Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

8. 8. 2010

19. neděle v mezidobí - cyklus C

Náhodnému nevěřícímu návštěvníkovi nedělní bohoslužby by se v rozzářeném, kadidlem provoněném a svátečními zpěvy naplněném kostele mohlo zdát, že křesťané sem přicházejí jednou týdně, aby na pár desítek minut zapomněli na všední starosti, aby se odpoutali od pozemských záležitostí a ocitli se tak trochu v jiném světě. My však přicházíme oslavit a prožít Kristovo vzkříšení, které nikdy nelze oddělit od jeho pozemského života a smrti, a všechno, čím jsme obtěžkáni my sami, chceme vystavit milosti Vítěze. Zároveň si chceme vyprosit dostatek víry, posílit se v naději a upevnit v činorodé lásce, abychom slovy i skutky dokázali zvěstovat celou realitu radostného poselství naší víry a nést je do dnů, které jsou před námi. „Kostel a svět“ totiž nelze oddělovat! Na mši svatou přicházíme, abychom svůj život položili před Boží tvář a po jejím skončení abychom pak ve světě mohli být cele přítomni.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Shlédni, Hospodine, na svou smlouvu, nezapomínej natrvalo na život svých chudých! Povstaň, Bože, ujmi se své věci, nezapomínej na křik těch, kdo tě hledají.

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, tys nám poslal Ducha svého Syna a přijal jsi nás za vlastní; a proto k tobě smíme volat jako k Otci: upevni, co jsi v nás započal, abychom se mohli ujmout zaslíbeného dědictví. Prosíme o to skrze tvého Syna…

1. ČTENÍ

Text je vzpomínkou na vysvobození z Egypta – toto vysvobození je zárukou a příslibem Boží ochrany v současnosti. A v očekávání této spásy se slaví velikonoční svátky (Ex 12,27; Nm 9,7), při kterých se zpívají oslavné žalmy.

Mdr 18,6-9

Ta noc, v níž byli pobiti prvorozenci Egypťanů, byla napřed oznámena našim otcům, aby byli dobré mysli, když bezpečně poznají, jakým přísahám uvěřili. Pak tvůj lid už očekával záchranu spravedlivých a zkázu nepřátel. Neboť čím jsi trestal protivníky, tím jsi oslavil nás, když jsi nás povolal.
Vždyť skrytě obětovaly zbožné děti dobrých rodičů a svorně si uložily božský zákon, že svatí budou mít stejný podíl na stejných dobrech i stejných nebezpečích, když předtím zazpívali chvalozpěvy otců.

ŽALM 33

Odpověď: Blaze lidu, který si Hospodin vyvolil za svůj majetek.

Radujte se, spravedliví, z Hospodina, – sluší se, aby ho dobří chválili. – Blaze národu, jehož Bohem je Hospodin, – blaze lidu, který si vyvolil za svůj majetek.
Hospodinovo oko bdí nad těmi, kdo se ho bojí, – nad těmi, kdo doufají v jeho milost, – aby jejich duše vyrval ze smrti, – aby jim život zachoval za hladu.
Naše duše vyhlíží Hospodina, – on sám je naše pomoc a štít. – Ať spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství, – jak doufáme v tebe.

2. ČTENÍ

Víra je zde chápaná jako síla, která žene dopředu, jak je zřejmé z uvedených příkladů otců. Liturgický úryvek uvádí pouze otce věřících, Abraháma: U něj je víra totožná s odevzdaností Bohu, s odevzdaností vlastních jistot „vstříc nejistotám“.

Žid 11,1-2.8-19

(Bratři a sestry!) Víra je podstata toho, v co doufáme, je přesvědčení o věcech, které nevidíme. Pro ni se našim předkům dostalo pochvaly.
Protože Abrahám věřil, uposlechl Boží výzvy, aby se vystěhoval do země, kterou měl dostat v dědičné držení; vystěhoval se, ačkoli nevěděl, kam jde. Víra ho vedla k tomu, aby se usadil v zaslíbené zemi jako cizinec, bydlel ve stanu, podobně jako Izák a Jakub, kterým se dostalo dědictvím stejného příslibu. Čekal totiž na město s pevnými základy, které sám Bůh vystaví a založí.
I neplodná Sára uvěřila, a proto dostala sílu stát se matkou, a to přes svůj pokročilý věk, protože se spolehla na toho, který ten slib dal. A tak z jednoho muže, a to už vetchého, vzešlo tolik potomků jako hvězd na nebi a jako písku na mořském břehu, který nikdo nespočítá.
Tito všichni umírali s vírou, i když se nedočkali toho, co bylo slíbeno: jen zdáli to viděli a radostně vítali a prohlašovali, že jsou na zemi jenom cizinci a přistěhovalci. Když tak mluvili, dávali tím najevo, že pravou vlast teprve hledají. Kdyby měli na mysli tu, z které se odstěhovali, měli by přece dost času se tam vrátit. Ale oni toužili po lepší vlasti, totiž nebeské. Proto se ani Bůh za ně nestydí a nazývá se jejich Bohem a připravil jim město.
Protože měl Abrahám víru, přinesl Izáka v oběť, když ho Bůh zkoušel. Svého jediného syna chtěl obětovat, třebaže mu bylo slíbeno: „Od Izáka budeš mít potomky.“ On totiž uvažoval takto: Bůh má dost moci, aby vzkřísil třebas i mrtvé. Proto také Izáka dostal nazpátek i jako předobraz.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Bděte a buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete. Aleluja.

EVANGELIUM

Správné používání majetku má umožnit připravenost na setkání s Pánem. Ježíšova slova jsou nejprve obecná a platná pro všechny učedníky: Učedník totiž neví, kdy se Pán vrátí, a proto má být stále připravený. Tato obecná napomenutí však vyústí v konkrétnější aplikaci na vedoucí společenství: Komu Bůh mnoho svěřil, od toho bude víc vyžadovat.

Lk 12,32-48

Ježíš řekl svým učedníkům: „Neboj se, malé stádce! Váš Otec rozhodl, že vám dá království.
Prodejte svůj majetek a rozdejte na almužnu. Opatřte si měšce, které nezpuchřejí, poklad v nebi, kterého neubývá, kam se k němu zloděj nedostane a kde ho mol nerozežere. Vždyť kde je váš poklad, tam bude i vaše srdce.
Mějte bedra přepásaná a vaše lampy ať hoří, abyste se podobali lidem, kteří čekají na svého pána, až se vrátí ze svatby, aby mu hned otevřeli, když přijde a zatluče. Blahoslavení služebníci, které pán při svém příchodu najde, jak bdí. Amen, pravím vám: Přepáše se, pozve je ke stolu, bude chodit od jednoho k druhému a obsluhovat je. A když přijde po půlnoci nebo při rozednění a nalezne je tak, jsou blahoslavení.
Uvažte tohle: Kdyby hospodář věděl, v kterou hodinu přijde zloděj, nenechal by ho prokopat se do domu. I vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete.“
Petr se ho zeptal: „Pane, říkáš toto podobenství jenom nám, nebo všem?“
Pán řekl: „Kdo je tedy ten věrný a rozvážný správce, kterého pán ustanoví nad svým služebnictvem, aby jim dával včas příděl jídla? Blaze tomu služebníku, kterého pán při svém příchodu najde, že to dělá! Opravdu, říkám vám: Ustanoví ho nad celým svým majetkem. Kdyby si však onen služebník pomyslil: ‘Můj pán hned tak nepřijde,’ a začal tlouci čeledíny a děvečky, jíst, pít a opíjet se, přijde pán toho služebníka v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší, ztrestá ho a odsoudí ho ke stejnému údělu s nevěřícími. Služebník, který zná vůli svého pána, a přece nic podle jeho vůle nepřipraví a nezařídí, dostane mnoho ran. Ten však, kdo ji nezná, a udělá to, co zasluhuje bití, dostane jich méně. Kdo mnoho dostal, od toho se mnoho očekává, a komu se mnoho svěřilo, od toho se bude víc žádat.“

K ZAMYŠLENÍ

Důvěra v Boží přislíbení a věrnost na cestě za Ježíšem – to jsou zásadní podmínky křesťanského života. Někdy se nám důvěra chvěje a naše cesta by se ráda stočila někam jinam. Vidíme, že je nás, křesťanů, málo a ostatní lidé jdou jinou cestou za jinými vůdci. To je chvíle, kdy si člověk opět potřebuje jasně uvědomit, komu uvěřil, a připomenout si Boží věrnost, se kterou už má nejspíš nějaké zkušenosti.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

9. 8. svátek sv. Terezie Benedikty od Kříže

Oz 2,16b.17b.21-22

Mt 25,1-13

Komentář: Mt 25,1-13
Být prozíravá jako oněch pět panen. Být připravený na setkání s Kristem v každém okamžiku. Právě dnes může přijít, právě dnes se se mnou chce setkat...

10. 8. svátek sv. Vavřince

2 Kor 9,6-10

Jan 12,24-26

Komentář: 2 Kor 9,6-10
Umím dávat s radostí, dokážu požehnaně rozsévat? Komu tak mohu dnes požehnat? A předat mu i svoji radost?

11. 8.

Ez 9,1-7; 10,18-22

Mt 18,15-20

Komentář: Ez 9,1-7; 10,18-22
Co mám dnes dělat pro to, abych také mohl být poznamenán znamením kříže? Jak mám jednat, abych také mohla být označena tímto znamením?

12. 8.

Ez 12,1-12

Mt 18,21 – 19,1

Komentář: Mt 18,21 – 19,1
Dokážu odpustit? Umím odpustit ze srdce – doopravdy, bez přechovávání zloby ve svém srdci? Dokážu se smilovat?

13. 8.

Ez 16,1-15.60.63 nebo Ez 16,59-63

Mt 19,3-12

Komentář: Mt 19,3-12
Bůh spojuje manžele dohromady. On je (má být) zdrojem hledání vzájemné jednoty, přijímání se, odpouštění a odevzdávání se. Pros za sebe či za lidi kolem tebe, kterých se to týká, pros i o vytrvalost v nastoupené cestě.

14. 8.

Ez 18,1-10.13b.30-32

Mt 19,13-15

Komentář: Mt 19,13-15
Děti nám mají být vzorem závislosti na Boží lásce, vzorem odkázanosti na ni. Nemohou si ji zasloužit (my si někdy myslíme, že ano), potřebují ji, bez ní nemohou růst (stejně tak jako my).

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…