Ty jsi Mesiáš. (Mt 16,16) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

11. 3. 2007

3. neděle postní - Cyklus C

V dnešních liturgických textech navazuje Ježíš na dvě ”novinové zprávy z černé kroniky” a komentuje je shodně znějícími slovy: ”Když se však neobrátíte, všichni podobně zahynete”. Stejným směrem ukazuje i následující podobenství o neplodném fíkovníku, jemuž je ještě jednou dána šance na přežití (Lk 13,1-9). Tak zachycuje neděle tohoto cyklu především téma spasitelného obrácení (A. Adam, Liturgický rok, Vyšehrad 1998, str. 106). V něm pak nejde o nic jiného, než o změnu smýšlení, o otočku na cestě a nalezení správného směru, vedoucího k cíli cesty. Dnešní liturgie nás zve, abychom si uvědomili toto veliké štěstí nové příležitosti.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Stále upírám oči na Hospodina, vždyť on mé nohy vysvobodí z léčky. Obrať se ke mně a smiluj se nade mnou, vždyť já jsem tak sám a tak ubohý!

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, studnice milosrdenství a dobroty, ty nám dáváš příležitost, abychom svou hříšnost léčili modlitbou, postem a štědrostí; pohleď, jak ve svědomí cítíme svou vinu a pokorně se z ní vyznáváme, ukaž na nás své veliké slitování, odpusť nám a pozvedni nás k sobě. Prosíme o to skrze tvého Syna…

1. ČTENÍ

Mojžíšovo setkání s Hospodinem na Chorebu je počátkem nové etapy v dějinách Izraele. Hospodin se zde zjevuje jako Bůh podivuhodný a mocný, který je nad zákonitostmi přírody – to je naznačeno keřem, který není ohněm stráven. Tímto úkazem projevuje svou svatost vzbuzující bázeň. Přesto se tento ”svatý” Bůh projevuje zároveň jako Bůh blízký, který má s člověkem osobní vztah: on je Bohem Abrahámovým, Izákovým a Jákobovým. On zná bídu a bolest svého lidu. Svatý Hospodin nezůstává ve výšinách, ale sestupuje, aby zachránil. Boží jméno Jahve vyjadřuje tuto spasitelnou přítomnost: Bůh je ten, kdo je blízko.

Ex 3,1-8a.13-15

Mojžíš pásl stádo svého tchána Jitra, midjanského kněze. Když jednou vyhnal stádo za step, přišel k Boží hoře Chorebu. Tu se mu zjevil Hospodinův anděl v plameni ohně, který šlehal ze středu keře. Díval se, a hle – keř hořel plamenem, ale neshořel.
Mojžíš si řekl: ”Půjdu se podívat na ten zvláštní zjev, proč keř neshoří.” Když Hospodin viděl, že se přichází podívat, zavolal ze středu keře: ”Mojžíši, Mojžíši!”
A on odpověděl: ”Tady jsem!”
Bůh řekl: ”Nepřibližuj se sem, zuj opánky ze svých nohou, neboť místo, na kterém stojíš, je půda svatá.” A pokračoval: ”Já jsem Bůh tvého otce, já jsem Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jakubův!” Mojžíš zahalil svou tvář, neboť se bál pohlédnout na Boha.
Hospodin pravil: ”Viděl jsem bídu svého lidu, který je v Egyptě, slyšel jsem jejich nářek na biřice; ano, znám jejich bolesti. Proto jsem sestoupil, abych je vysvobodil z ruky Egypťanů a vyvedl je z oné země do země úrodné a širé, do země oplývající mlékem a medem.”
Mojžíš pravil Bohu: ”Hle, já přijdu k synům Izraele a řeknu jim: ‚Posílá mě k vám Bůh vašich otců.‘ Když se zeptají: ‚Jaké je jeho jméno?‘ – co jim mám říci?”
Bůh pravil Mojžíšovi: ”Já jsem, který jsem!” A dodal: ”Tak řekneš synům Izraele: ‚Ten, který jest, posílá mě k vám.‘”
A ještě pravil Bůh Mojžíšovi: ”Tak řekneš synům Izraele: ‚Hospodin, Bůh vašich otců, Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jakubův, posílá mě k vám!‘ To je moje jméno na věky, to je můj název po všechna pokolení.”

ŽALM 103

Odpověď: Hospodin je milosrdný a milostivý.

Veleb, duše má, Hospodina, – vše, co je ve mně, veleb jeho svaté jméno! – Veleb, duše má, Hospodina – a nezapomeň na žádné z jeho dobrodiní!
On odpouští všechny tvé viny, – on léčí všechny tvé neduhy. – On vykupuje tvůj život ze záhuby, – on tě věnčí láskou a slitováním.
Hospodin koná spravedlivé skutky, – zjednává právo všem utlačeným. – Oznámil své plány Mojžíšovi, – izraelským synům své skutky.
Hospodin je milosrdný a milostivý, – shovívavý a nadmíru dobrotivý. – Jak vysoko je nebe nad zemí, – tak je velká jeho láska k těm, kdo se ho bojí.

2. ČTENÍ

Bůh skrze ”křest” mořem nejprve přivedl izraelský lid ke svobodě a k nové existenci. Na poušti jej pak živil manou a vodou ze skály. Na tyto projevy Boží věrnosti však lid odpovídá nevěrností. Tyto události z dějin Izraele Pavel aktualizuje pro život křesťanů. Křesťané mohli přijmout ještě skvělejší Boží dary: nový život z vody a z Ducha, pokrm i nápoj, které živí věčný život. Přes tak velké skutky Boží milosti je každý křesťan vystaven nebezpečí promarnění těchto darů. To se stává upadnutím do převrácenosti srdce, kdy touhu po Božích darech nahrazujeme zlou žádostí a vděčnost vůči Bohu zaměňujeme s reptavostí. Prostředkem k překonání těchto pokušení je bdělost srdce.

1 Kor 10,1-6.10-12

Chtěl bych vám, (bratři a sestry), připomenout, že všichni naši praotcové byli pod oblakem, všichni prošli mořem, všichni přijali Mojžíšův křest v oblaku a v moři, všichni jedli stejný duchovní pokrm a všichni pili stejný duchovní nápoj; pili totiž z duchovní skály, která je doprovázela, a tou skálou byl Kristus. Ale přesto se většina z nich Bohu nelíbila. Pomřeli na poušti.
Tyto věci se staly nám pro výstrahu, abychom netoužili po špatnostech, jako toužili oni. Ani nereptejte, jako někteří z nich reptali, a za to byli pobiti od (anděla) Zhoubce.
To se jim přihodilo jako výstražný příklad a bylo to napsáno jako poučení pro nás, kteří žijeme v době poslední. Když se tedy někdo domnívá, že stojí, ať si dá pozor, aby nepadl.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Obraťte se, praví Pán, neboť se přiblížilo nebeské království.

EVANGELIUM

Také ”obyčejné” události mohou zprostředkovat Boží poselství. Ježíš používá dvě zprávy z nedávné minulosti, aby ještě naléhavěji zdůraznil nutnost obrácení. Nechce předložit obraz Boha ”soudce”, který je připraven okamžitě potrestat ”hříšníka”. Jádro poselství je jiné: závěr života přichází znenadání, nesmí se otálet s obrácením, jinak může přijít ”tragický” konec. Bůh je však trpělivý a poskytuje dostatek času a šancí k obrácení: okopává fíkovník a očekává, že přinese ovoce.

Lk 13,1-9

V té době přišli k Ježíšovi se zprávou o Galilejcích, jejichž krev smísil Pilát s krví jejich obětních zvířat. Řekl jim na to:
”Myslíte, že ti Galilejci, když to museli vytrpět, byli větší hříšníci než ostatní Galilejci? Ne, říkám vám; když se však neobrátíte, všichni podobně zahynete.
Anebo oněch osmnáct, na které padla věž v Siloe a usmrtila je: myslíte, že byli větší viníci než ostatní obyvatelé Jeruzaléma? Ne, říkám vám; když se však neobrátíte, všichni právě tak zahynete.”
Vypravoval pak toto podobenství: ”Jeden člověk měl na své vinici zasazený fíkovník a přišel na něm hledat ovoce, ale nic nenašel. Proto řekl vinaři: ‚Hle, už tři léta přicházím hledat ovoce na tomto fíkovníku, a nic nenacházím. Poraz ho! Proč má zabírat půdu?‘
On mu však odpověděl: ‚Pane, nech ho tu ještě tento rok. Okopám ho a pohnojím, snad příště ovoce ponese. Jestliže ne, dáš ho pak porazit.‘”

K ZAMYŠLENÍ

S Bohem se člověk musíme vždy buď přátelsky setkat, nebo nepříjemně střetnout, protože on jde vstříc každému člověku. Vyvolený národ ho v egyptském otroctví potkal jako osvoboditele, na poušti se s ním naopak střetával, obviňoval jej a vzdaloval se od něj; Izrael v době Krista zůstal vůči Bohu zcela indiferentní, tudíž neplodný. Bohu však nelze utéci. Jak to je u nás? Setkání, střet, netečnost, nebo dokonce útěk? Abychom se s Bohem setkali plodně, je potřebné změnit směr cesty, obrátit se a odstranit předsudky. O tom je dnešní evangelium. Právě v tomto postu se máme vydat na cestu setkání, nikoli vzdoru a odmítnutí. Jak úžasné je setkání Boha s člověkem Mojžíšem a jak veliká díla z takového setkání povstala. Tím největším je osvobození člověka, jeho spása.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

12. 3.

2 Král 5,1-15a

Lk 4,24-30

Komentář: 2 Král 5,1-15a
Důvěřovat Bohu (a jeho služebníkům), ochota vystoupit ze svých zaběhlých představ (”Řekl jsem si: Jistě mi vyjde vstříc …”) a otevřít se přijetí daru Boží milosti pro mne, pro dnešní den – to je výzva tohoto úryvku.

13. 3.

Dan 3,25.34-43

Mt 18,21-35

Komentář: Dan 3,25.34-43
Důvěra v Boha, ochota následovat jej celým srdcem, hledat Boží tvář – to mají být znaky (charakteristiky) každé mé modlitby.

14. 3.

Dt 4,1.5-9

Mt 5,17-19

Komentář: Dt 4,1.5-9
Dodržovat smlouvu s Hospodinem, nezapomínat ”na události, které viděly tvé oči.” To je důležité nejen pro tebe, ale je třeba je předávat dál – svým ”synům a dcerám”, lidem kolem tebe: vydávat svědectví o Hospodinově lásce a milosrdenství!

15. 3.

Jer 7,23-28

Lk 11,14-23

Komentář: Jer 7,23-28
Kontrast se včerejším čtením, popisuje se zde jednání těch, kteří neposlechli hlas Hospodina. Víš, k čemu tě Pán dnes vybízí? Naslouchej mu ve své modlitbě a pak jednej.

16. 3.

Oz 14,2-10

Mk 12,28b-34

Komentář: Oz 14,2-10
Čteme pořád samé podobné texty: Hospodin se smilovává, když se navracíme; odpouští naše nepravosti. Chce nás tak povzbudit k opuštění vlastních nepravých cest a k jeho následování. Mám k tomu odvahu?

17. 3.

Oz 6,1-6

Lk 18,9-14

Komentář: Oz 6,1-6
”Poznávejme Hospodina, snažme se ho poznat!” Vytrvalé poznávání Boží lásky (v modlitbě, v Písmu, v lidech kolem mě) mne proměňuje a vede k růstu v lásce, pokoře a milosrdenství.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2025) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení
(21. 2. 2025) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.

Světový den sociální spravedlnosti: 20. 2.
(19. 2. 2025) Světový den sociální spravedlnosti byl ustanoven OSN v roce 2007 a připomíná, že sociální spravedlnost by měla být…

Kdy je letos Popeleční středa?

(11. 2. 2025) Datum popeleční středy tento rok

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“

Nová mobilní aplikace Víra.cz: „Víra na dosah ruky“
(11. 2. 2025) S potěšením oznamujeme spuštění mobilní aplikace webu Víra.cz, která je oficiálně dostupná od 11. února 2025. Cílem…