Sekce: Nedělní liturgie
24. 8. 2008
21. neděle v mezidobí - cyklus A
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Nakloň, Hospodine, svůj sluch a vyslyš mě, pomoz svému služebníku, který v tebe doufá. Ty jsi můj Bůh, smiluj se nade mnou, Pane, neboť stále k tobě volám.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, ty vedeš úsilí věřících k společnému cíli; uč nás milovat, co přikazuješ, a toužit po tom, co slibuješ, aby uprostřed proměn tohoto světa naše srdce pevně přilnulo k tomu, v čem je pravá radost. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Pozadím textu je historická událost: nahrazení Šebny, správce krále Ezechiáše (716-687 před Kr.), Eljakímem. Důležitost textu je dána především zmínkou o předání klíčů symbolizujících moc. Tato symbolika byla převzata v NZ: viz Mt 16,19 a Zj 3,7.
Iz 22,19-23
Toto praví Hospodin Šebnovi, správci královského paláce:
"Vyženu tě z tvého místa, z tvého úřadu tě svrhnu. Pak povolám svého služebníka Eljakima, syna Chilkijáhova, obléknu mu tvou řízu, přepášu ho tvým pásem; tvou moc mu předám do ruky. Bude otcem obyvatelstvu Jeruzaléma a Judovu domu.
Na jeho rameno položím klíč od Davidova domu; když otevře, nikdo nezavře, když zavře, nikdo neotevře. Zarazím ho jako hřeb na pevné místo, pro svůj rod zaslouží čestné křeslo."
ŽALM 138
Odpověď: Hospodine, tvá dobrota trvá navěky, dílo svých rukou neopouštěj!
Chci tě chválit, Hospodine, celým svým srdcem, – žes vyslyšel slova mých úst. – Budu ti hrát před anděly, – vrhnu se na tvář směrem k tvému svatému chrámu.
Slavit budu tvé jméno – pro tvou dobrotu a tvou věrnost. – Když jsem volal, vyslyšels mě, – v mé duši jsi rozhojnil sílu.
Jistě, vznešený je Hospodin, – a přece shlíží na pokorného, – pyšného však zdaleka pozná. – Hospodine, tvá dobrota trvá navěky, – dílo svých rukou neopouštěj!
2. ČTENÍ
Závěrem kapitol 9-11 je přesvědčení, že Bůh, přes všechny hříchy, stále nabízí nové cesty spásy. Tváří v tvář tomuto Božímu jednání člověk nemůže nezpívat hymnus chvály. A to činí i Pavel, pomocí citací ze Ž 138,17-18 a Iz 40,13.
Řím 11,33-36
Ó, jak bezedná je Boží štědrost, moudrost i poznání! Jak neproniknutelná jsou jeho rozhodnutí a neprobádatelné způsoby jeho jednání! Neboť "kdo pochopí myšlení Páně? Kdo mu byl rádcem? Dal mu někdo dříve něco, aby se mu to muselo oplácet?" Vždyť od něho, skrze něho a pro něho je všecko. Jemu buď sláva navěky! Amen.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Ty jsi Petr – Skála – a na té skále zbuduji svou církev a pekelné mocnosti ji nepřemohou. Aleluja.
EVANGELIUM
Kontrast mezi míněním lidí a vyznáním učedníků (ústy Petra) má zvýraznit pravou identitu Ježíše. Na toto vyznání pak navazuje Petrovo poslání. Petr má být skálou, základem nového společenství (nezapomeňme však, že prapůvodní skálou je Kristus!). Petrovy klíče jsou znamením moci.
Mt 16,13-20
Když Ježíš přišel do kraje u Césareje Filipovy, zeptal se svých učedníků: "Za koho lidé pokládají Syna člověka?"
Odpověděli: "Jedni za Jana Křtitele, druzí za Eliáše, jiní za Jeremiáše nebo za jednoho z proroků."
Řekl jim: "A za koho mě pokládáte vy?"
Šimon Petr odpověděl: "Ty jsi Mesiáš, Syn živého Boha."
Ježíš mu na to řekl: "Blahoslavený jsi, Šimone, synu Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj nebeský Otec. A já ti říkám: Ty jsi Petr – Skála – a na té skále zbuduji svou církev a pekelné mocnosti ji nepřemohou. Tobě dám klíče od nebeského království; co svážeš na zemi, bude svázáno na nebi, a co rozvážeš na zemi, bude rozvázáno na nebi."
Potom důtklivě přikázal učedníkům, aby nikomu neříkali, že je Mesiáš.
K ZAMYŠLENÍ
Nevím, zda jsme vždy zcela přesvědčeni o tom, že Kristus a církev chtějí jednoznačně dobro člověka. A to i tehdy, když je církev z našeho pohledu zpátečnická, když "brání" lidskému pokroku a vědeckému výzkumu, když činí nepopulární prohlášení a staví se na obranu života či za právo přirozené smrti. Podobně jako Kristus – z jeho příkazu – církev "svazuje", vždyť jejím úkolem je odhalovat zlo, hájit právo a poukazovat na nespravedlnost. Druhým hlavním úkolem církve je "rozvazovat"; skrze Petra dostala moc zprostředkovávat odpuštění! I v tom se leckomu může jevit jako slabá – tolerance a odpuštění se dnes přece příliš nenosí. Odpuštění, to znamená dávat novou příležitost tam, kde ta předchozí byla zneužita nebo nebyla využita správně. Snad tento dvojí úkol církve někdy zcela dobře nechápu, ale jsem nakonec rád, že takovou moc od Krista dostala a může mi zprostředkovávat jak onu jistotu, tak i novou příležitost!
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
25. 8.
2 Sol 1,1-5.11b-12
Mt 23,13-22
Komentář: 2 Sol 1,1-5.11b-12
Za koho z mých bratří a sester mohu (nejen dnes – "stále") děkovat i prosit: za jeho/její "stálost a víru"?
26. 8.
2 Sol 2,1-3a.14-17
Mt 23,23-26
Komentář: Mt 23,23-26
Ve svém životě mám usilovat o "spravedlnost, milosrdenství a věrnost" a ne jen o důsledné dodržování předpisů – bez lásky a milosrdenství – vedoucí k farizejství.
27. 8.
2 Sol 3,6-10.16-18
Mt 23,27-32
Komentář: 2 Sol 3,6-10.16-18
Nezneužívám (nevyužívám) druhé lidi a jejich práci k vlastnímu prospěchu (na to se snadno zvykne)? A naopak: napodobuji Pavla a jeho druhy v jejich službě i v úsilí o zajištění vlastního života (jsem-li toho fyzicky či věkem schopen/schopna)?
28. 8.
1 Kor 1,1-9
Mt 24,42-51
Komentář: Mt 24,42-51
Být bdělý neznamená jen být připraven, mít své "věci" v pořádku. Být bdělý znamená také: starat se o ty, kteří mi byli svěřeni, o mé bratry a sestry.
29. 8. Památka Umučení sv. Jana Křtitele
Jer 1,17-19
Mk 6,17-29
Komentář: Jer 1,17-19
Bůh – Hospodin – je Jeremiášovi oporou ve všech jeho bojích, v naplňování jeho poslání, povolání, kterého se mu dostalo. Stejně tak je oporu i pro mne. Nezapomínám na to, nepodléhám pocitu osamělosti či beznaděje?
30. 8.
1 Kor 1,26-31
Mt 25,14-30
Komentář: Mt 25,14-30
Rozvíjím ve svém životě poklad víry a další dary, které mi Pán dal? Nezůstávám stát na místě, spokojen s tím, co mám, co vím? Očekávám – potřebuji – ještě něco nového ve víře, ve vztahu ke svému Pánu?