Bůh se smiluje. (Ž 72,7) - Citát z Bible na každý den

20. 3. 2008, mat

Trojice - nesmysl

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Bůh

Nahodou som objavil tento web a napadlo ma polozit Vam tuto otazku. Vylozte mi, prosim, tieto verse: "Na pociatku bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a Slovo bolo bohom. Ten bol na pociatku u Boha." (Jan 1:1-2)

Toto je moj pohlad na tieto verse:

Slovo je Jezis Kristus. Ten bol na pociatku a u Boha. On bol prostrednikom, prostrednictvom ktoreho bol vytvoreny cely tento svet od A po Z. On bol tou osobou, ku ktorej Boh vravel: "Urobme cloveka na svoj obraz, podla svojej podoby...".

No v tychto prvych dvoch versoch Janovho evanjelia sa nachadza velmi podstatne vyjadrenie: "Slovo bolo na pociatku u Boha." Bezny krestan ci katolik veri v Boha - Trojicu. Avsak uvedene verse su v absolutnom protiklade s tym, co uci cirkev o Trojici. Toto velmi podstatne vyjadrenie sa nachadza v kazdom preklade Biblie. No nikto si ho nevsima, nikto ho neberie do uvahy pri hladani biblickej pravdy.

Ako na chorobu, v kazdom preklade Biblie okrem jedneho sa prvy vers Janovho evanjelia preklada sposobom takymto alebo podobnym: "Na pociatku bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a to Slovo bol Boh." Rozdiel medzi tymto versom (typickym pre vsetky ostatne preklady) a versom uvedenym vyssie je vo velkosti pismena "b-B" v slove boh-Boh na konci tohto versa.

Je VELKY ROZDIEL medzi slovom "boh" a "Boh".

"boh" - nie je najvyssou bytostou vo vesmire, je to len velmi mocna ale obmedzena bytost; Satan je nazvany bohom tohto skazeneho systemu.

"Boh" - jedina najvyssia, neobmedzena, bezhranicna a dokonale dokonala bytost bez zaciatku a konca.

Slovo teda nemoze byt Bohom. Moze byt a je iba bohom. Prvym Bozim stvorenim. Preco? Uz vyssie spomenute velmi podstatne tvrdenie nam vyjasnuje celu situaciu. Jezis bol na pociatku u Boha. Alebo s Bohom. Co je prakticky to iste. Nikto nemoze byt u sameho seba alebo so samym sebom. Bol by to totalny schizofrenicky blud.
Ano, Boh by musel byt schizofrenicky naruseny, ak by inspiroval pisatela napisat, ze On Boh je u sameho seba. Ale ved Boh nie je schizofrenik. On je dokonaly a to vylucuje akukolvek chybu ci nedokonalost.

Z toho vyplyva, ze Jezis Kristus nie je nikto iny nez prva bytost, ktoru Boh stvoril priamo. Vsetko ostatne stvoril Boh prostrednictvom Jezisa.

A este jedna poznamka k Duchu Svatemu. Nie je to osoba ale Bozia cinna sila. Osoba sa predsa nemoze rozliat na 40 osob v miestnosti. Bol by to totalny blud.

UCENIE O SVATEJ TROJICI JE SATANOV NONSENS NA PODPORU ODKLONENIA LUDI OD PRAVDY, KTOROU TROJICA NIE JE.

P.S.: Nezelam si ziadnu upravu mojho textu.

Dakujem pekne

Nemohu s Vámi souhlasit

Není možné zde provést úplnou exegezi zmíněných veršů, pro tu doporučuji některý z existujících biblických komentářů Janova evangelia, které jsou v češtině (a snad i ve slovenštině) k dispozici. K Vašemu výkladu Jn 1,1-2 a názoru na Trojici snad jen toto:

Řecký text nezná malá a velká písmena. Proto podobné rozlišení těžko obstojí. Původní text ovšem rozlišuje mezi slovem Bůh (theos) se členem a bez něj, ovšem ani v tom nepanuje mezi odborníky shoda, zda zde nějaký významový rozdíl opravdu je, či není.

Existují však jiná místa v Písmu, která o Trojici hovoří zcela jasně, například Mt 28,19: "Jděte, získávejte si za učedníky všechny národy a křtěte je ve jménu Otce, Syna a Ducha svatého." Podobně vedle sebe paralelně řadí Otce, Syna a Ducha svatého i 2Kor 13,14 a Žd 9,14. O Ježíšově božství také hovoří i jiná místa NZ: v Jn 5,18 chtějí židé Ježíše zabít, protože nazývá Boha svým Otcem a tvrdí tak, že je mu roven. Když v Jn 8,58 Ježíš užije slov "dříve než byl Abrahám, já jsem", přítomní to pochopili jako jasnou narážku na boží výrok v Ex 3,14 a chtějí ho proto kamenovat. V Jn 20,28 padá Tomáš Ježíšovi k nohám a zvolá: "Můj Pán a můj Bůh" (zde je použito slova Bůh se členem: "ho theos", tedy ve Vašem výkladu Bůh s velkým B). O Ježíšově božské přirozenosti hovoří i listy - Flp 2,6. Když Ježíš ve Zjevení říká: "já jsem První i Poslední" (Zj 1,17; 22,12-13), ztotožňuje se s Bohem (srov. Iz 44,6).

Co se Ducha svatého jako osoby týče: jistě se shodneme, že osoba má vlastní úsudek, vůli a je schopná cítit. O Bohu ovšem můžeme tvrdit, že je osoba jenom analogicky na základě toho, jak známe člověka coby osobu; bylo by nesprávné připodobňovat si Boha k vlastnímu obrazu. Nicméně, Duch svatý má vlastní subjektivitu - např. v Jn 16,13 ("on", "tento" - "ekeinos") nebo ve Sk 13,2, kde promlouvá v 1. osobě. Jn 14,26; 15,26; 16,7 nazývá Ducha svatého "přímluvcem", "advokátem" a poslední z citací užívá o něm ukazovacího zájmena "ten" ("ho") - je jasné, že se jedná o osobu, někoho rozdílného od Otce a Syna. Duch svatý má vlastní vůli, rozděluje duchovní dary, jak sám chce (1Kor 12,11), hovoří (Sk 8,29; Zj 22,17). Duch svatý může být zarmoucen (Ef 4,30), je možné ho urazit (Žd 10,29), je možné proti němu zhřešit (Mt 12,32). Z těchto biblických citací je zjevné, že Duch svatý je osoba, stejně jako Otec a Syn.

Na základě předložených citací s Vámi tedy nemohu souhlasit, stejně jako s podobnými názory nesouhlasili již křesťanští autoři konce 2. a začátku 3. století, kdy se podobný výklad Janova prologu v církvi objevil.

Přeji Vám vše dobré a hodně vytrvalosti a boží milosti při studiu Písma.

Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Bůh

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Vánoční tipy z Brněnské Tiskové Misie

Vánoční tipy z Brněnské Tiskové Misie
(3. 12. 2024) Tip na vánoční materiály, které vydala Brněnská Tisková Misie.

Svatý Mikuláš (6. 12.)

Svatý Mikuláš (6. 12.)
(3. 12. 2024) Skutečná historie, legenda a tradice se spojují u oblíbené Mikulášovy osoby v pestrý celkový obraz.

V životě si nejvíce vážím právě života - Prokop Brož královéhradeckým pomocným biskupem

V životě si nejvíce vážím právě života - Prokop Brož královéhradeckým pomocným biskupem
(2. 12. 2024)  Jak jde život, postupně objevuji hodnotu jednotlivých konkrétních lidí. Na nich se také učím, čeho si mám vážit.

Advent

Advent
(1. 12. 2024) Advent: informace, význam, základní info, datum, roráty, výroba věnců, pro děti...

24. prosince 2024, papež František oficiálně zahájí Svatý rok 2025

24. prosince 2024, papež František oficiálně zahájí Svatý rok 2025
(27. 11. 2024) Už za necelý měsíc, 24. prosince 2024, papež František oficiálně zahájí „Svatý rok 2025“ s hlavním mottem…