Sekce: Nedělní liturgie
1. 8. 2004
18. neděle v mezidobí - Cyklus C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Bože, vysvoboď mě, Hospodine, na pomoc mi pospěš! Tys můj pomocník, můj zachránce: Hospodine, neprodlévej!
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, štědrý dárce milosti, ty jsi nás stvořil, ty udržuješ náš život a vedeš nás; buď stále s námi a slyš naše prosby: obnovuj v nás a udržuj svou milost, kterou jsme od tebe přijali. Skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Kniha Kazatele představuje další vývojový stupeň mudroslovné literatury. Její vznik se datuje do 3. století, kdy helénistická kultura přináší nové myšlenky a otřásá tradiční víru Izraele. Jako červená nit se objevuje heslo „pomíjivost, samá pomíjivost“ – liturgický překlad „marnost nad marnost“ je zavádějící, protože autor nehlásá „marnost“ všeho, ale pomíjivost, dočasnost. V hebrejském textu se používá slovo hevel, které označuje ranní opar nad hladinou vody – tato mlha při vycházení slunce záhy mizí.
Kaz 1,2; 2,21-23
Marnost nad marnost – praví Kazatel – marnost nad marnost, všechno je marnost.
Vždyť se stává, že někdo pracuje moudře, rozvážně a úspěšně, a nakonec to dá do vlastnictví jinému, kdo na tom nepracoval. I to je marnost a velké zlo. Co má člověk za všechno svoje namáhání a snahu, s níž se plahočí pod sluncem? Ano, po všechny dny má jen starosti; trápení je jeho zaměstnání, ani v noci si jeho srdce neodpočine. I tohle je marnost.
ŽALM 90
Odpověď: Pane, tys nám býval útočištěm od pokolení do pokolení!
Rozkazem vracíš, Bože, člověka v prach – a pravíš: „Vraťte se, smrtelníci!“ – Neboť tisíc let je v tvých očích – jako včerejší den, který minul, – a jako noční hlídka.
Uchvacuješ je, jsou jako ranní sen, – podobají se pučící trávě: – Zrána kvete a bují, večer vadne.
Nauč nás počítat naše dny, – ať dojdeme k moudrosti srdce. – Obrať se, Hospodine, jak dlouho ještě budeš čekat? – Slituj se nad svými služebníky!
2. ČTENÍ
Hledat to, co pochází shůry, znamená usilovat o nový styl života podle evangelia. Toto hledání je logickým důsledkem křtu, při kterém se člověk zřekl starého způsobu života (nečistoty, závislosti na majetku) a přijal na sebe Krista, jeho myšlení a priority.
Kol 3,1-5.9-11
Bratři! Když jste s Kristem byli vzkříšeni, usilujte tedy o to, co pochází shůry, kde je Kristus po Boží pravici. Na to myslete, co pochází shůry, ne na to, co je na zemi. Jste přece už mrtví a váš život je s Kristem skrytý v Bohu. Ale až se ukáže Kristus, náš život, potom se i vy s ním ukážete ve slávě.
Umrtvěte proto všechno, co je ve vašich údech pozemského: smilství, nečistota, chlípnost, zlou žádostivost a chamtivost, která je modloslužbou.
Neobelhávejte jeden druhého. Svlečte ze sebe člověka starého s jeho počínáním, a oblečte člověka nového, který se obnovuje k správnému poznání, aby se podobal svému Stvořiteli. Tady už není Řek nebo Žid, obřezaný nebo neobřezaný, barbar, Skyta, otrok nebo člověk svobodný, ale všecko a ve všem je Kristus.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Blahoslavení chudí v duchu, neboť jejich je nebeské království. Aleluja.
EVANGELIUM
Ježíšova odpověď se nemá chápat jako „zanedbání sociální otázky“, ale jako naléhavá výzva, aby učedník hledal stále to, co má větší cenu, a vyvaroval se chtivosti a zbytečného hromadění pozemských hodnot – spíš je třeba si zajistit život před Bohem.
Lk 12,13-21
Někdo ze zástupu požádal Ježíše: „Mistře, řekni mému bratrovi, aby se rozdělil se mnou o dědictví!“
Odpověděl mu: „Člověče, kdo mě ustanovil nad vámi soudcem nebo rozhodčím?“
Potom jim řekl: „Dejte si pozor a chraňte se před každou chamtivostí. Neboť i když má někdo nadbytek, jeho život není zajištěn tím, co má.“
Pověděl jim toto podobenství: „Jednomu bohatému člověku se na poli hojně urodilo. Uvažoval tedy sám pro sebe: Co udělám? Vždyť už nemám, kam svou úrodu uložit! Tohle udělám, řekl si, strhnu své stodoly, vystavím větší a tam složím všechno své obilí i své zásoby. Pak si mohu říci: Máš velké zásoby na mnoho let. Klidně si žij, jez, pij, vesele hoduj!
Bůh však mu řekl: Blázne, ještě této noci budeš muset odevzdat svou duši a čí bude to, co jsi nashromáždil?
Tak to dopadá s tím, kdo si hromadí poklady, ale není bohatý před Bohem.“
K ZAMYŠLENÍ
Evangelium straší člověka smrtí? V žádném případě. Je ale realistické. Vždyť to, co říká dnešní Ježíšův názorný obraz, kolem sebe zažíváme. Cílem evangelia ale není zvěstování smrti, nýbrž zvěstování naděje na život, který je silnější než smrt. A život silnější než smrt nám Ježíš získal a dává nám ho. To je největší bohatství, které může člověk získat. To ostatní tu skutečně zanecháme. Takže – jaké důsledky pro život z toho teď vyvodím?
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Jer 28,1-17
Mt 14,13-21
Komentář: Mt 14,13-21
Bylo mu jich líto, „je mu jich líto“ – se soucitem se Kristus dívá na ty potřebné, které znáš (z tvé blízkosti), nebo neznáš (ze vzdálených zemí). Pros o toto soucitné srdce!
Jer 30,1-2.12-15.18-22
Mt 14,22-36
Komentář: Mt 14,22-36
Proti nim vál vítr – proti nám mohou být nepříznivé události, nepříjemní lidé, neúspěchy... A jak se zachovat za takových okolností? To nám napovídá evangelní text.
Jer 31,1-7
Mt 15,21-28
Komentář: Mt 15,21-28
Moje víra je… moje představa o Kristu, o jeho moci, o jeho schopnosti zasáhnout do konkrétních událostí mého života. A skutečná víra nevnucuje Kristu vlastní představy – to by nebyla víra, ale manipulace.
Jer 31,31-34
Mt 16,13-23
Komentář: Mt 16,13-23
Je to text, který se častěji opakuje v liturgii – ale zato je velmi zásadní. Vždyť otázka, kdo je pro mě Kristus, vyžaduje stále novou odpověď – na základě toho, kdo je Kristus pro mě dnes, a ne včera.
pátek 6. 8. Svátek Proměnění Páně
Dan 7,9-10.13-14; 2 Petr 1,16-19
Lk 9,28b-36
Komentář: Dan 7,9-10.13-14
Mám-li před sebou namalovaný obraz, tak se jednoduše zastavím a pohlédnu... A totéž mohu udělat i s „obrazem“ popsaným prorokem: zastavit se a dívat...
Hab 1,12-2,4
Mt 17,14-20
Komentář: Mt 17,14-20
Přiveď před mou tvář své děti, ty, na kterých ti záleží.