14. 6. 2011, tob
Vatikán - reklama papežství
Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi
nedávno jsem byla Římě a ve Vatikánu.
...
Prošla jsem mnoho kostelů - hlavně z toho historického hlediska. Největší rozčarování jsem prožila při návštěvě baziliky svatého Petra. Jak je možné, že muži, kteří těžili ze svého zlata a majetku, šířili války, nepotismus a už vůbec nedodržovali desatero přikázání, mají obrovské sochy a pomníky v tomto chrámu?
Řekl-li Ježíš, že na Petrovi - jehož jméno znamená skála- postaví církev, určitě nemyslel toto. Beru v potaz, že ne úplně všichni tito muži oplývali těmito nectnostmi, přesto musím se zklamáním říci : Bazilika sv. Petra je reklamou papežství, ne Boha.
...
Odstraňování soch je citlivá záležitost
Pár papežů v dějinách nepochybně hrubě morálně selhalo. Je to špatně a obvyklý poukaz, že z těch více než 260 to snad není tak moc (zvláště, srovnáme-li to s např. se světskou reprezentací) není příliš vhodný. Právě tak laciné by mi ale přišlo používat občasné selhání jednotlivců jako hlavní argument pro zpochybnění instituce.
Bazilika sv. Petra je pro mě právě tak domem Božím, jako každý jiný kostel. A i kdyby to byla reklama na papežství, co je na tom špatného? Vždyť přece i papežství vzniklo z vůle Boží.
Odstraňování soch je citlivá záležitost. Ti, kdo je vztyčovali, měli zřejmě o zobrazovaných lepší mínění, než máme my dnes a všechny dosavadní další generace toto mínění respektovaly. Za sebe jsem upřimně rád, že i když si dnes už jen málokdo idealizuje Jana Žižku, přesto se nezvedá hnutí volající po odstranění jeho pomníku z čáslavského náměstí. Taková gesta patří spíše do revolučních doba nebo totalitních poměrů.
Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi