28. 7. 2016, pemu
Waldorfská a Montessori pedagogika
Navigace: Katalog dotazů > Alternativní směry - léčitelství, reiky, terapie,....
Dobrý den.
Potřebuji zjistit, zda je z křesťanského hlediska správné dávat dítě do školky, kde se užívá waldorfská pedagogika a také další, jako montessori pedagogika? Pokud ne, tak proč?
To, co jsem měla možnost vyhledat, mi dává zatím náhled, že waldorf ne, montessori ano. Nutno říci, že o zakladatelce PhDr. Marii Montessori toho tolik nevím.
Zajímá mě také, pokud se jen "vyďobne" z celého systému jen určitá část ne tak nebezpečná, jako např. umožnit najít dětem lepší vztah k přírodě, tak zda by se dalo o takové školce uvažovat. Starost mi dělají také jejich slavnosti.
Budu moc vděčná, pokud mi poradíte. Nechci své dítě vystavovat možnosti setkání s esoterikou apod.
Záleží na duchovním kontextu
Oba zmíněné pedagogické systémy patří dnes u nás mezi státem uznané alternativy pro rozvoj a vzdělání dítěte. Jako takové se v praxi zpravidla profilují coby vzdělávací systémy sekulární, takže by se dalo předpokládat, že jsou ve smyslu křesťanských principů spíše neutrální. Při hlubším zkoumání těchto systémů, o čemž již byla napsána řada prací, je však možné vidět řadu poměrně zásadních rozdílů v duchovním kontextu jejich vzniku a rozvoje. Uveďme alespoň nejdůležitější z nich.
Zakladatelka montessoriovského školství Maria Montessori žila celý svůj život v křesťanské víře a chápala ji jako nezbytný základ pedagogiky. Respekt ke Stvoření, úcta k ostatním lidem a především k sobě samému - klíčové rysy jejího vzdělávacího systému - jsou hluboce zakořeněny v křesťanské antropologii. Křesťanské ctnosti a biblická etika, stejně jako vztah k Bohu, stojí v základech tohoto systému, stejně jako chápání učitele jako určitého facilitátora vzdělávání, kde hlavní podněty nevycházejí z něho, ale přímo ze vzdělávaného jedince – dítěte.
Waldorfská pedagogika, naproti tomu, vyrostla z duchovních principů antroposofie. Ta reprezentuje od křesťanství odvozenou esoterickou tradici, která je však v mnoha aspektech křesťanství protikladná. Rudolf Steiner - zakladatel antroposofie - byl silně charismatickou až autoritativní osobností, která kladla důraz na „mystický“ základ života jednotlivce i společnosti. Víru v duchovní základ člověka doprovází v jeho pojetí i koncept reinkarnace, který pak klade na výchovu podstatně jiné nároky než klasická křesťanská antropologie. I učitel naplňuje v této vzdělávací tradici spíše roli určitého „gurua“, který se sice snaží dítě citlivě doprovázet, ale na druhou stranu dochází často k navázání na jeho osobnost.
Jestliže hodnotíme pedagogický přínos obou výchovných směrů, lze nalézt velmi mnoho inspirativního. Jde především o přístup silně zaměřený na dítě, práci s dětskou imaginací a fantazií, vytváření kladného vztahu ke světu a přírodě a posilování sebevědomí dítěte. Nelze však jednotlivé pozitivní aspekty vzdělávacích systémů oddělit od jejich původních ideových a filozofických kořenů, které mají i nadále v procesu výchovy svůj dopad.
Montessori i waldorfské školy se u nás sice většinou oficiálně profilují jako sekulární, nicméně jejich výchovné principy stále konvenují se svými duchovní kořeny, které jsou v případě montessori výrazně křesťanské, zatímco v případě waldorfské pedagogiky spíše esoterické a synkretistické. Proto je z hlediska křesťanské pedagogiky doporučovaná právě metoda a škola Marie Montessori.
Přeji Vám hezký den.
Kategorie otázky: Alternativní směry - léčitelství, reiky, terapie,....