Sekce: Nedělní liturgie
20. 9. 2009
25. neděle v mezidobí – cyklus B
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Pán praví: Spása lidu jsem já. Budou-li ke mně volat v jakémkoli soužení, vyslyším je a budu jejich Pán navěky.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, tys nám uložil, abychom milovali tebe a bližního, neboť v tom je smysl a naplnění všech ustanovení posvátného zákona; dej nám sílu, abychom zachovávali tvá přikázání, naplnili je láskou, a tak vešli do věčného života. Prosíme o to skrze tvého Syna ...
1. ČTENÍ
Tento úryvek z knihy Moudrosti (1. stol. př. Kr.) líčí s obzvláštní přesností Ježíšovu situaci: Ježíš tvrdí, že je Boží Syn (v. 13.18) a že zná Boha (v. 13), je živou výčitkou pro svůj lid (v. 14), je pro svoji důvěru v Boha mučen a odsouzen (v. 18-20). A přece autor myslel obecně na každého zbožného člověka, který je pro svoji víru lidmi pohrdán a pronásledován (jak to prožívali Židé v diaspoře). Ježíš nesl utrpení všech těch, kteří před ním i po něm byli kvůli své víře pronásledováni.
Mdr 2,12a.17-20
Bezbožníci řekli: "Číhejme na spravedlivého, podívejme se, zda jsou pravdivá jeho slova, zkusme, jak to s ním skončí. Je-li spravedlivý Božím synem, Bůh se ho ujme a vysvobodí ho z ruky protivníků. Zkoušejme ho soužením a trápením, abychom poznali jeho mírnost a přesvědčili se o jeho trpělivosti. Odsuďme ho k hanebné smrti, zda najde ochranu, jak říká."
ŽALM 54
Odpověď: Pán mě udržuje naživu.
Bože, zachraň mě pro své jméno, – svou mocí mi zjednej právo! – Bože, slyš moji modlitbu, – popřej sluchu slovům mých úst!
Neboť povstali proti mně zpupní lidé, – násilníci mi ukládali o život, – na Boha nebrali ohled.
Hle, Bůh mi pomáhá, – Pán mě udržuje naživu. – Budu s radostí přinášet oběti, – chválit tvé jméno, Hospodine, že je dobré.
2. ČTENÍ
Moudrost je v Bibli praktická ctnost, která se projevuje moudrým jednáním: člověk obdařený moudrostí (Boží) nastolí vztahy plné mírnosti a milosrdenství vůči nepřátelům, dobroty a nezaujatosti vůči všem.
Jak 3,16 – 4,3
Milovaní! Kde vládne nevraživost a sobeckost, tam je zmatek a kdejaká špatnost. Moudrost shora je však především čistá, dále pokojná, shovívavá, poddajná, plná milosrdenství a dobrých skutků, ne obojetná ani pokrytecká. Ti, kdo usilují o pokoj, rozsévají v pokoji semeno, jehož plodem je spravedlnost.
Z čeho vznikají války, z čeho boje mezi vámi? Jen z vašich žádostí, které bojují ve vašich údech. Žádáte, ale nemáte; zabíjíte a nenávidíte, a přesto nemůžete dosáhnout ničeho; bojujete a válčíte, ale nic nemáte, protože neprosíte. Prosíte, a nic nedostáváte, protože prosíte špatně: chcete to potom rozplýtvat na své rozkoše.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Bůh vás povolal kázáním evangelia, abyste dosáhli slávy našeho Pána Ježíše Krista. Aleluja.
EVANGELIUM
Na první pohled dva nesouvisející úryvky (předpověď utrpení a pokorná služba všem). Ve skutečnosti jsou to texty velmi úzce propojené: ten první je základem druhého. Ježíšovo ponížení (v utrpení a smrti) je vzorem pro apoštoly: oni se zrovna tak mají ponížit (a snížit) až k nejmenším.
Mk 9,30-37
Ježíš a jeho učedníci procházeli Galilejí, ale on nechtěl, aby o tom někdo věděl. Poučoval totiž své učedníky a říkal jim: "Syn člověka bude vydán lidem do rukou a zabijí ho, ale za tři dni po své smrti vstane." Oni však té řeči nerozuměli, ale báli se ho zeptat.
Potom přišli do Kafarnaa. Když byl v domě, zeptal se jich: "O čem jste cestou rozmlouvali?" Oni mlčeli, protože cestou mezi sebou rozmlouvali o tom, kdo z nich je největší.
Ježíš se posadil, zavolal si svých Dvanáct a řekl jim: "Kdo chce být první, ať je ze všech poslední a služebníkem všech."
Pak vzal dítě, postavil ho před ně, objal ho a řekl jim: "Kdo přijme jedno z takových dětí kvůli mně, mne přijímá; a kdo mne přijme, nepřijímá mne, ale toho, který mě poslal."
K ZAMYŠLENÍ
Problém autority a prvních míst, snaha být nad ostatními. To jsou myšlenky liturgických textů této neděle. Tento problém měl Jozue i apoštolové a je to problém každého člověka zraněného hříchem. Bůh nabízí úžasné a převratné řešení: "Kdo chce být první, ať je ze všech poslední a služebníkem všech." Velikost a autorita se nejlépe představí a realizují právě ve službě. Samo slovo "autorita" snad pochází z latinského "augere" a má tento význam: umožnit růst, dát přednost druhému, starat se o druhého. Všemohoucí Bůh rozhodně nemá problém a nebojí se dát přednost nám slabým a hříšným lidem. Kristus se ponížil a stal se služebníkem všech. Nemám pocit, že by tím umenšil, nebo dokonce ztratil svou autoritu, ba naopak.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
21. 9. svátek sv. Matouše
Ef 4,1-7.11-13
Mt 9,9-13
Komentář: Mt 9,9-13
Mé povolání jako hříšníka, hříšnice; to, že jsem byl zachráněn, vyléčena, má zůstat trvalou součástí mé křesťanské identity, nemá se ztrácet. Nemám se dostat do pozice těch spravedlivých, kteří (kdysi možná také tak žili, ale) dnes už hříšníky opovrhují, místo aby jim pomohli.
22. 9.
Ezd 6,7-8.12b.14-20
Lk 8,19-21
Komentář: Ezd 6,7-8.12b.14-20
Jednání nevěřících králů je svědectvím o Boží lásce a věrnosti k Izraeli. A i skrze lidi nevěřící může ke mně Bůh promlouvat, ujišťovat mne o své lásce, použít si je za své posly ...
23. 9.
Ezd 9,5-9
Lk 9,1-6
Komentář: Ezd 9,5-9
Ezdráš je ve své modlitbě maximálně upřímný, nesnaží se před Hospodinem cokoli vylepšovat, přiznává hříchy svého lidu, ví o Boží záchraně a o jeho milosrdenství. Dokážu být před svým Otcem také tak upřímný(á)?
24. 9.
Ag 1,1-8
Lk 9,7-9
Komentář: Ag 1,1-8
Jak je tomu s kostelem, do kterého patřím? Záleží mi na jeho vzhledu, na jeho stavu? Co jsem – dle svých možností – schopen udělat, co jsem schopna nabídnout?
25. 9.
Ag 1,15b – 2,9
Lk 9,18-22
Komentář: Ag 1,15b – 2,9
"Vzmužte se, ... neboť já jsem s vámi." Slovo Hospodinovo skrze proroka Agea zaznívá i do tvé osobní situace. Ve všem, co prožíváš, ve všem, čím procházíš, je Hospodin s tebou!
26. 9.
Zach 2,5-9.14-15a
Lk 9,43b-45
Komentář: Lk 9,43b-45
Co mně brání v hlubším porozumění Ježíši (mé vlastní plány, lenost, ponoření do vlastních problémů a starostí, pýcha, ... )? Na co se jej nechci zeptat = co od něj nechci slyšet?