Sekce: Nedělní liturgie
15. 4. 2012
2. neděle velikonoční – cyklus B
<a href="http://www.pastorace.cz/Aktuality/Druha-nedele-velikonocni-svatek-Boziho-milosrdenstvi.html">Druhá neděle velikonoční - svátek Božího milosrdenství</a>
KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- www.pastorace.cz/kazani
- www.vira.cz/tema-tydne Téma týdne - zamyšlení na základě nedělních textů
PŘÍMLUVY na každou neděli:
- http://ps.apha.cz/nedelni-primluvy/
LITURGICKÝ KALENDÁŘ:
- www.pastorace.cz/kalendar/
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Jako novorozené děti žádejte duchovní, nefalšované mléko (Božího slova), abyste jím rostli ke spáse. Aleluja.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, ty o Velikonocích vždy znovu oživuješ víru svého lidu; prosíme tě: opatruj a upevňuj v nás, cos nám daroval, ať všichni stále hlouběji chápeme, co to pro nás znamená, že jsme byli obmyti křtem, znovuzrozeni z Ducha svatého a vykoupeni krví tvého Syna. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…
1. ČTENÍ
4. kapitola Skutků apoštolů mluví o prvních obtížích, které mladičkou církev potkaly. Apoštolové stanou před veleradou a statečně vyznají Krista… Tato kapitola končí shrnutím – text, který čteme. Zpráva je samozřejmě zjednodušující, hned další kapitola ukazuje problémy, ale obecný pohled na mladou církev je plný optimismu a radosti.
Sk 4,32-35
Obec věřících měla jedno srdce a jednu duši. Nikdo neříkal o ničem ze svého majetku, že je to jeho vlastní, ale měli všechno společné. Apoštolové vydávali s velkou působivostí svědectví o zmrtvýchvstání Pána Ježíše a na nich na všech spočívala velká milost. A tak nikdo u nich nežil v nouzi. Kdo měli totiž pole nebo dům, prodávali je a peníze za to stržené přinášeli a kladli apoštolům k nohám. Z toho se pak rozdělovalo každému, jak kdo potřeboval.
ŽALM 118
Odpověď: Nechť řekne dům Izraelův: – „Jeho milosrdenství trvá navěky.“ – Nechť řekne dům Árónův: – „Jeho milosrdenství trvá navěky.“ – Nechť řeknou ti, kdo se bojí Hospodina: – „Jeho milosrdenství trvá navěky.“ Hospodinova pravice mocně zasáhla, – Hospodinova pravice mě pozvedla. – Nezemřu, ale budu žít – a vypravovat o Hospodinových činech. – Hospodin mě sice těžce ztrestal, – nevydal mě však smrti. Kámen, který stavitelé zavrhli, – stal se kvádrem nárožním. – Hospodinovým řízením se tak stalo, – je to podivuhodné v našich očích. – Toto je den, který učinil Hospodin, – jásejme a radujme se z něho!
Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky. Nebo: Aleluja.
2. ČTENÍ
Způsob vyjadřování janovských textů je poněkud nezvyklý. V 5. kapitole vnímáme silné křestní téma narození z Boha (srov. příběh o Nikodémovi v Jan 3). Ale narodit se z Boha není jen otázkou našeho úsilí, je to otázka křtu (voda) a Kristovy oběti (krev). Slova „krev a voda“ mají v teologii několik výkladů. Všimněme si spojitosti iniciačních svátostí: křest (voda), eucharistie (obětované tělo – krev) a biřmování (Duch).
1 Jan 5,1-6
Milovaní! Každý, kdo věří, že Ježíš je Mesiáš, je narozen z Boha; každý, kdo miluje Boha Otce, miluje i toho, komu on dal život. Podle toho můžeme poznat, že milujeme Boží děti: když milujeme Boha a plníme jeho přikázání. Láska k Bohu záleží právě v tom, že zachováváme jeho přikázání. Jeho přikázání nejsou těžká, protože každý, kdo je narozen z Boha, vítězí nad světem. A to je vítězství, které přemohlo svět: naše víra. Kdo vítězí nad světem, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží? Ježíš Kristus je ten, který přišel skrze vodu a krev; nejen skrze vodu, ale skrze vodu a krev. A to dosvědčuje Duch, protože Duch je pravda.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Protože jsi mě uviděl, Tomáši, uvěřil jsi, praví Pán; blahoslavení, kdo neviděli, a uvěřili. Aleluja.
EVANGELIUM
Teprve po příběhu o prázdném hrobu a po vyprávění o Marii považující Zmrtvýchvstalého za zahradníka se Ježíš zjeví apoštolům naplno. Jako by je potřeboval připravit, naladit. Každé slovo tohoto vyprávění je naplněno velkým významem. Ježíš přináší pokoj, to je první plod jeho zmrtvýchvstání. A přeci, i když se zjevuje naplno, je tato událost spojena s vírou (Tomáš). Tento příběh je vyprávěním i o nás. Nám jsou určena Ježíšova slova: „Nebuď nevěřící, ale věřící.“
Jan 20,19-31
Navečer prvního dne v týdnu přišel Ježíš tam, kde byli učedníci. Ze strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul mezi nimi a řekl: „Pokoj vám!“ Po těch slovech jim ukázal ruce a bok. Když učedníci viděli Pána, zaradovali se. Znovu jim řekl: „Pokoj vám! Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás.“ Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: „Přijměte Ducha svatého! Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou.“ Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: „Viděli jsme Pána!“ On jim však odpověděl: „Dokud neuvidím na jeho rukou jizvy po hřebech a nevložím svůj prst na místo hřebů a nevložím svou ruku do jeho boku, neuvěřím.“ Za týden byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi, stanul mezi nimi a řekl: „Pokoj vám!“ Potom vyzval Tomáše: „Vlož sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící.“ Tomáš mu odpověděl: „Pán můj a Bůh můj!“ Ježíš mu řekl: „Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi. Blahoslavení, kdo neviděli, a přesto uvěřili.“ Ježíš vykonal před svými učedníky ještě mnoho jiných zázraků, ale o těch v této knize není řeč. Tyto však jsem zaznamenal, abyste věřili, že Ježíš je Mesiáš, Syn Boží, a s vírou abyste měli život v jeho jménu.
K ZAMYŠLENÍ
Znovu v evangeliu zakoušíme okamžik překvapení, když apoštolové uviděli vzkříšeného Pána. Radovali se, ale dnes již také více zaznívají další aspekty. Nejde jen o chvíli, kdy si oddychneme, že vše dobře skončilo. Zde bude třeba více. Nejprve uvěřit, že to vše není iluze, omyl, souhra okolností, ale jednání samotného Boha. Takto v dějinách Bůh promlouvá. Ale je třeba jít ještě dál. Skutky apoštolů ukazují, jak člověk zasažený Kristem jedná: víra proměňuje život v praktických aspektech. A v neposlední řadě jsme pozváni k hluboké reflexi těchto událostí, jak domýšlí druhé čtení. Jan objevuje velikou hloubku a symboliku, která je pramenem pro liturgii, naše slavení.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
16.4.
Sk 4,23-31
Jan 3,1-8
Komentář: Sk 4,23-31
Pros dnes za všechny křesťany (i za sebe), pros o Ducha svatého, aby Boží „slovo hlásali s veškerou odvahou“, aby se Boží moc projevovala i v této době, i skrze tebe…
17.4.
Sk 4,32-37
Jan 3,7b-15
Komentář: Sk 4,32-37
Jak moc toužím po jednotě se svými bratry a sestrami, jak moc usiluji o jednotu v mé farnosti? Zahrnuji do svého usilování všechny, nebo jen ty sympatické?
18.4.
Sk 5,17-26
Jan 3,16-21
Komentář: Sk 5,17-26
Nejsem i já někdy plný žárlivosti? Na ty, kteří jsou jiní, kterým se daří to, co mně ne, na ty, kterým Bůh žehná (jinak než mně)?
19.4.
Sk 5,27-33
Jan 3,31-36
Komentář: Sk 5,27-33
Bylo nám dopřáno „obrácení a odpuštění“. I o těchto Velikonocích jsme prožívali a slavili naši záchranu, naše vysvobození. Je na místě minulý čas? Jistěže ne, i dnes mám prožívat a slavit svou záchranu, své vysvobození!
20.4.
Sk 5,34-42
Jan 6,1-15
Komentář: Sk 5,34-42
Vytrvalost i přes příkoří (bičování, zákaz mluvení o Ježíšovi). V tom pro mne mohou být apoštolové příkladem nejen pro dnešní den.
21.4.
Sk 6,1-7
Jan 6,16-21
Komentář: Sk 6,1-7
Je u nás ve farnosti dostatečně postaráno o službu potřebným, nemocným, chudým…? Mohu v tom já být nějak nápomocen, nějak zapojen?
Výběr literatury komentující nedělní (ev. i všednodenní) liturgické texty:
- http://www.ikarmel.cz/tema/liturgicky-rok/