Sekce: Nedělní liturgie
31. 8. 2008
22. neděle v mezidobí - cyklus A
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Smiluj se nade mnou, Pane, neboť stále k tobě volám. Tys totiž, Pane, dobrý a shovívavý, nejvýš milosrdný ke všem, kdo k tobě volají.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, v tobě je plnost všeho dobra; vlož do našich srdcí lásku k tvému jménu, rozmnož naši oddanost tobě a posiluj naši vytrvalost, ať v nás roste a trvá všechno dobré. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Máme zde poslední tři verše Jeremiášova vyznání (20,7-18). Prorok se cítí "sveden" Bohem. Boží slovo se pro něj stalo příčinou potupy. Chtěl by se vzepřít, ale toto slovo je jako oheň, který se nedá uhasit. Nikdo jiný nepocítil takovou "tíhu" Božího volání.
Jer 20,7-9
Svedl jsi mě, Hospodine, a dal jsem se svést; byl jsi silnější než já a přemohls mě! Celý den jsem na posměch, všichni se mi vysmívají. Kdykoli mluvím, musím křičet, ohlašovat násilí a zpustošení; Hospodinovo slovo se mi stalo pohanou a posměchem po celý den.
Řekl jsem si: "Nebudu se již o něho starat, nebudu již mluvit jeho jménem." Tu se Hospodinovo slovo stalo v mém nitru hořícím ohněm, zavřeným v mých kostech; snažil jsem se ho snést, ale nebylo to možné.
ŽALM 63
Odpověď: Má duše po tobě žízní, Pane, můj Bože!
Bože, ty jsi můj Bůh, – snažně tě hledám, – má duše po tobě žízní, prahne po tobě mé tělo – jak vyprahlá, žíznivá, bezvodá země.
Tak toužím tě spatřit ve svatyni, – abych viděl tvou moc a slávu. – Vždyť tvá milost je lepší než život, – mé rty tě budou chválit.
Tak tě budu velebit ve svém životě, – v tvém jménu povznesu své dlaně k modlitbě. – Má duše se bude sytit jak tukem a morkem, – plesajícími rty zajásají ústa.
Neboť stal ses mým pomocníkem – a ve stínu tvých křídel jásám. – Má duše lne k tobě, – tvá pravice mě podpírá.
2. ČTENÍ
Výraz "Boží milosrdenství", vyskytující se právě na začátku nového úseku listu Římanům (kapitoly 12-16), shrnuje to, co předchází, a zároveň klade základy křesťanského konání.
Řím 12,1-2
Pro Boží milosrdenství vás, (bratři a sestry), vybízím: přinášejte sami sebe v oběť živou, svatou a Bohu milou! To ať je vaše duchovní bohoslužba. A nepřizpůsobujte se už tomuto světu, ale změňte se a obnovte svoje smýšlení, abyste dovedli rozeznat, co je vůle Boží, co je dobré, bohulibé a dokonalé.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Otec našeho Pána Ježíše Krista ať osvítí naše srdce, abychom pochopili, jaká je naděje těch, které povolal. Aleluja.
EVANGELIUM
Vyznání Krista (viz evangelium minulé neděle) otevírá učedníky pro pochopení pravé tváře tohoto Mesiáše: je to trpící služebník. Jaké jsou důsledky pro život učedníka? Nekráčet před Kristem (určovat mu "přijatelný osud"), ale za ním.
Mt 16,21-27
Ježíš začal svým učedníkům naznačovat, že bude muset jít do Jeruzaléma, mnoho trpět od starších, velekněží a učitelů Zákona, že bude zabit a třetího dne že bude vzkříšen.
Petr si ho vzal stranou a začal mu to rozmlouvat: "Bůh uchovej, Pane! To se ti nikdy nestane!"
On se však obrátil a řekl Petrovi: "Jdi mi z očí, satane! Pohoršuješ mě, neboť nemáš na mysli věci božské, ale lidské!"
Tehdy řekl Ježíš svým učedníkům: "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě! Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro mne ztratí, nalezne ho. Neboť co prospěje člověku, když získá celý svět, ale ztratí svou duši? Nebo jakou dá člověk náhradu za svou duši?
Syn člověka přijde ve slávě svého Otce se svými anděly a tehdy odplatí každému podle jeho jednání."
K ZAMYŠLENÍ
Po Petrově vyznání, o kterém byla řeč v evangeliu minulé neděle, slyšíme dnes, jak Petr domlouvá a rozmlouvá Ježíšovi jeho úděl a cestu utrpení, vedoucí ke vzkříšení. Přesný opak minulého. Omyl tohoto učedníka spočívá v tom, že dnes má na mysli "věci lidské", kdežto v předchozím textu mu ono krásné vyznání "nezjevilo tělo a krev, ale nebeský Otec". Petr se v tom neliší od žádného z nás. Logika vlastnění, mít, se zde střetává s logikou lásky, dávat. Člověk je poněkud krátkozraký, ve svém sobectví a uzavřenosti upřednostňuje jen to, co se mu jeví jako snadno dostupné a pohodlné, co je však zároveň pouze lidské. Bůh v Ježíši však vede člověka k tomu, aby viděl dál a v lásce se otevíral tomu, co je na první pohled sice vzdálené, nedostupné a čeho lze dosáhnout cestou oběti. Co ale má charakter božského a věčného.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
1. 9.
1 Kor 2,1-5
Lk 4,16-30
Komentář: Lk 4,16-30
Jsem ochoten/ochotna naslouchat těm, které tak dobře znám, které mám tak dobře "přečtené"? Může i přes ně ke mně mluvit Pán? Jsem ochotný(á) jej skrze ně slyšet?
2. 9.
1 Kor 2,10b-16
Lk 4,31-37
Komentář: Lk 4,31-37
Ježíšova svatost je nepřehlédnutelná. Pověst o něm se roznáší po kraji. A co já – jsem k Ježíši vnímavý(á), jsem pozorný(á) k jeho Slovu, předávám o něm zprávu dál?
3. 9.
1 Kor 3,1-9
Lk 4,38-44
Komentář: Lk 4,38-44
Uzdravení (stejně tak jako odpuštění) vede ke službě. Jsem-li si vědom(a) obdržené veliké Boží milosti, nemůže tomu být jinak.
4. 9.
1 Kor 3,18-23
Lk 5,1-11
Komentář: Lk 5,1-11
Přiblížení k Ježíši vede k jasnějšímu vidění mého života, mé hříšnosti ("Odejdi ode mě, ..."). Nemám však zůstávat jen u tohoto poznání, Ježíš mě vysvobozuje od strachu a zve ke službě. Nechám se pozvat?
5. 9.
1 Kor 4,1-5
Lk 5,33-39
Komentář: Lk 5,33-39
V závislosti na mém věku jsem nejspíš zvyklý(á) na spoustu věcí, mám své "vychozené" cestičky a způsoby. I mne však Kristus vyzývá k otevřenosti pro věci nové, k neustálému hledání jeho vůle, "k pití nového vína"...
6. 9.
1 Kor 4,6-15
Lk 6,1-5
Komentář: 1 Kor 4,6-15
Falešná spokojenost, usazenost v duchovním životě – bez otevřenosti vůči Pánu a jeho slovu – vede časem k zakrnění, ke stagnaci. Pavlův postoj pokory a "nehotovosti" je protilékem.