23. 3. 2017, efu
Stvoření andělů a odmítnutí některých Boha
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus
Dobrý den,
na náboženství jsem se jako děti učily, že Bůh dříve než stvořil lidi, stvořil anděly. Někteří andělé však odmítli poslušnost Bohu a byly od Boha zavrženi.
Dále jsme se učili, že jeden z nich byl archanděl - Světlonoš, tedy Lucifer. Nevím, jestli se to stále učí. Nicméně v Písmu jsem nikde zmínku o stvoření andělů nenašla ani ex archanděla Lucifera ani Rafaela. Jen v Judově listě odmítnutí služby Bohu. Juda 6. verš: "Právě tak to bylo s anděly, kteří nezůstali ve svém původním stavu, ale opustili své určené místo. Bůh je uvěznil ve věčných okovech, aby v nejhlubší tmě čekali na soud toho velikého dne." Kde to Juda ve SZ vyčetl?
Čím se učení o andělech podkládá?
Děkuji.
Na počátku byl anděl,
který se vlastním rozhodnutím stal zlým
Máte pravdu, takhle nějak se to nejen v hodinách náboženství, ale i na fakultě teologie učí. Podrobnosti o pádu andělů sice nejsou závazným učením církve (není to „dogma“), ale Písmo i tradice se shodují v tom, že na počátku všeho zla byl anděl, který byl stvořen jako krásný a dobrý, ba dokonce patřil k nejvyšším andělským kůrům, odmítl však sloužit Bohu a vlastním rozhodnutím se stal zlým. K němu se přidalo mnoho dalších andělů a stalo se shromážděním padlých démonů (viz Katechismus katolické církve, par. 391–395).
Slova proroka Ezechiela
Na prvního padlého anděla tradice vztahuje například slova proroka Ezechiela 28, 12-15: „Tak praví Panovník Hospodin: Byl jsi pečetí dokonalosti, plný moudrosti a dokonale krásný. Byl jsi v Edenu, Boží zahradě, všemi drahokamy ozdoben – rubínem, topasem a jaspisem, chrysolitem, onyxem a berylem, safírem, tyrkysem a smaragdem – to vše krásně osazené ve zlatě klenotnickým dílem tepaném, to vše připravené pro tebe v den, kdy jsi byl stvořen. Byl jsi pomazaným cherubem, určil jsem tě za ochránce. Byl jsi na Boží svaté hoře, mezi žhoucími kameny ses procházel. Byl jsi dokonalý na cestách svých ode dne svého stvoření – než jsi byl shledán zlým.“ Ve vlastním smyslu se sice toto slovo týká krále Týru, ale jak víme, mnoho výroků v Písmu má prorocké přesahy – ať už do budoucnosti k mesiášskému věku (např. žalmy, které mluví o Kristu, jinak bychom se je nemodlili), nebo k jiným pravdám.
Návaznost na židovskou nauku
Juda, který píše o pádu andělů, navazuje na židovskou nauku. Nesmíme zapomenout, že v době, kdy psal svůj list, ještě nebyl ustanoven tzv. „kánon“ Písma, tedy Starého zákona (Nový teprve vznikal, a co do něj patří, určil až Tridentský koncil v 16. století). Mezi židovská posvátná Písma tedy patřily i různé knihy, které dnes v Bibli nemáme, například kniha Henochova. Zde v kap. 6 – 36 najdeme nauku o pádu andělů, která sice neodpovídá přesně křesťanskému pojetí, ale jistě se stala obraznou inspirací pro Judu i pro jiné autory novozákonních textů (Lk 10,18; Ef 2,2; 6,12; 1Jan 3, 8).
Svatý Jeroným - překladatel Starého zákona
Co se týče ztotožnění prvního padlého anděla s Luciferem, za to nese odpovědnost svatý Jeroným, který překládal Starý zákon do latiny (tzv. Vulgáta). Jeroným termínem Lucifer překládá jméno Helel ben Šachar v knize Izajáš 14, 12: „Jak jen jsi to spadl z nebe, ty Zářný, synu Jitřenky! Quomodo cecidisti de caelo, lucifer!“ V původním významu tento verš mluví o babylonském králi, ale křesťanské čtení toto místo vztahuje také na konečné vítězství nad Satanem. Jinde ale svatý Jeroným (ve Vulgátě) používá slovo lucifer, neboli světlonoš, pro Krista (2 Petr 1, 19, Zj 22, 16; 2, 28).
Učení sv. Augustina
Učení o pádu andělů se rozvinulo nejvíce díky svatému Augustinovi, který o něm podrobně pojednává v knize O Boží obci. Z něho pak čerpali další starověcí a středověcí teologové, například Tomáš Akvinský. Díky nim se nauka o pádu andělů dostala jak do katechismů, tak i na hodiny náboženství. A má velký význam pro všechny křesťany, protože „nevedeme zápas proti nějaké obyčejné lidské moci, ale proti knížatům a mocnostem, proti těm, kdo mají svou říši tmy v tomto světě, proti zlým duchům v ovzduší“ (Ef 6,12).
Vaše Linka víry
P.S. Archanděl Rafael je zmiňován v knize Tobiáš. Spolu s archandělem Gabrielem a Michaelem tvoří trojici andělů, které díky Písmu známe jménem. S ostatními se seznámíme až v nebi.
Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Bible, jak číst, koupě,
Související texty k tématu:
Anděl, andělé
- Andělé
- Každému z nás Bůh dává anděla
- Každý potřebuje lidi, kteří se k němu dobře chovají...
- Němečtí a američtí vojáci u jednoho stolu 1944
- Andělé a hever
- Anděl s botami
- Když už nevíš kudy dál, leť poslepu jako pilot v mlze...
- Pane Bože, pojďte se podívat na ty mandle