Sekce: Nedělní liturgie
13. 10. 2002
28. neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Budeš-li uchovávat v paměti viny, Hospodine, Pane, kdo obstojí? Ale u tebe je odpuštění, Bože.
VSTUPNÍ MODLITBA
Prosíme tě, Bože, dej nám svou milost, aby nás vždycky předcházela a provázela a stále nás vedla ke konání dobra. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Tento úryvek patří k nejznámějším z Izajášovy apokalypsy (kap. 24-27). Bůh je ukázán jako vítězný král, zachránce chudých. On zve všechny národy na hostinu na Siónu. Hostina je symbolem přátelství, Boží ochrany a štěstí.
Iz 25,6-10a
Hospodin zástupů vystrojí všem národům na této hoře tučné hody, hody s výborným vínem; budou to šťavnatá jídla a vybraná vína. Na této hoře sejme závoj, který halil všechny lidi, přikrývku, která kryla všechny národy.
Zničí smrt navždy, Pán, Hospodin, setře slzy z každé tváře. Odejme na celé zemi hanbu svého lidu, neboť Hospodin to pravil.
V ten čas se řekne: ”Hle, náš Bůh, doufali jsme v něho, že nás vysvobodí; on je Hospodin, v něho jsme doufali, jásejme a radujme se z jeho spásy, neboť Hospodinova ruka spočine na této hoře.”
ŽALM 23
Odpověď: Smím přebývat v Hospodinově domě na dlouhé, předlouhé časy.
Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám, - dává mi prodlévat na svěžích pastvinách, - vodí mě k vodám, kde si mohu odpočinout, - občerstvuje mou duši.
Vede mě po správných cestách - pro svoje jméno. - I kdybych šel temnotou rokle, - nezaleknu se zla, vždyť ty jsi se mnou. - Tvůj kyj a tvá hůl, - ty jsou má útěcha.
Prostíráš pro mě stůl - před zraky mých nepřátel, - hlavu mi mažeš olejem, - má číše přetéká.
Štěstí a přízeň mě provázejí - po všechny dny mého života, - přebývat smím v Hospodinově domě - na dlouhé, předlouhé časy.
2. ČTENÍ
Pavel dostal finanční pomoc a projevuje svoji vděčnost. Přesto však chce zdůraznit, že se rozhodl nebýt nikomu přítěží. A životní zkušenost ho naučila ”žít v nedostatku i v hojnosti”. Ne však silou vůle (na rozdíl od stoiků, hlásajících autarchii neboli soběstačnost), ale silou Boží.
Flp 4,12-14.19-20
Bratři! Dovedu žít v odříkání, a dovedu žít v hojnosti. Seznámil jsem se důvěrně se vším: se sytostí i hladověním, s nadbytkem i nedostatkem. Všechno mohu v tom, který mi dává sílu. Ale jste hodní, že jste mi pomohli v mém tíživém postavení.
A protože můj Bůh je přebohatý, skvěle vám to odplatí skrze Krista Ježíše ve všem, cokoli budete potřebovat. Bohu, našemu Otci, buď sláva na věčné věky! Amen.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Otec našeho Pána Ježíše Krista ať osvítí naše srdce, abychom pochopili, jaká je naděje těch, které povolal. Aleluja.
EVANGELIUM
Hostina je v Bibli častým symbolem mesiánské doby, vyznačující se hojností a štěstím. Bůh zve na tuto hostinu všechny, ”dobré i zlé”. Nakolik je pravdou, že Bůh volá a povolává ”nás bez nás” (bez našeho ”přispění”), pak je také pravdou, že nás nespasí ”bez nás” (bez naší spoluúčastí).
Mt 22,1-14
Ježíš mluvil k velekněžím a starším lidu v podobenstvích: ”Nebeské království je podobné králi, který vystrojil svému synovi svatbu. Poslal služebníky, aby svolali hosty na svatbu, ale ti nechtěli přijít.
Poslal znovu jiné služebníky se vzkazem: Řekněte pozvaným: Hostinu jsem přichystal, moji býci a krmný dobytek jsou poraženi, všechno je připraveno, pojďte na svatbu! Ale oni nedbali a odešli, jeden na své pole, jiný za svým obchodem. Ostatní pochytali jeho služebníky, ztýrali je a zabili.
Krále to rozhněvalo. Poslal svá vojska, vrahy zahubil a jejich město vypálil.
Potom řekl svým služebníkům: Svatební hostina je sice připravena, ale pozvaní jí nebyli hodni. Jděte proto na rozcestí a pozvěte na svatbu, koho najdete. Služebníci se vydali na cesty a shromáždili všechny, které našli, zlé i dobré, takže svatební síň byla plná hostí.
Když vstoupil král podívat se na hosty, uviděl tam člověka, který neměl na sobě svatební šaty. Řekl mu: Příteli, jak jsi sem přišel bez svatebních šatů? On se nezmohl na slovo. Tu řekl král sloužícím: Svažte mu ruce i nohy a vyhoďte ho ven do temnot. Tam bude pláč a skřípění zubů.
Mnoho je totiž povolaných, ale málo vyvolených.”
K ZAMYŠLENÍ
Pozvání na svatbu je pozvání k radosti, k oslavě, ke společenství s těmi, kdo mají ženicha a nevěstu rádi. Tak zve Bůh člověka do svého společenství a toto pozvání přišel Ježíš na zemi velmi srozumitelným způsobem tlumočit. Přesto všichni nepochopili a zahleděni do svých představ nevnímali, že tento chudý tesař zve k neuvěřitelně bohaté hostině. Ale Bůh se nedá odradit. Pozve tedy další, takové, s nimiž se nepočítalo. Ale i oni mají před sebou velký úkol: pochopit, že nebyli pozváni jen k zaplnění míst, ale jako skuteční hosté na skutečnou svatební hostinu - to je vyjádřeno podobenstvím o svatebním rouchu. Pozvání na hostinu, k úzkému společenství s Bohem, které znamená záchranu, trvá. I od nás se čeká, že pochopíme to podstatné. Naše projevy zbožnosti přece nemohou být jen zaplněním času nebo jakýmsi přikrášlením života. Jsme pozváni na hostinu, kterou si sami nemůžeme připravit a na kterou se nemůžeme dostat bez pozvání hostitele. Ten je velkorysý - ale také pravdivý.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Gal 4,22-24.26-27.31-5,1
Lk 11,29-32
Komentář: Gal 4,22-24.26-27.31-5,1
Otrocký chomout - tím se nemyslí hřích, ani egoismus, ale křesťanství v podobě zákonictví, perfekcionismu… Toto má na mysli Pavel a od toho chce osvobodit nejen Galaťany, ale také nás.
Gal 5,1-6
Lk 11,37-41
Komentář: Gal 5,1-6
Pavel není proti ”činnému křesťanství”, ale proti duchu skutkaření. Motorem našeho života nemá být ”snaha o splnění zákona”, ale víra (v Kristovu smrt a vzkříšení za mne která se projevuje láskou.
Gal 5,18-25
Lk 11,42-46
Komentář: Gal 5,18-25
Jasné zrcadlo nám staví apoštol před oči: ovoce Ducha je láska, pokoj, radost… Podle těchto znaků mohu rozlišit, zda moje zbožnost, aktivita, odpočinek, setkání s lidmi… jsou vedeny Božím Duchem, či duchem zmatku, sobectví.
Ef 1,1-10
Lk 11,47-54
Komentář: Ef 1,1-10
Chudí, nebo bohatí? A pokud bohatí, pak v čem?
18. 10 svátek sv. Lukáše
2 Tim 4,9-17b
Lk 10,1-9
Komentář: 2 Tim 4,9-17b
Ani velký apoštol národů si nevystačil sám, ale potřeboval spolupracovníky. Ale především potřeboval Pána, jeho blízkost a posilu - aby dokázal být věrným svědkem i v nejextrémnějších podmínkách.
Ef 1,15-23
Lk 12,8-12
Komentář: Ef 1,15-23
To je ”neomylně vyslyšená modlitba”…