19. 6. 2014, pemu
Žehnání zbraní ve 21. století?
Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry)
Dobrý den, slyšela jsem, že v době čečenské války ruská pravoslavná církev přímo žehnala ruským zbraním. (Možná i v době jiných nedávných válek). Chci se zeptat, jestli je to pravda, nebo jestli spíš někdo nechce pošpinit pravoslavnou církev. Pokud je to pravda, je to pro mě dost šokující zjištění, že ještě ve 21. století může církev žehnat zbraně. Pokud kněz žehná nástroj k zabíjení, tak mi přijde, že se zrponevěřuje svému povolání... Jaký má názor na žehnaní zbraní katolická církev? Děkuji za odpověď.
Dobrý den.
Téma žehnání zbraní se často objevuje v médiích, stejně jako v různých diskusích, literárních dílech a filmech. Ve skutečnosti jde však o hojně rozšířené nedorozumění. Občas se sice objeví v literatuře či v médiích obraz zástupce některé z křesťanských církví, kterak nastoupené vojenské síle žehná před bitvou, v drtivé většině nejde však o žehnání zbraní, ale o modlitbu za vojáky, kteří se vydávají do nebezpečí smrti a jako takoví jsou doprovázení modlitbou církve.
Jsem přesvědčen, že duchovní křesťanských církví nežehnají nikdy zbraně, ale dojde-li již k tragédii války, tak prosí za ty, kteří ne z vlastní vůle, ale z politického rozhodnutí musí nasazovat své životy. Jde zde o konkrétní lidi, kteří stojí tváří v tvář možné smrti a v takové chvíli je na místě, aby byli duchovně doprovázeni, pokud to neodmítají. Taková modlitba totiž boj a válku nelegalizuje, ale naopak poukazuje na její devastující důsledky pro životy zúčastněných lidí, především zmíněných vojáků.
Pokud se přesto někdy objevil případ, že některý církevní představitel žehnal zbraním, pak šlo o jeho pochybení a nejednal tak za danou církev, nýbrž za sebe. S křesťanskou teologií je totiž takovýto postoj neslučitelný a dá se tudíž v takovém případě pochybovat o platnosti takového žehnání. Vždyť zabíjení je v podstatě protikladem žehnajícího Boha. V Obřadech žehnání - Benedikcionálu - kde jsou obsaženy všechny církevní žehnací formule pro nejrůznější účely – se nenachází žádná formule pro žehnání zbraní a válečných strojů. Pokud tedy někdy nějaký kněz svévolně požehnal zbrani, neučinil tak ve jménu církve a ani z jejího pověření.
Jsem přesvědčen, že v drtivé většině případů, kde se mluvilo o žehnání zbraní církvemi, šlo o mediální mis-interpretaci.
Přeji hezký den.
Kategorie otázky: Víra a život (život z víry), Církev, společenství křesťanů