28. 1. 2010, Opatrný
Zahalování žen v křesťanství
Navigace: Katalog dotazů > Bible, jak číst, koupě, > Výklady jednotlivých pasáží Bible
Nedávno mě při čtení Písma zaujala pasáž z 1 Kor 11. Apoštol Pavel zde píše o zahalování mužů a žen. Muži mají být před Bohem nezahalení, aby odráželi Jeho slávu s nezakrytou tváří a naopak ženy by se při modlitbě a prorokování měly zahalovat.
Cituji: "Když si tedy žena nebere závoj, pak ať si ostříhá vlasy! Je-li však pro ženu hanbou mít nakrátko či dohola ostříhané vlasy, ať si bere závoj." (11. kapitola, 6. verš)
Jak to tedy se zahalováním má opravdu být, z pohledu římskokatolické církve? Je mi známo, že např. Východní či Pravoslavné ortodoxní církve, toto nařízení dodržují.
Držet se smyslu Pavlovy výzvy
Dobrý den,
u novozákonních listů narážíme na problém, že známe korespondenci pouze z jedné strany a málo o situaci, na kterou listy reagují. Nevíme přesně, co se v Korintu při bohoslužbách dělo, a proto, na rozdíl od původních čtenářů, nerozumíme detailně ani Pavlově výzvě.
Víme, že ve starověku chodily ženy s upravenými vlasy a se šátkem. Když si ženy v Korintu při bohoslužbě odhalovaly hlavu a rozpouštěly vlasy, bylo to něco neobvyklého. Možná chtěly být upravené jako muži, možná to souviselo s nějakou prorockou extází. Nevíme. Každopádně Pavel je vybízí, aby se oblékaly a upravovaly slušně.
V zemích, kde patří k slušnému oděvu žen šátek, mohou tuto výzvu uvést do praxe bez problémů. Není to tak dávno, co vdané ženy nosily šátek i v naší zemi. Dnes je tu ovšem na každé ženě, aby zvážila, zda chce dodržovat tento příkaz doslova, nebo se držet jeho smyslu - být při bohoslužbách oblečená slušně a bez výstřelků. A římskokatolická církev také nic jiného nepožaduje.
Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible