Sekce: Nedělní liturgie
8. 3. 2009
2. neděle postní – cyklus B
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Mé srdce k tobě mluví, má tvář tě hledá: Hospodine, hledám tvou tvář. Neskrývej svou tvář přede mnou.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, ty k nám mluvíš skrze svého milovaného Syna a přikazuješ nám, abychom ho poslouchali; živ nás tedy svým slovem a očišťuj naše ni¬tro, abychom se mohli radovat z patření na tvou slávu. Skrze tvého Syna ...
1. ČTENÍ
Abrahám potřebuje tuto zkoušku, aby rozšířil "horizonty své víry" a nově poznal, jak je Bůh velký, jiný, neuchopitelný. Abrahám v této zkoušce nemá žádnou oporu, jen holou víru. Izák měl zemřít, aby se Abrahám již neopíral o splnění Božího slibu na základě přirozeného otcovství, ale jen na základě Božího slova. Skrze bolest odevzdání toho "nejdražšího" Abrahám dorůstá ve víře a po zkoušce dostává znovu svého syna jako dar a "zaslíbení".
Gn 22,1-2.9a.10-13.15-18
Bůh zkoušel Abraháma a řekl: "Abraháme!"
Odpověděl: "Tady jsem!"
Bůh pravil: "Vezmi svého syna, svého jediného syna, kterého miluješ, Izáka, a jdi do země Moria a obětuj ho tam jako celopal na jedné z hor, kterou ti označím."
Když došli na místo od Boha určené, Abrahám tam vystavěl oltář a narovnal dříví. Pak vztáhl ruku a vzal nůž, aby zabil svého syna.
Ale Hospodinův anděl na něho zavolal z nebe: "Abraháme, Abraháme!"
Ten se ozval: "Tady jsem!"
Anděl řekl: "Nevztahuj svou ruku na chlapce a nic mu nedělej, neboť nyní vím, že se bojíš Boha, když mi neodpíráš svého syna, svého jediného syna." Abrahám pozdvihl své oči, a hle – za ním beran, který se chytil za rohy v křoví. Abrahám šel, vzal ho a obětoval jako celopal místo svého syna.
Hospodinův anděl zavolal na Abraháma podruhé z nebe a řekl: "Při sobě samém přísahám – praví Hospodin – že jsi to udělal a neodepřel jsi mi svého syna, svého jediného syna, zahrnu tě požehnáním a rozmnožím tvé potomstvo jako nebeské hvězdy, jako písek na mořském břehu, a tvé potomstvo se zmocní brány svých nepřátel. V tvém potomstvu budou požehnány všechny národy země za to, že jsi mě poslechl."
ŽALM 116
Odpověď: Budu kráčet před Hospodinem v zemi živých.
Měl jsem důvěru, i když jsem si řekl: – "Jsem tak sklíčen!" – Drahocenná je v Hospodinových očích – smrt jeho zbožných.
Ach, Hospodine, jsem tvůj služebník, – jsem tvůj služebník, syn tvé služebnice, – rozvázal jsi moje pouta. – Přinesu ti oběť díků, Hospodine, – a budu vzývat tvé jméno.
Splním své sliby Hospodinu – před veškerým jeho lidem – v nádvořích domu Hospodinova, – uprostřed tebe, Jeruzaléme!
2. ČTENÍ
Obětování Izáka bylo předobrazem "obětování" jiného milovaného syna: Ježíše Krista. Ježíš Kristus je ten velký Boží dar, ve kterém jsou zahrnuty všechny ostatní dary. Kdo přijímá dar Syna a zůstává v něm, nemusí se obávat odsouzení – Bůh je na jeho straně. Vždyť Bůh je s námi, on vydal svého Syna za nás.
Řím 8,31b-34
(Bratři a sestry!) Je-li Bůh s námi, kdo proti nám? Když ani vlastního Syna neušetřil, ale vydal ho za nás za všecky, jak by nám s ním nedaroval také všechno ostatní? Kdo vystoupí se žalobou proti Božím vyvoleným? Bůh přece ospravedlňuje! Kdo odsoudí? Kristus Ježíš přece zemřel, ano i z mrtvých vstal, je po Boží pravici a přimlouvá se za nás!
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
V zářivém oblaku bylo slyšet Otcův hlas: To je můj milovaný Syn, toho poslouchejte.
EVANGELIUM
Úryvek obsahuje mnoho styčných bodů s Božím zjevením na hoře Sinaj (Ex 33-34). Přesto evangelní událost převyšuje starozákonní zjevení. Mojžíšovi zářila jenom kůže na tváři (Ex 34,29), kdežto Ježíšovi celé tělo, ba dokonce i oděv. Mojžíš přijal slova od Hospodina, kdežto Ježíš sám má slova, která mají učedníci poslouchat. Ježíš je novým Mojžíšem, dokonce větším než on, protože je Božím milovaným Synem. Proto nyní stačí samotný Ježíš, stačí jeho slovo.
Mk 9,2-10
Ježíš vzal s sebou Petra, Jakuba a Jana a vyvedl je na vysokou horu, aby byli sami. A byl před nimi proměněn. Jeho oděv zářivě zbělel – žádný bělič na zemi by ho nedovedl tak vybílit. Zjevil se jim Eliáš s Mojžíšem a rozmlouvali s Ježíšem.
Petr se ujal slova a řekl Ježíšovi: "Mistře, je dobře, že jsme tady. Máme udělat tři stany: jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi?" Nevěděl totiž, co by měl říci; tak byli ustrašeni.
Tu se objevil oblak a zastínil je. Z oblaku se ozval hlas: "To je můj milovaný Syn, toho poslouchejte!"
Když se rozhlédli, najednou u sebe neviděli nikoho jiného, jenom samotného Ježíše. Když sestupovali s hory, přikázal jim, aby nikomu nevypravovali o tom, co viděli, dokud Syn člověka nevstane z mrtvých. Toho slova se chytili a uvažovali mezi sebou, co to znamená "vstát z mrtvých".
K ZAMYŠLENÍ
Proměněný Ježíš zjevuje pravdu o Bohu i o člověku. Jeho zářící tvář je světlem našeho života, výrazem oslavení, ke kterému směřujeme. Z jeho života jsme poznali, jak se projevuje Boží království. Otcův hlas nám nyní říká, kdo Ježíš je a co my máme dělat: poslouchat ho. Tak dostaneme podíl na jeho království a oslavení. Evangelista tím uzavírá diskusi o Ježíšově identitě. Druhá část jeho evangelia nás uvede do hlubokého tajemství Syna, jdoucího na smrt za nás. "Bůh neušetřil svého vlastního Syna, ale za nás za všecky jej vydal; jak by nám spolu s ním nedaroval všecko?" (Řím 8,32) Známe už pravdu o Bohu i o nás. Pravdu je třeba přijímat celou, takovou, jaká je: ať už hovoří o smrti nebo o oslavení. Pravdou zůstává, že Bůh v Kristu přemohl smrt a definitivně nad ní zvítězil.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
9. 3.
Dan 9,4b-10
Lk 6,36-38
Komentář: Dan 9,4b-10
Přiznání vlastních vin je prvním krokem k proměně života. Nemám zůstávat ve falešném přesvědčení o své vlastní spravedlnosti, ale pokorně si přiznat své viny a hledat cesty proměny a nápravy.
10. 3.
Iz 1,10.16-20
Mt 23,1-12
Komentář: Iz 1,10.16-20
Nemusím propadat beznaději – Boží moc i jeho milosrdenství je větší než všechny mé hříchy! "I kdyby jak šarlat byly vaše hříchy, vybílí se jako sníh." Uvěřím Hospodinu? A změním svůj život?
11. 3.
Jer 18,18-20
Mt 20,17-28
Komentář: Jer 18,18-20
I ty můžeš přijít před Hospodina se svými bolestmi, trápeními, křivdami ... On tě slyší a je ti nablízku.
12. 3.
Jer 17,5-10
Lk 16,19-31
Komentář: Jer 17,5-10
Nejsou v mém životě místa či oblasti, ve kterých se spoléhám na sebe sama či na jiného člověka místo na Hospodina? Neodstoupil jsem svým srdcem od Hospodina? A nechybí proto v mém životě vláha?
13. 3.
Gn 37,3-4.12-13a.17b-28
Mt 21,33-43.45-46
Komentář: Gn 37,3-4.12-13a.17b-28
Josefův příběh je příběhem Boží péče a roztodivných cest člověka, které Bůh provází a jež může proměnit k užitku mnoha lidí, i těch, kteří na začátku způsobili zlo. Je to cesta důvěry, cesta, na kterou jsem zván(a).
14. 3.
Mich 7,14-15.18-20
Lk 15,1-3.11-32
Komentář: Mich 7,14-15.18-20
"Který bůh je ti podoben? ... Odpouštíš nepravost, promíjíš hřích." Jedna z nejúžasnějších výpovědí o našem Pánu. Vede mne k odvaze se znovu vydat na cestu! Najdu odvahu "skočit" do jeho náruče?