Sekce: Nedělní liturgie
15. 7. 2007
15. neděle v mezidobí - Cyklus C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Ve spravedlnosti uzřím tvou tvář, Hospodine, až procitnu, nasytím se pohledem na tebe.
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, ty ukazuješ bloudícím světlo pravdy, aby se mohli vrátit na správnou cestu; dej těm, kdo přijali křesťanství, ať se vyhýbají všemu, co odporuje křesťanskému způsobu života, a ať usilují o to, co se s ním shoduje. Prosíme o to skrze tvého Syna…
1. ČTENÍ
Tyto verše jsou zakončením dlouhého výkladu zákona (12,1-27,26). Ve svém bezprostředním významu vypovídají, že slovo (tj. zákon) není skryté, protože Bůh je zjevil a prorok je vložil do úst a do srdce bratří.
DT 30,10-14
Mojžíš řekl lidu: „Budeš poslouchat hlas Hospodina, svého Boha, a zachovávat jeho příkazy a nařízení, to, co je napsáno v knize tohoto Zákona, a obrátíš se k Hospodinu, svému Bohu, celým srdcem a celou duší.
Neboť tento příkaz, který ti dnes ukládám, není pro tebe příliš nesnadný a není tak daleko od tebe. Není na nebi, že bys musel říkat: ‚Kdopak nám vystoupí do nebe, aby nám ho snesl, oznámil, a my ho mohli zachovávat?‘ Není daleko za mořem, že bys musel říkat: ‚Kdopak nám překročí moře, aby nám ho přinesl, oznámil, a my ho mohli zachovávat?‘ Vždyť je ti to slovo velmi blízké, je v tvých ústech a v tvém srdci, takže ho můžeš zachovávat.“
ŽALM 69
Odpověď: Hledejte, ubožáci, Hospodina a pookřejte v srdci.
Obracím se modlitbou k tobě, Hospodine, – v čas milosti, Bože! – Vyslyš mě ve své veliké lásce, – věrně mi pomoz! – Vyslyš mě, Hospodine, tvá láska je dobrotivá, – obrať se ke mně se svým nesmírným slitováním.
Já jsem ubohý a plný bolesti, – ať mě ochrání, Bože, tvá pomoc. – Písní budu slavit Boží jméno, – velebit je budu zpěvem chvály.
Neboť Bůh pomůže Siónu – a vystaví judská města: – Zdědí je potomci jeho služebníků, – budou tam sídlit, kdo milují jeho jméno.
2. ČTENÍ
List vyjadřuje prvenství Ježíšovo: zaprvé – v řádu stvoření; zadruhé – v nadpřirozeném řádu „obnovení stvoření“. Ježíš je zrozený dřív než jakýkoli jiný tvor, jemu patří prvenství díky důstojnosti. A on je hlavou církve, protože jako první byl vzkříšen z mrtvých, v něm bylo všechno sjednoceno. Je těžké vysvětlit pojem „plnost“, který se může vztáhnout na plnost božství nebo na plnost stvoření viditelného a neviditelného.
Kol 1,15-20
Ježíš Kristus je věrný obraz neviditelného Boha, dříve zrozený než celé tvorstvo. V něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi, svět viditelný i neviditelný: ať už jsou to andělé při trůnu, ať jsou to panstva, ať jsou to knížata, ať jsou to mocnosti. Všecko je stvořeno skrze něho a pro něho. Kristus je dříve než všechno ostatní a všechno trvá v něm.
A on je hlava těla, to je církve: On je počátek, prvorozený mezi vzkříšenými z mrtvých. Tak má ve všem prvenství. Bůh totiž rozhodl, aby se v něm usídlila veškerá plnost dokonalosti a že skrze něho usmíří se sebou všecko tvorstvo jak na nebi, tak na zemi tím, že jeho krví prolitou na kříži zjedná pokoj.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Tvá slova, Pane, jsou duch a jsou život; ty máš slova věčného života. Aleluja.
EVANGELIUM
Ten, kdo se v tomto úryvku přibližuje ke Kristu, není člověk dobře disponovaný. Pán jej odkazuje na to, co on už zná (je to zákoník): samotný zákon ukazuje to, co je třeba naplnit. Tento právník pak klade další otázku: „Kdo je můj bližní?“ A Ježíš neodpovídá na tuto otázku, ale na jinou, daleko důležitější: „Jak se staneš ty bližním?“
LK 10,25-37
Jeden znalec Zákona povstal, aby přivedl Ježíše do úzkých, a zeptal se ho: „Mistře, co mám dělat, abych dostal věčný život?“
Ježíš mu řekl: „Co je psáno v Zákoně? Jak tam čteš?“
On odpověděl: „Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou silou i celou svou myslí a svého bližního jako sám sebe.“
Řekl mu: „Správně jsi odpověděl. To dělej a budeš žít.“
Ale on se chtěl ospravedlnit, a proto se Ježíše zeptal: „A kdo je můj bližní?“
Ježíš se ujal slova a řekl: „Jeden člověk sestupoval z Jeruzaléma do Jericha a octl se mezi lupiči. Ti ho o všechno obrali, zbili, nechali napolo mrtvého a odešli. Náhodou šel tou cestou nějaký kněz; viděl ho, ale vyhnul se mu. Stejně i jeden levita přišel k tomu místu; viděl ho, ale vyhnul se mu.
Ale jeden Samaritán přišel na své cestě k němu, viděl ho a bylo mu ho líto. Přistoupil k němu, nalil mu do ran oleje a vína, obvázal je, vysadil ho na svého soumara, dopravil do hostince a staral se o něho. Druhého dne vytáhl dva denáry a dal je hostinskému se slovy: ‚Starej se o něho, a co vynaložíš navíc, já ti doplatím, až se budu vracet.‘
Co myslíš, kdo z těch tří se zachoval jako bližní k tomu, který se octl mezi lupiči?“
On odpověděl: „Ten, kdo mu prokázal milosrdenství.“
A Ježíše mu řekl: „Jdi a stejně jednej i ty!“
K ZAMYŠLENÍ
Realizace příkazu lásky, jak o ní dnes slyšíme, není nesnadná: „Vždyť je ti to slovo blízké, je v tvých ústech a v tvém srdci…“ Láska je možná, stačí dobře rozpoznat přítomnou chvíli. Každý je někdy v pokušení pokoušet Boha a přivádět ho do úzkých. Chtěli bychom znát odpovědi na své otázky, například koho přesně máme mít rádi a koho rozhodně ně! Bůh však obrací pozornost od adresátů lásky k nám samotným, k jejímu zdroji: nikoli koho ano a koho ne, ale ty jsi schopen lásky, ty můžeš a máš milovat kohokoli! Tuto schopnost nám dal on sám. Milosrdný Samaritán, a kdo jiný to je než Boží Syn, nám ukázal, jak máme milovat bezprostředně, se soucitem a s inteligencí, i když se jedná o nepřítele! I my jsme byli s Bohem znepřáteleni! (Řím 5,10) Jeho láska přijala výzvu dané situace a podřídila jí svůj program. Možnost získat dědictví života věčného je tak jednoduchá, jak jednoduchý je jakýkoli prostý projev lásky teď právě se nabízející.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
16. 7.
Ex 1,8-14.22
Mt 10,34 – 11,1
Komentář: Ex 1,8-14.22
Lidsky neřešitelná situace Izraelitů v Egyptě je prostorem, v kterém se může projevit Boží moc a síla. Není už nikdo jiný a nic jiného, na co by se dalo spoléhat, na kom či na čem záviset.
17. 7.
Ex 2,1-15a
Mt 11,20-24
Komentář: Ex 2,1-15a
Mojžíš je vysvobozený – vytažený – z vody, a může se tak stát tím, kdo sám bude (pod Božím vedením a v jeho moci) vysvobozovat – vytahovat – svůj národ. Vím o tom, že jsem byl(a) Bohem vysvobozen(a), zachráněna(a) – vytažen(a) – z otroctví a z moci hříchu?
18. 7.
Ex 3,1-6.9-12
Mt 11,25-27
Komentář: Ex 3,1-6.9-12
Mojžíš (podobně jako Jákob ve čtení minulého pátku) odpovídá na Boží volání „Tady jsem“. A nehledě na všechny jeho nedokonalosti (prchlivost, bázlivost, neobratnost v řeči) jej Bůh povolává k vysvobození svého lidu. Vím o svém povolání Bohem?
19. 7.
Ex 3,13-20
Mt 11,28-30
Komentář: Ex 3,13-20
Zjevením vlastního Božího jména ukazuje Hospodin svoji moc a zároveň zájem o člověka. Boží jméno Jahve (= Jsem, který jsem) se dá také přeložit Jsem tady pro vás (abych vás vysvobodil z Egypta – z otroctví hříchu). Jsem tady pro vás. I pro tebe!
20. 7.
Ex 11,10 – 12,14
Mt 12,1-8
Komentář: Ex 11,10 – 12,14
Text pro nás známý z velikonoční vigilie – připomínka zázračného vysvobození Izraelitů z Egypta. Pro nás připomínka našeho vykoupení, vysvobození a příležitost ke slavení a děkování za naši spásu.
21. 7.
Ex 12,37-42
Mt 12,14-21
Komentář: Ex 12,37-42
Příběh vysvobození pokračuje. Izrael se vydává na cestu a ta cesta, byť vede do cíle – Zaslíbené země, má být zároveň „životním postojem“ – být připraven(a) se vydat, kdykoli a kamkoli mne Pán zavolá.