Sekce: Nedělní liturgie
2. 5. 2004
4. neděle velikonoční - Cyklus C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Země je plná Hospodinovy milosti; jeho slovem vznikla nebesa. Aleluja.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, tvůj Syn, Dobrý Pastýř tvého lidu, předešel nás do tvé slávy; posiluj jeho slabé stádce, aby došlo za svým vítězným Pastýřem do nebeské radosti. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…
1. ČTENÍ
Úspěch kázání před Židy a ”bohabojnými” pohany (srov. Sk 13,16.26) v Pisidské Antiochii byl nezvykle velký (Sk 13,42-44). Lukáš zde líčí ideální typickou scénu zvěstování obracejícího se od Židů k pohanům (a to nejen na základě jejich odmítnutí – srov. Sk 18,6 – ale především na základě Božího plánu, srov. Sk 1,8; 10n; 28,28; dnešní v. 47). Pavel si je však neustále vědom ”přednostního” práva Židů na Boží slovo (v. 46) a i později se snaží nejprve zvěstovat v synagógách (viz dále vynechané Sk 14,1nn).
Sk 13,14.43-52
Pavel a Barnabáš šli z Perge a dostali se do Antiochie v Pisídii.
Tam šli v sobotu do synagógy a posadili se. Přišlo za nimi hodně židů a pohanů, kteří ctili Boha. Pavel a Barnabáš s nimi rozmlouvali a povzbuzovali je, aby zůstali věrni Boží milosti.
Následující sobotu se sešlo takřka celé město, aby si vyslechlo Boží slovo. Když však židé viděli takové množství, naplnilo je to žárlivostí, odporovali Pavlovi, když mluvil, a vedli rouhavé řeči.
Tu Pavel i Barnabáš jim řekli otevřeně: ”Vám nejprve se mělo hlásat Boží slovo. Ale protože ho od sebe odmítáte a nepředpokládáte za hodné věčného života, obracíme se k pohanům. Neboť tak nám to nařídil Pán: ”Určil jsem tě za světlo pohanům, abys byl spásou až na konec země.”
Když to uslyšeli pohané, radovali se a velebili slovo Páně. A přijali víru všichni, kdo byli určeni k věčnému životu. Tak se slovo Páně šířilo po celé té krajině.
Židé však poštvali zbožné ženy z vyšších vrstev a představitelé města vyvolali proti Pavlovi a Barnabášovi pronásledování a vyhnali je ze svého území. Oni si na svědectví proti nim setřásli prach z nohou a odešli do Ikónia. Učedníci však byli plni radosti a Ducha svatého.
ŽALM 100
Odpověď: Aleluja.
Plesejte Hospodinu, všechny země, – služte Hospodinu s radostí, – vstupte před něho s jásotem!
Uznejte, že Hospodin je Bůh: – on nás učinil, a my mu náležíme, – jsme jeho lid a stádce jeho pastvy.
Neboť Hospodin je dobrý, – jeho milosrdenství je věčné, – po všechna pokolení trvá jeho věrnost.
2. ČTENÍ
Náš úryvek odpovídá na otázku, kdo obstojí během událostí ”tříbení a zkoušky”, které mají následovat po zlomení šesté pečeti (Zj 6,12-17). Jakousi anticipací z pohledu ”věčnosti” ukazuje sedmá kapitola nebeskou liturgii zachráněných, kteří obstojí ve zkouškách. Mohou nosit bílý šat, zaslíbený těm, kdo zachovali Boží slovo (Zj 3,3.4; 6,9). Palmy v jejich rukou jsou znamením dosaženého vítězství. Po předchozích bolestech a utrpení mohou nyní zakusit životodárnou a osvěžující Boží blízkost. Přestože oslavený Beránek přebývá v Božím majestátu (v. 17), ”sníží se” na úroveň člověka a dovede ho k živým vodám (srov. Jan 4,10.14; 7,37). Tímto činem Beránek dovrší své ”snížení” k člověku, jež se projevilo už ukřižováním. Toto ”snížení” je důsledkem hluboké náklonnosti neboli blahosklonnosti vůči člověku.
Zj 7,9.14b-17
Já, Jan, viděl jsem veliký zástup, který by nikdo nespočítal, ze všech národů, kmenů, plemen a jazyků, stáli před trůnem a před Beránkem, oděni bílým rouchem, s palmami v rukou.
A jeden ze starců mi řekl: ”To jsou ti, kdo přicházejí z velikého soužení, roucho si do běla vyprali v Beránkově krvi. Proto jsou před Božím trůnem a ve dne v noci mu slouží v jeho chrámě. A ten, který sedí na trůně, se k nim sníží a bude s nimi bydlet. Už nikdy nebudou mít hlad ani žízeň, nebude už do nich pražit slunce ani jakýkoli jiný žár, protože Beránek, který je uprostřed před trůnem, bude je pást a vodit k pramenům živé vody. Bůh sám jim setře každou slzu z očí.”
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Já jsem dobrý pastýř, praví Pán, znám své ovce a moje ovce znají mne. Aleluja.
EVANGELIUM
V úryvku nalézáme třetí část výkladu ”pastýřské obrazné řeči”, tentokrát soustředěného na ”ovce”: Ty jsou charakterizovány stále se prohlubujícím vzájemným bytostným vztahem s Ježíšem – Pastýřem (ony ”slyší” Ježíšův hlas – on je ”zná”; ony ”jdou” za ním – on jim dává ”věčný život”). Ti, kdo takto ”naslouchají” a ”následují”, tvoří společenství nacházející v Ježíšových (a tím i v Otcových!) rukou absolutní jistotu a bezpečí, které lze ztratit jen vlastním rozhodnutím. Otec skrze Ježíše již daroval vše.
Jan 10,27-30
Ježíš řekl: ”Moje ovce slyší můj hlas, já je znám a ony jdou za mnou. Já jim dávám věčný život. Nezahynou navěky a nikdo mi je nevyrve z rukou.
Můj Otec, který mi je dal, je větší než všichni a z Otcových rukou je nemůže vyrvat nikdo. Já a Otec jedno jsme.”
K ZAMYŠLENÍ
Skrze Ježíše, Dobrého pastýře, máme jediný přístup k Bohu Otci. Ježíš zná svoje ovce a stará se o ně, zná každou naši starost, každý náš problém, každou naši radost. Ovce slyší Ježíšův hlas a jdou za ním. Jdou za ním tam, kde nebudou mít hlad ani žízeň, nebude do nich pražit slunce, k pramenům živé vody, kde jim Bůh sám setře každou slzu z očí. Naslouchejme tedy tomu tichému hlasu, následujme pastýře, nechme se jím vést do nebeského království.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
3. 5. Svátek sv. Filipa
1 Kor 15,1-8
Jan 14,6-14
Komentář: 1 Kor 15,1-8
Apoštol předal… Církev předala a předává… Přijal jsem to? Nejen rozumem, ale i ”srdcem”? Nejen jako ”objektivní událost”, ale jako dar pro mě?
Sk 11,19-26
Jan 10,22-30
Komentář: Jan 10,22-30
Jsi-li ty Mesiáš… Tato pochybnost se asi nevynoří na našem jazyku, ale možná jen ve skrytu srdce – pokud nás Ježíš zklamal, ”nepředvedl svou moc” (neodpověděl na naši modlitbu). Teď je čas ”vyříkat si s Ježíšem” všechna zklamání, nesplněné představy.
Sk 12,24-13,5a
Jan 12,44-50
Komentář: Jan 12,44-50
Přijmout, spíš přijímat Kristova slova patří k základům křesťanského života. Přijímat slovo pak neznamená v první řadě jednat podle něj, ale naslouchat mu a uvěřit. Stojí to za to: Přijaté slovo přináší život.
Sk 13,13-25
Jan 13,16-20
Komentář: Jan 13,16-20
Často je řeč o službě křesťana (v rodinném či farním společenství, ve světě), málo se však mluví o důstojnosti této služby: Je podílem na Kristově poslání (vždyť když přijímáme služebníka, přijímáme Krista). A toto je velká motivace a vzpruha!
Sk 13,26-33
Jan 14,1-6
Komentář: Sk 13,26-33 Jan 14,1-6
Máme zamluvené místo… u Otce. To ať je nám útěchou a posilou, kdykoli budeme vnímat, že se na tomto světě necítíme ”doma”.
Sk 13,44-52
Jan 14,7-14
Komentář: Jan 14,7-14
Můžeme konat velké věci: Kdyby nám to řekl nějaký člověk, mohli bychom ho právem podezírat z klamu. Ale slibuje nám to samotný Kristus: A cestou k těmto velkým činům je modlitba v jeho jménu, tj. v něm, v souladu s jeho slovem.