Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

23. 4. 2006

2. neděle velikonoční

Padesát dní od neděle velikonoční k neděli svatodušní se má slavit s radostí a jásotem jako jediný sváteční den, přímo jako velká neděle. Dřívější „Bílá neděle, není již druhou nedělí po Velikonocích, nýbrž druhou nedělí velikonoční. Její liturgické texty máme právě dnes před očima. V tento den nově pokřtění odkládali svá bílá roucha a věřící obnovovali svůj křestní slib. To se nyní děje přímo o Veliké noci. Věřící obnovují své křestní závazky, i když se nekřtí. Velkou nocí začíná „veliká pentekostální doba“, už zmíněných padesáti svátečních dní Páně, o nichž se v liturgii čte jen z Nového zákona, ve kterých se v prvotní církvi nepřipouštěla modlitba vkleče ani žádný půst, jak to výslovně stanovil Nicejský koncil (325). Celá velikonoční doba je „oktávem oktávů“ (sedmkrát sedm plus jeden den), jakousi velkou nedělí. Jejím vyvrcholením je právě svátek letnic. Dejme se radostnou atmosférou zkušenosti prvotní církve oslovit a připravme se na setkání se zmrtvýchvstalým Pánem, který přináší jistotu a pokoj všem pochybujícím. (srov. Richter, K., Liturgie a život, Vyšehrad 2003, str. 162n)

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Jako novorozené děti žádejte duchovní, nefalšované mléko (Božího slova), abyste jím rostli ke spáse. Aleluja.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, ty o Velikonocích vždy znovu oživuješ víru svého lidu; prosíme tě: opatruj a upevňuj v nás, cos nám daroval, ať všichni stále hlouběji chápeme, co to pro nás znamená, že jsme byli obmyti křtem, znovuzrozeni z Ducha svatého a vykoupeni krví tvého Syna. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…

1. ČTENÍ

Prvotní jeruzalémská církev měla „jedno srdce a jednu duši“. Tato jednota je uskutečněním Ježíšovy „velekněžské modlitby“: „ať jsou v dokonalé jednotě, aby svět poznal, že ty jsi mě poslal“ (J 17,23). Je důležité si všimnout, že zmínka o jednotě věřících následuje po zprávě o přijetí Ducha svatého (Sk 2,1-4.41; Sk 4,31-32). Duch svatý je tou „slávou“, která spojuje věřící: „slávu, kterou jsi mi dal, dal jsem jim, aby byli jedno, jako my jsme jedno“ (J 17,22). Tato sláva pak může prýštit na okolní svět skrze působivé hlásání o zmrtvýchvstání (v. 33) a mocné skutky (Sk 5,12).

Sk 4,32-35

Obec věřících měla jedno srdce a jednu duši. Nikdo neříkal o ničem ze svého majetku, že je to jeho vlastní, ale měli všecko společné. Apoštolové vydávali s velkou působivostí svědectví o zmrtvýchvstání Pána Ježíše a na nich na všech spočívala velká milost.
A tak nikdo u nich nežil v nouzi. Kdo měli totiž pole nebo dům, prodávali je a peníze za to stržené přinášeli a kladli apoštolům k nohám. Z toho se pak rozdělovalo každému, jak kdo potřeboval.

ŽALM 118

Odpověď: Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky.

Nechť řekne dům Izraelův: – „Jeho milosrdenství trvá navěky.“ – Nechť řekne dům Árónův: – „Jeho milosrdenství trvá navěky.“ – Nechť řeknou ti, kdo se bojí Hospodina: – „Jeho milosrdenství trvá navěky.“
Hospodinova pravice mocně zasáhla, – Hospodinova pravice mě pozvedla. – Nezemřu, ale budu žít – a vypravovat o Hospodinových činech. – Hospodin mě sice těžce ztrestal, – nevydal mě však smrti.
Kámen, který stavitelé zavrhli, – stal se kvádrem nárožním. – Hospodinovým řízením se tak stalo, – je to podivuhodné v našich očích. – Toto je den, který učinil Hospodin, – jásejme a radujme se z něho!

2. ČTENÍ

Láska, o které hovoří Janův list, není citem, ale životním stylem a životní silou. Tato láska vytváří společenství nejen s Bohem, ale také s bratřími a sestrami. Znakem pravého společenství s Bohem je zachovávání jeho přikázání (v. 3). Jeho přikázání jsou břemenem pro toho, kdo prožívá svůj život s Bohem jako „otrockou povinnost“, a ne jako vztah lásky k Otci. Pro toho, kdo miluje, nejsou Boží přikázání těžká. Takový člověk skrze víru dostal od samotného Boha sílu lásky, sílu k plnění přikázání. Tato víra otevírá přístup k Boží moci, která člověka uschopňuje k novému životnímu stylu odlišnému od postoje „světa“, jenž je uzavřený vůči Synu Božímu, a tím také vůči pravé lásce (v. 4-5).

1 Jan 5,1-6

Milovaní! Každý, kdo věří, že Ježíš je Mesiáš, je narozen z Boha; každý, kdo miluje otce, miluje i toho, komu on dal život. Podle toho můžeme poznat, že milujeme Boží děti: když milujeme Boha a plníme jeho přikázání. Láska k Bohu záleží právě v tom, že zachováváme jeho přikázání.
Jeho přikázání nejsou těžká, protože každý, kdo je narozen z Boha, vítězí nad světem. A to je vítězství, které přemohlo svět: naše víra. Kdo vítězí nad světem, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží?
Ježíš Kristus je ten, který přišel skrze vodu a krev; nejen skrze vodu, ale skrze vodu a krev. A to dosvědčuje Duch, protože Duch je pravda.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Protože jsi mě uviděl, Tomáši, uvěřil jsi, praví Pán; blahoslavení, kdo neviděli, a uvěřili. Aleluja.

EVANGELIUM

Evangelní perikopa obsahuje dvě zjevení Vzkříšeného: „prvního dne v týdnu“ jedenácti učedníkům bez Tomáše (viz evangelium neděle Seslání Ducha sv.) a týden nato Tomášovi spolu s ostatními učedníky. Na Tomášovi je nápadné, že nepřijímá zvěst ostatních apoštolů a klade si podmínky pro „uvěření“. Ježíš však zná myšlenky i srdce člověka (J 1,48) a vychází mu vstříc právě tam, kde se nachází. Proto poskytuje Tomášovi znamení, které ho přivádí k vyznání víry (J 4,48) a ke klanění (J 5,23). Jeho slova nejsou jen uznáním Ježíšova božství (J 1,1), ale uzavřením smlouvy: Tomáš přijímá Ježíše jako svého Boha a Pána (Oz 2,25; 1 Kor 12,3).

Jan 20,19-31

Když byl večer prvního dne v týdnu, přišel Ježíš tam, kde byli učedníci. Ze strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul mezi nimi a řekl: „Pokoj vám!“ Po těch slovech jim ukázal ruce a bok. Když učedníci viděli Pána, zaradovali se.
Znovu jim řekl: „Pokoj vám! Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás.“ Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: „Přijměte Ducha svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou.“
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: „Viděli jsme Pána.“
On jim však odpověděl: „Dokud neuvidím na jeho rukou jizvy po hřebech a nevložím svůj prst na místo hřebů a nevložím svou ruku do jeho boku, neuvěřím.“
Za týden byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi, stanul mezi nimi a řekl: „Pokoj vám!“ Potom vyzval Tomáše: „Vlož sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící.“
Tomáš mu odpověděl: „Pán můj a Bůh můj!“
Ježíš mu řekl: „Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi. Blahoslavení, kdo neviděli, a přesto uvěřili.“
Ježíš vykonal před svými učedníky ještě mnoho jiných zázraků, ale o těch v této knize není řeč. Tyto však jsem zaznamenal, abyste věřili, že Ježíš je Mesiáš, Syn Boží, a s vírou abyste měli život v jeho jménu.

K ZAMYŠLENÍ

Na dnešní den připadá svátek Božího milosrdenství. V úryvku Janova evangelia slyšíme o moci Ducha svatého, kterou dal zmrtvýchvstalý Kristus apoštolům: odpouštět hříchy. V případě pochybujícího Tomáše pak vidíme, jak zcela konkrétně toto Pánovo milosrdenství působí – přináší změnu postoje apoštola, působí jeho vnitřní obrat. Je schopen vyznání velikonoční víry: „Pán můj a Bůh můj.“ Odpuštění, a to jakékoli, zvlášť pak odpuštění hříchů ve svátosti smíření, není projevem slabosti, nýbrž velké síly. Bůh ukazuje, že je mocnější než kterýkoli náš zlý skutek. Kolik takové síly potřebujeme my sami k tomu, abychom byli schopni ze srdce odpustit našim bližním. Velikonoce nás znovu a znovu ujišťují o tom, že Kristovo vítězství nad hříchem a smrtí, nad pochybnostmi a neláskou je jednoznačné a definitivní. Kdykoli sami odpouštíme, stavíme se na stranu Vítěze. Kdykoli dokážeme Bohu i sobě přiznat vlastní slabost a ve svátosti poprosit o odpuštění, stávají se Kristovy Velikonoce i našimi.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

24. 4.

Sk 4,23-31

Jan 3,1-8

Komentář: Jan 3,1-8
Jeden z velkých úkolů pro křesťana – objevit o Velikonocích s vděčností nový život, který byl ve křtu dán a který stále trvá. A to i přes naše nedokonalosti.

25. 4. Svátek sv. Marka

1 Petr 5,5b-14

Mk 16,15-20

Komentář: Mk 16,15-20
Kam až mohu s evangeliem dojít? Ke svým příbuzným? Přátelům? Spolupracovníkům? Nezůstávám s ním stále jen „doma“, tedy u sebe samotného a mezi věřícími křesťany?

26. 4.

Sk 5,17-26

Jan 3,16-21

Komentář: Jan 3,16-21
Když vidíme zlo ve světě, může nám být zatěžko uvěřit, že tento svět s tak velkým množstvím zla si Bůh zamiloval natolik, že byl ochoten pro něj dát svého syna. Není vždy snadné brát Boží lásku opravdu vážně!

27. 4.

Sk 5,27-33

Jan 3,31-36

Komentář: Jan 3,31-36
Touha po poznání Boha se může naplňovat v poznávání jeho syna Ježíše. Kolik času a sil tomuto poznávání dávám? Nebo si myslím, že už ho znám dostatečně? To by mohl být velký omyl.

28. 4.

Sk 5,34-42

Jan 6,1-15

Komentář: Jan 6,1-15
Tento obraz Božího bohatství, které je pro člověka dostatečné, je velmi známý. Zůstává ale otázka, jak s ním počítám ve vlastním životě? Jak je pro mne skutečný?

29. 4. Svátek sv. Kateřiny Sienské

1 Jan 1,5 – 2,2

Mt 11,25-30

Komentář: 1 Jan 1,5 – 2,2
Touha, aby Boží světlo prozářilo všechny oblasti a všechna zákoutí mého života, je projevem víry. Chybí-li, měl by člověk o ni prosit.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…