Sekce: Nedělní liturgie
6. 6. 2010
10. neděle v mezidobí - cyklus C
Ve 2. čtení z dopisu Galaťanům, uslyšíme o silné zkušenosti apoštola Pavla, jak si ho „Bůh už v lůně matky vybral a svou milostí povolal a rozhodl, že mu zjeví svého Syna“ (srov. Gal 1,15). Když tedy budeme v následujících chvílích společně uvažovat a modlit se nad liturgickými texty, když budeme slavit tajemství Kristovy smrti a zmrtvýchvstání, sami dostáváme novou velkou příležitost uvědomit si mocné Boží zásahy v našem životě. Také ty už se staly, z nich především jeden, velmi důležitý mocný Boží čin: Kristus přemohl i naši smrt, vykoupil nás a ve křtu se každému z nás zjevil.
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Hospodin je mé světlo a má spása, koho bych se bál? Hospodin je záštita mého života, před kým bych se třásl? Moji protivníci a nepřátelé klopýtají a klesají.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, od tebe pochází všechno dobré; slyš naše pokorné prosby a dej, abychom tebou vedeni poznávali, co je správné, a s tvou pomocí to také konali. Prosíme o to skrze tvého Syna…
1. ČTENÍ
Tento úryvek hovoří o ztrátě, o soucitu, o důvěře a o Boží moci. Těžce nemocný chlapec ztrácí život, vdova tak ztrácí syna a snad i důvěru v Boží moc a milosrdenství („Přišels ke mně, abys mně připomněl mou vinu a usmrtil mi syna?“). Eliáš žádá vdovinu důvěru, víru, která je silnější než smrt („Dej mi svého syna!“), a přimlouvá se pak u Hospodina, který chlapci navrátí život. Povšimněme si také cesty, kterou urazila víra chlapcovy matky: dvakrát v úryvku nazývá Eliáše mužem Božím (v. 18 a v. 24), poprvé je v tom oslovení spíše strach, odtažitost, nedůvěra, podruhé, když poznala, že skrze Eliáše se projevuje sám Bůh, je to vyznání víry.
1 Král 17,17-24
Jednoho dne onemocněl syn vdovy, u které Eliáš bydlel. Jeho nemoc byla tak těžká, že vydechl duši. Tu řekla matka Eliášovi: „Co mi chceš, muži Boží? Přišels ke mně, abys mně připomněl mou vinu a usmrtil mi syna?“
Eliáš odpověděl: „Dej mi svého syna!“ Vzal ho z jejího klína, odnesl do horní světnice, kde bydlel, uložil ho na svoje lůžko a vzýval Hospodina: „Hospodine, můj Bože, stihneš neštěstím i tuto ženu, u níž jako host přebývám, že dáváš jejímu synu zemřít?“ Pak se třikrát natáhl po délce přes dítě a vzýval Hospodina: „Hospodine, můj Bože, prosím tě, ať se vrátí duše tohoto dítěte do něho!“
Hospodin vyslyšel Eliášovu prosbu a duše se vrátila do dítěte, i ožilo. Eliáš vzal dítě a přivedl je z horní světnice dolů do přízemí a odevzdal ho matce se slovy: „Pohleď, tvůj syn je živ!“
Žena řekla Eliášovi: „Teď tedy vím, že jsi muž Boží a že Boží slovo v tvých ústech je pravdivé!“
ŽALM 30
Odpověď: Chci tě oslavovat, Hospodine, neboť jsi mě vysvobodil.
Chci tě oslavovat, Hospodine, – neboť jsi mě vysvobodil, – nedopřál jsi, aby se nade mnou radovali moji nepřátelé. – Hospodine, z podsvětí jsi vyvedl mou duši, – zachovals mi život mezi těmi, kteří do hrobu klesli.
Zpívejte Hospodinu, jeho zbožní, – a vzdávejte díky jeho svatému jménu! – Vždyť jeho hněv trvá chvíli, – ale jeho laskavost po celý život, – zvečera se uhostí pláč, – zjitra však jásot.
Slyš, Hospodine, a smiluj se nade mnou, – pomoz mi, Hospodine! – Můj nářek jsi obrátil v tanec, – Hospodine, můj Bože, chci tě chválit navěky!
2. ČTENÍ
Tak jako Eliáš nekonal sám ze sebe, ale mocí Boží, i Pavel prohlašuje: „…evangelium, které jsem vám hlásal, není dílo lidské“ (v. 11). Ani to, co se v Pavlově životě událo, není lidské dílo: z pronásledovatele Šavla se stal Pavel, apoštol národů, z horlivého žida horlivý hlasatel radostné zvěsti o Kristu… Tento úryvek nás vede ke spolehnutí se na Boha, k odevzdání se jemu – on sám bude jednat. „Neradil jsem se hned s lidmi ani jsem nešel nahoru do Jeruzaléma k těm, kdo byli apoštoly přede mnou“ (v. 16n.) – tři roky strávil Pavel poznáváním Krista v modlitbě. Nechává Boha, aby ho on sám připravil na službu, ke které ho vyvolil a povolal (v. 15).
Gal 1,11-19
Prohlašuji vám, (bratři a sestry,) že evangelium, které jsem vám hlásal, není dílo lidské: já jsem ho nepřijal ani se mu nenaučil od nějakého člověka, ale ze zjevení Ježíše Krista.
Slyšeli jste přece, jak jsem se kdysi choval, když jsem byl ještě židem: pronásledoval jsem Boží církev, že to přesahovalo všechny meze, a snažil jsem se ji zničit. V horlivosti pro židovství jsem ve svém národě předstihoval mnoho svých vrstevníků, protože jsem byl daleko více než oni zaujat zvyklostmi po předcích.
Bůh si mě však už v lůně mé matky vybral a svou milostí povolal a rozhodl, že mi zjeví svého Syna, abych o něm kázal radostnou zvěst pohanům. Neradil jsem se hned s lidmi ani jsem nešel nahoru do Jeruzaléma k těm, kteří byli apoštoly přede mnou. Odešel jsem do Arábie a pak se zase znova vrátil do Damašku. Za tři roky potom jsem se odebral do Jeruzaléma, abych z vlastní zkušenosti poznal Petra, a pobyl jsem u něho patnáct dní. Z ostatních apoštolů jsem však viděl jen Jakuba, bratra Páně.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Veliký prorok povstal mezi námi, Bůh navštívil svůj lid. Aleluja.
EVANGELIUM
Novozákonní příběh jakoby naschvál oživuje událost starozákonní (viz dnešní 1. čtení), naplňuje ji však nově – Kristus se zjevuje ne jako pouhý prostředník, ten, kdo se u Boha přimlouvá, ale jako sám Bůh, jenž má moc navrátit život: „Mládenče, pravím ti, vstaň!“ Ježíš je milosrdný, soucitný Bůh, přichází ke každému osobně (vdově říká: „Neplač!“) a přichází pro všechny („Všech se zmocnila bázeň, velebili Boha a říkali: ‘…Bůh navštívil svůj lid!’“)
Lk 7,11-17
Ježíš šel do města – jmenovalo se Naim. Šli s ním jeho učedníci a velký zástup. Když se přiblížil k městské bráně, právě vynášeli mrtvého; byl to jediný syn a jeho matka byla vdova. Z města ji doprovázel velký zástup.
Když ji Pán uviděl, bylo mu jí líto a řekl jí: „Neplač!“ Přistoupil k márám a dotkl se jich. Ti, kdo je nesli, se zastavili. Řekl: „Mládenče, pravím ti, vstaň!“ Mrtvý se posadil a začal mluvit. Ježíš ho vrátil jeho matce.
Všech se zmocnila bázeň, velebili Boha a říkali: „Veliký prorok povstal mezi námi“ a „Bůh navštívil svůj lid!“ Tato zpráva o něm se roznesla po celém Judsku i po celém okolí.
K ZAMYŠLENÍ
Při dnešní liturgii jsme slyšeli o dvojím probuzení k životu. Totiž syna vdovy, u které bydlel prorok Eliáš, a jediného syna vdovy z města Naim. Oba mládenci museli po této úžasné zkušenosti vlastní smrti a vzkříšení jednou znovu zemřít, zakusili však, co to znamená přemoci smrt. Prostřednictvím proroka Eliáše a dotekem Ježíše, Božího Syna, na sobě poznali mocné Boží jednání. Setkali se s Vítězem nad smrtí! Jsem přesvědčen, že s umíráním byli v životě konfrontováni ještě mnohokrát, až ke zmíněné chvíli vlastní smrti, vždyť to je úděl každého člověka, ale ona zkušenost daru Života byla vždycky silnější! Věříme a doufáme v tento Život víc než ve smrt?
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
7. 6.
1 Král 17,1-6
Mt 5,1-12
Komentář: 1 Král 17,1-6
„Hospodin, Bůh Izraele, v jehož službě stojím.“ Stát = být připraven(a). Pros dnes svého Pána, abys byl připraven jednat jako jeho služebník, abys byla připravena odpovědět svým činem na jeho slovo.
8. 6.
1 Král 17,7-16
Mt 5,13-16
Komentář: 1 Král 17,7-16
„Jako že je živ Hospodin, tvůj Bůh.“ Pro vdovu bylo jasné, kdo Eliáš je, komu slouží, kdo je jeho Pánem. Pros o tuto jasnost pro svůj život, aby skrze tvé jednání mohli lidé kolem tebe poznávat, kdo je tvým Bohem.
9. 6.
1 Král 18,20-39
Mt 5,17-19
Komentář: 1 Král 18,20-39
„Jak dlouho budete kulhat na obě strany?“ Kde jsou v mém životě slabá místa? Kde se snažím jít na obě strany, „uhrát“ to s oběma…, smířit nesmiřitelné? Není čas se znovu (v něčem zcela konkrétním) rozhodnout pro Hospodina?
10. 6.
1 Král 18,41-46
Mt 5,20-26
Komentář: 1 Král 18,41-46
„Hospodinova ruka byla nad Eliášem.“ Prožij dnešní den s vědomím, že Hospodinova ruka je i nad tebou, že tě provází, vede, žehná ti…
11. 6. slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova
Ez 34,11-16; Řím 5,5-11
Lk 15,3-7
Komentář: Lk 15,3-7
Ježíšovo srdce, plné milosrdenství, touží najít každou ztracenou ovci. Děkuj za chvíle, kdy On tě našel. A pros za ty, kteří potřebují být Ježíšem nalezeni…
12. 6.
1 Král 19,19-21
Mt 5,33-37
Komentář: 1 Král 19,19-21
Eliáš (na Boží příkaz) předává Elizeovi svůj úkol, své poslání. A ten jej přijímá. Kde v tomto příběhu mohu najít sebe sama? V nesení svého poslání, v předávání poslání druhým, v poslušnosti vůči Bohu?