Sekce: Nedělní liturgie
20. 6. 2004
12. neděle v mezidobí - C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Hospodin je silou svého lidu, záštitou spásy svému pomazanému. Zachraň svůj lid, Hospodine, a žehnej svému dědictví, pas a nes je až navěky!
VSTUPNÍ MODLITBA
Svatý Bože, dej, ať jsme naplněni úctou a láskou k tobě; vždyť ty nás stále miluješ, staráš se o nás jako Otec a nikdy nás nepřestáváš vést. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Tyto verše patří do části 12,9-13, kde se popisuje duchovní obroda národa. V 12,9 se říká, co Bůh učiní pro nepřátelské národy, kdežto v 12,10 to, co učiní ve prospěch vyvoleného lidu. Díky vylitému duchu (to je jasně mesiánské téma – Ez 11,19; 39,29; Joel 3,1-2) obyvatelé Jeruzaléma pohlédnou s lítostí k tomu, kterého probodli. Čas spásy tedy závisí na záhadné smrti, která se podobá smrti Služebníka (Iz 52,13-53,12).
Zach 12,10-11
Toto praví Hospodin: „Na dům Davidův a na obyvatele Jeruzaléma vyliji ducha milosti a prosby o slitování. Budou hledět na toho, kterého probodli, budou nad ním naříkat, jako se naříká nad jediným synem, budou nad ním lkát, jako se lká nad prvorozeným synem.
V onen den bude v Jeruzalémě veliký nářek, jako se naříká v Hadad-Rimmonu na megiddské pláni.“
ŽALM 63
Odpověď: Má duše po tobě žízní, Pane, můj Bože!
Bože, ty jsi můj Bůh, – snažně tě hledám, – má duše po tobě žízní, prahne po tobě mé tělo – jak vyprahlá, žíznivá, bezvodá země.
Tak toužím tě spatřit ve svatyni, – abych viděl tvou moc a slávu. – Vždyť tvá milost je lepší než život, – mé rty tě budou chválit.
Tak tě budu velebit ve svém životě, – v tvém jménu povznesu své dlaně k modlitbě. – Má duše se bude sytit jak tukem a morkem, – plesajícími rty zajásají ústa.
Neboť stal ses mým pomocníkem – a ve stínu tvých křídel jásám. – Má duše lne k tobě, – tvá pravice mě podpírá.
2. ČTENÍ
Jaké vztahy mezi námi a Bohem nastolí naše spojení s Kristem? Mezi námi a ostatními pokřtěnými? Připodobnění Kristu z nás vytváří Boží děti, bratry a sestry – tak je odstraněna jakákoli diskriminace, jakékoli vědomí nadřazenosti.
Gal 3,26-29
Bratři! Vy všichni jste Boží děti skrze víru v Krista Ježíše, vy všichni, pokřtění v Krista, oblékli jste se v Krista: už není Žid anebo Řek, už není otrok anebo člověk svobodný, už není muž anebo žena; všichni jste jeden v Kristu Ježíši.
A když patříte Kristu, jste tedy Abrahámovo potomstvo a dědici podle zaslíbení.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Moje ovce slyší můj hlas, praví Pán, já je znám a ony jdou za mnou. Aleluja.
EVANGELIUM
Kontrast mezi míněním lidí a vyznáním učedníků (ústy Petra) má zvýraznit pravou identitu Ježíše. Na toto vyznání pak navazuje Petrovo poslání. Petr má být skalou, základem nového společenství (nezapomeňme však, že prapůvodní skalou je Kristus!). Petrovy klíče jsou znamením moci. Vyznání Krista otevírá učedníky k pochopení pravé tváře tohoto Mesiáše: Je to trpící Služebník. Jaké jsou důsledky pro život učedníka? Nekráčet před Kristem (určovat mu „přijatelný osud“), ale za ním.
Lk 9,18-24
Když se Ježíš o samotě modlil a byli s ním jeho učedníci, otázal se jich: „Za koho mě lidé pokládají?“
Odpověděli: „Za Jana Křtitele, jiní za Eliáše, a jiní myslí, že vstal jeden z dávných proroků.“
Zeptal se jich: „A za koho mě pokládáte vy?“
Petr odpověděl: „Za Božího Mesiáše!“
On jim však důrazně přikázal, aby to nikomu neříkali, a dodal, že Syn člověka bude muset mnoho trpět, že bude zavržen od starších, velekněží a učitelů Zákona, že bude zabit a třetího dne že bude vzkříšen.
Všem pak řekl: „Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, den co den ber na sebe svůj kříž a následuj mě. Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, ale kdo svůj život pro mě ztratí, zachrání si ho.“
K ZAMYŠLENÍ
Slova o sebezapírání nepředstavují právě nejpopulárnější heslo. Ale Ježíš neříká jen to, že máme zapřít sami sebe. Mluví o cestě, která vede za ním. A to je cesta, která směřuje k Otci. Jen proto, že je to cesta dobra, a jen pro vynikající a s ničím nesrovnatelný cíl, ke kterému vede, má smysl se zapírat. Podobně to vidíme na Ježíšově životě. Cílem jeho života nebylo především trpět na kříži a zemřít. Cílem bylo naplnit to, k čemu ho poslal Bůh, jeho Otec. A to i v případě, že to byla cesta končící utrpením a smrtí. Ježíš patřil Otci. To mu bylo nade všechno. Křesťan je křesťanem tehdy, když ví, že nepatří jen sám sobě, ale Trojjedinému. A proto je schopen se vzdávat toho, co by ho Bohu odcizovalo a co by ho vedlo na cesty, které k němu nevedou.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
2 Král 17,5-8.13-15a.18
Mt 7,1-5
Komentář: Mt 7,1-5
Co ti vadí na partnerovi, na sousedech? A nemáš náhodou stejné chyby? Pak je na místě „nejprve vyndat ze svého oka“ tu nečistotu, abys byl schopný vidět druhého nezkresleně.
2 Král 19,9b-11.14-21.31-35a.36
Mt 7,6.12-14
Komentář: Mt 7,6.12-14
Co chcete, aby druzí dělali vám… celkem samozřejmé poučení? Popřemýšlej, jaké má dopady ve tvém životě!
2 Král 22,8-13; 23,1-3
Mt 7,15-20
Komentář: Mt 7,15-20
Hořekuješ nad tím, že tvoje skutky či slova jsou často špatné a zlé? Mnohem účinnější než „snaha o dobré činy“ je hledání kořenů svých postojů a reakcí: Proč jednáš právě tím způsobem? A obrať se ke Kristu a popros o změnu srdce, kde tvoje reakce mají svůj původ.
Slavnost Narození sv. Jana Křtitele
Iz 49,1-6; Sk 13,22-26
Lk 1,57-66.80
Komentář: Iz 49,1-6
Na každého, kdo se snaží žít Boží slovo, přijde dřív či později únava, pocit marnosti. Nebylo to jinak v životě Služebníka – v jeho ústech se však nenašla jen slova vyjadřující frustraci...
2 Král 25,1-12
Mt 8,1-4
Komentář: Mt 8,1-4
Jistý muž prosil o mocný a viditelný Boží čin. Bůh odpověděl, ale jinak – ten muž to však nepostřehl a namítl: „Bože, kde je tvá moc?“ A Bůh odpověděl: „A kde jsou tvé oči a tvůj sluch?“
Pláč 2,2.10-14.18-19
Mt 8,5-17
Komentář: Mt 8,5-17
On vzal na sebe naše nemoci – úžasná útěcha! Nemusím je tedy nést sám, ale s vědomím, že někdo další je se mnou, protože „byl se mnou“.