu a moc!

Zpívejte Hospodinu píseň novou, – zpívejte Hospodinu, všechny země! – Vypravujte mezi pohany o jeho slávě, – mezi všemi národy o jeho divech!
Neboť Hospodin je veliký a velmi hodný chvály, – je třeba se ho bát více nežli všech bohů. – Neboť všichni bohové pohanů jsou výmysly, – Hospodin však stvořil nebe.
Vzdejte Hospodinu, rodiny národů, – vzdejte Hospodinu slávu a moc, – vzdejte Hospodinu slávu, hodnou jeho jména. – Přineste oběť a vstupte do jeho nádvoří.
V posvátném rouchu klaňte se Hospodinu! – Třeste se před ním, všechny země! – Hlásejte mezi pohany: Hospodin kraluje, – národy řídí podle práva.

2. ČTENÍ

Pavel zdraví společenství v Soluni a oslovuje je jako církev. Důvod? Tamější věřící přijali lásku Otcovu, působení Ducha skrze hlásání evangelia. Na tento velkorysý Boží dar pak odpověděli činnou vírou, láskou, která se nevyhýbá námaze, nadějí, která tíhne k setkání s Kristem.

1 Sol 1,1-5b

Pavel, Silván a Timotej soluňské církevní obci, která je ve spojení s Bohem Otcem a s Pánem Ježíšem Kristem. Milost vám a pokoj!
Stále děkujeme Bohu za vás za všechny, když si vás připomínáme ve svých modlitbách. Před naším Bohem a Otcem vzpomínáme bez přestání, jak je vaše víra účinná, láska obětavá a naděje v našeho Pána Ježíše vytrvalá.
Víme o vašem vyvolení, (bratři a sestry) Bohem milovaní. Když jsme vám přinesli evangelium, nebyla to jen pouhá slova, naopak: bylo to provázeno projevy moci, činností Ducha svatého a hlubokým přesvědčením.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Budete zářit jako hvězdy ve vesmíru; držte se pevně slova života. Aleluja.

EVANGELIUM

Ježíšova odpověď je skutečně božská: kdyby řekl, že není dovoleno platit daň, nařkli by ho ze vzpoury vůči římské vládě. Kdyby naopak řekl, že se má platit, nařkli by ho, že není tím slíbeným Mesiášem – Vysvoboditelem, protože nabádá k podřízenosti vůči okupantům.

Mt 22,15-21

Ježíšova odpověď je skutečně božská: kdyby řekl, že není dovoleno platit daň, nařkli by ho ze vzpoury vůči římské vládě. Kdyby naopak řekl, že se má platit, nařkli by ho, že není tím slíbeným Mesiášem – Vysvoboditelem, protože nabádá k podřízenosti vůči okupantům.

Farizeové odešli od Ježíše a uradili se, jak by ho chytili za slovo.
Poslali k němu své učedníky zároveň s herodovci, aby mu řekli: "Mistře, víme, že jsi pravdomluvný a že učíš cestě k Bohu podle pravdy. Nedbáš lidských ohledů, nehledíš totiž na to, čím kdo je. Pověz nám tedy: Co myslíš, je dovoleno platit daň císaři, nebo ne?"
Ježíš prohlédl jejich zlý úmysl a odpověděl: "Co mě pokoušíte, pokrytci? Ukažte mi peníz, kterým se platí daň!" Podali mu denár.
Zeptal se jich: "Čí je to obraz a nápis?"
Odpověděli: "Císařův."
Tu jim řekl: "Dávejte tedy, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu.

K ZAMYŠLENÍ

Kristova odpověď v dnešním evangeliu, daná všem dotírajícím farizeům, je zcela konkrétním napomenutím, určeným pro dvě podstatné oblasti našeho života. Z jedné strany Pán chválí odvod daní jako čistě lidskou, občanskou a tím i morální povinnost a jeho důrazné doporučení je trvalou výtkou všem těm, kteří se radují, kdykoli se jim podařilo stát v tomto ohledu podvést a okrást... Pod výrazem peněz je Ježíšem uznána oprávněnost celého občanského i společenského uspořádání společnosti. Z druhé strany Pán potvrzuje samostatnost a nezávislost duchovního rozměru života a všeobecněji tak oblast lidské důstojnosti, která nemůže být potlačována žádným politickým systém. Bezvýhradné odevzdání se Bohu ve svědomí nepřipouští žádné konkurenční varianty. Bůh je jediný! Kristu jde tedy o živou víru každého člověka, praktikovanou ve společnosti, ve které poctivě žije.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

20. 10.

Ef 2,1-10

Lk 12,13-21

Komentář: Ef 2,1-10
Jsem spasen(a) milostí skrze víru – bez mých zásluh – je to Boží dar, na který mám i dnes odpovědět svojí chválou a svými skutky.

21. 10.

Ef 2,12-22

Lk 12,35-38

Komentář: Ef 2,12-22
Jsem členem/členkou Boží rodiny, patřím ke svým bratrům a sestrám v církvi a oni patří ke mně. Stali jsme se blízkými Ježíšovou krví: "Jen on je náš pokoj". Nemohu se vydělovat, žít si svoji víru jen sám/sama se svým Bohem. Patřím do společenství!

22. 10.

Ef 3,2-12

Lk 12,39-48

Komentář: Lk 12,39-48
Může člověk znát vůli svého Pána, a přitom si dělat, co chce on sám? A jak je tomu u mne? Hledám jeho vůli? A odpovídám na ni svými skutky?

23. 10.

Ef 3,14-21

Lk 12,49-53

Komentář: Lk 12,49-53
Rozhodnutí pro Ježíše musí být radikální. Nemá vést k odmítání druhých; má však být jasným zastáváním Ježíšových postojů ve všech oblastech mého života.

24. 10.

Ef 4,1-6

Lk 12,54-59

Komentář: Lk 12,54-59
Ve svém každodenním životě rozumíme pravidlům chodu věcí (třeba i počasí) a automaticky se jimi řídíme (vezmu si deštník, když to vypadá na déšť). Jak je tomu v životě duchovním? Rozumím tomu, že bez modlitby "zmoknu, prochladnu, onemocním"?

25. 10.

Ef 4,7-16

Lk 13,1-9

Komentář: Ef 4,7-16
I já jsem byl Kristem obdarován duchovními dary, aby Kristovo tělo dělalo pokroky a došlo k jednotě ve víře a v poznání Božího Syna, aby rostlo ke zralosti. Používám je k tomu?

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…