Sekce: Nedělní liturgie
8. 10. 2006
27. neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Bože, v tvé moci je všechno a nikdo nemůže odporovat tvé vůli. Tys učinil nebe i zemi a všechno, co je pod nebem. Ty jsi Pán všeho tvorstva.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí Bože, náš nebeský Otče, ty ve své štědrosti dáváš prosícím více, než si zasluhují a žádají; smiluj se nad námi, zbav nás všeho, co tíží naše svědomí, a daruj nám i to, oč se ani neodvažujeme prosit. Skrze tvého Syna…
1. ČTENÍ
Člověk je vykreslen ve své samotě a odlišnosti od ostatních živých tvorů. Teprve dodatečně rozpoznává v ženě „tvora jemu podobného“. Jak praví jeden židovský výklad, žena není stvořena z hlavy, jako by měla muži vládnout, ani z nohou, jako by měla být pod vládou muže, ale ze srdce, protože má být po jeho boku, blízko jeho srdci.
Gn 2,18-24
Hospodin Bůh řekl: „Není dobré, že člověk je sám. Udělám mu pomocníka, který by se k němu hodil.“
Hospodin Bůh uhnětl z hlíny všechnu divokou zvěř a všechno nebeské ptactvo a přivedl (je) k člověku, aby viděl, jaké jim dá jméno: takové mělo být jejich jméno, jak by všechny živočichy pojmenoval. A člověk dal jméno všem krotkým zvířatům, nebeskému ptactvu a veškeré divoké zvěři, ale pro člověka se nenašel pomocník, který by se k němu hodil.
Tu Hospodin Bůh seslal na člověka hluboký spánek, a když usnul, vzal jedno z jeho žeber a to místo uzavřel masem. Hospodin Bůh pak ze žebra, které vzal z člověka, vytvořil ženu a přivedl ji k člověku.
Ten zvolal: „To je konečně kost z mých kostí a tělo z mého těla. Bude se nazývat manželkou, neboť z manžela byla vzata.“
Proto muž opustí otce i matku a přidrží se své ženy a budou jeden člověk.
ŽALM 128
Odpověď: Ať nám Hospodin žehná po všechny dny našeho života.
Blaze každému, kdo se bojí Hospodina, – kdo kráčí po jeho cestách. – Budeš jísti z výtěžku svých rukou, – bude ti blaze a dobře.
Tvá manželka bude jako plodná réva – uvnitř tvého domu. – Tvoji synové jako výhonky oliv – kolem tvého stolu.
Hle, tak bývá požehnán muž, – který se bojí Hospodina. – Ať ti Hospodin požehná ze Siónu, – abys viděl štěstí Jeruzaléma po všechny dny svého života.
Abys viděl syny svých synů: – Pokoj v Izraeli!
2. ČTENÍ
Opět se jedná o text, který zrcadlí „novozákonní schéma“ ponížení – povýšení. Ponížení se nakonec obrací v požehnání nejen ve prospěch Syna, ale mnoha dalších lidí.
Žid 2,9-11
(Bratři a sestry!) Vidíme, že Ježíš, který byl nakrátko ponížen pod anděly, je korunován slávou a ctí, protože vytrpěl smrt; bylo třeba, aby on – z milosti Boží – za všechny lidi podstoupil smrt.
Bylo jistě vhodné, aby ten, pro něhož a skrze něhož je všechno, přivedl do slávy mnoho synů tím, že utrpením zdokonalí původce jejich spásy. Vždyť ten, kdo posvěcuje, i ti, kteří jsou posvěcováni, mají stejný původ. Proto se neostýchá nazývat je svými bratry.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Když se milujeme navzájem, Bůh zůstává v nás a jeho láska je v nás přivedena k dokonalosti. Aleluja.
EVANGELIUM
Evangelium má dvě části: poučení o nerozlučitelnosti manželství a Ježíšovo požehnání dětí. V obou textech se Ježíš zjevuje jako pravý člověk a jako ten, kdo odkrývá pravé lidství: zjevuje hloubku manželského vztahu a něžnost i pozornost k dětem, které byly na okraji tehdejší společnosti.
Mk 10,2-16
Přišli farizeové a zeptali se Ježíše, smí-li se muž se ženou rozvést. Chtěli ho tím přivést do úzkých. Odpověděl jim: „Co vám přikázal Mojžíš?“
Řekli: „Mojžíš dovolil vystavit jí rozlukový list a rozvést se.“
Ježíš jim řekl: „Pro tvrdost vašeho srdce vám napsal tento příkaz. Na počátku při stvoření však (Bůh) ‚učinil (lidi) jako muže a ženu. Proto opustí muž otce i matku, připojí se ke své ženě, a ti dva budou jeden člověk‘. Už tedy nejsou dva, ale jeden. Co tedy Bůh spojil, člověk nerozlučuj!“
V domě se ho učedníci ještě jednou na to zeptali. Řekl jim: „Kdo se rozvede se svou ženou a ožení se s jinou, dopouští se vůči ní cizoložství. Rozvede-li se žena se svým mužem a vdá se za jiného, dopouští se cizoložství.“
(Matky) přinášely k Ježíšovi děti, aby jim požehnal. Ale učedníci jim to zakazovali. Když to Ježíš viděl, rozmrzelo ho to a řekl jim: „Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim, neboť takovým patří Boží království. Amen, pravím vám: Kdo nepřijme Boží království jako dítě, vůbec do něho nevejde.“ Bral je do náručí, kladl na ně ruce a žehnal jim.
K ZAMYŠLENÍ
Dnes jsme v prvním čtení z první knihy Mojžíšovy znovu slyšeli o lásce Boha k člověku, o tom, jak Bůh daroval člověku člověka a vytvořil z lidí společenství. Dobře ten text známe a dobře víme, jak tomuto společenství lidí říkáme: manželství, rodina. Každý si dovede představit, že k manželství patří láska, otevřenost, úcta, zkrátka mnoho pozitivních prvků, které se inspirují v té původní a stále živé lásce Boží. Jako studená sprcha pak zní slova z úryvku Markova evangelia, kterými chtějí lidé přivést Boha do úzkých. Namísto manželské lásky je zde řeč o tvrdosti srdce a o rozluce a s ní spojené osamocenosti i rozdělení. Ježíš své posluchače znovu odkazuje k onomu počátku, k záměru a lásce Boha, který postavil člověka do společenství.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
9. 10.
Gal 1,6-12
Lk 10,25-37
Komentář: Lk 10,25-37
Základní nárok „Miluj Pána … a svého bližního…“ zůstává stále stejný. Jde o to, jak jej mohu a mám uskutečňovat v dnešním dni, v každém jeho okamžiku?
10. 10.
Gal 1,13-24
Lk 10,38-42
Komentář: Gal 1,13-24
Pavlovo povolání (z jeho postavení Božího „nepřítele“) se odehrává i v nás – stále znova. Bůh přichází ke mně, k hříšníkovi (povolanému již v lůně matky) a zve mne k sobě, dává se mi poznat.
11. 10.
Gal 2,1-2.7-14
Lk 11,1-4
Komentář: Gal 2,1-2.7-14
Umět rozlišovat věci (zvyky) nedůležité a důležité; být v tom svobodný(á) a zároveň věrný(á) svému přesvědčení, to je výzva dnešního úryvku.
12. 10.
Gal 3,1-5
Lk 11,5-13
Komentář: Gal 3,1-5
Pokušení sám se zajišťovat ve svém životě s Pánem se objevuje stále znova a znova a může nám zakrývat naši víru, která je jen a jen darem.
13. 10.
Gal 3,7-14
Lk 11,15-26
Komentář: Gal 3,7-14
Stejné téma jako včera. Spravedlivými jsme se stali nezaslouženě, pouze skrze svoji víru. Tu máme žít, posilovat, naplňovat a uskutečňovat.
14. 10.
Gal 3,22-29
Lk 11,27-28
Komentář: Gal 3,22-29
„Jedno v Kristu Ježíši“ – vnímám tak lidi kolem sebe, blízké i ty vzdálenější? Právě s nimi mám uskutečňovat jednotu Božích dětí v Kristu.